Bab 30|I'm not perfect🐙

8K 253 6
                                    

" You can do it Belle". Belle cheer up diri sendiri. Aku doktor kot takkan bende simple macam ni tak boleh buat ?

Belle memerhatikan hirisan sotong mentah yang ada dalam pinggan. Belle menarik nafas sebelum tangannya membuka api gas dan menunggu minyak panas.

" Sotong goreng kunyit not bad apa. Okey laa tu dari takde langsung". Belle menyedapkan hati sendiri.

" Dah panas ke belum ek?". Belle menjenguk kedalam kuali. Haih susah betul lah.

Ambik master lagi senang kot  !

" Alamak minyak dah panas". Belle kalut apabila asap tiba-tiba keluar dari kuali. Cepat-cepat dia capai pinggan yang berisi sotong lalu dicampakkan dalam kuali.

" Makk. Api api". Belle meloncat-loncat macam orang gila sambil menjerit ketakutan. Lemah lutut melihat api tiba-tiba keluar. Belle jatuh terduduk.

Sotong yang digoreng meletup-letup. Belle panik. Satu percikan minyak terkena pada lengannya.

" Awww". Air mata Belle bergenang.

" ya allah,Sayang". Laith pantas berlari kearah Belle lalu menutup api gas. Belle yang masih terduduk diangkat lalu dibawa ke ruang tamu.

Belle didudukkan diatas sofa.

" Kenapa buat benda bukan-bukan. Kalau dah injured cam ni, abang jugak yang susah". Tangan Laith ralit membelek minyak panas yang terkena di lengan Belle.

" I nak masak untuk you". Belle bersuara perlahan. Laith pandang muka Belle. Terharu. Bibir Laith mengukir senyuman.

" Lepas ni tak payah masak. Biar abang buat semua". Belle tiba-tiba bangun dan terus mendaki tangga menuju ke bilik.

Laith terpinga-pinga.

" Apa masalah bini aku ni. Nasib laa kahwin sorang je. Kalau 4, tak ke botak kepala".

Pintu bilik dibuka. Belle sedang baring membelakangkan Laith. Comforter ditarik menyelubungi seluruh badan kecuali muka.

Comel. Desis hati Laith.

Laith duduk diatas lantai menghadap Belle.

" Kenapa ni?". Belle menangis.

" Saya nak masak untuk awak". Belle berkata perlahan sambil menangis.

" Nak luruh tahu tak jantung abang dengar sayang jerit-jerit kat dapur". Belle diam.

" Alaaa nak masak jugak". Belle teresak-esak menangis.

" Nanti saya ajar laa. Dah-dah tak payah nangis. Untung sayang dapat suami macam abang ni tau". Belle mengeluarkan tangan dan menarik telinga Laith.

" Puji diri sendiri. Pikir bagus laa".

" Dah. Meh sini tangan tadi. Kena minyak panas kan?". Belle mengangguk.

Laith membuka first aid kit dan mula merawat tangan Belle. Gentle. Handplast dilekatkan. Alahai minyak panas je kot. Tu pun sampai handplast bagai.

Overprotective

                # # ########

" Nah, abang dah gorengkan". Laith terangakat kening. Apa lagi yang Belle tak puas hati ni? Bila duduk depan makanan, isterinya buat muka heartless pulak.

" You pikir I nak sangat ke makan sotong tu". Belle tenung Laith.

" Habis tu.....yang beria masak buat apa. Nasib tak terbakar rumah ni sayang oii".

" Alaa...takde orang mati sebab sotong laaa".

" Memang takde. Tapi saya takut je awak yang pecahkan rekod tu". Laith ketawa kecil. Suka pulak dia ! Belle mencerlung.

" Eeiii. Awak takkan faham".

" Terangkan".

" Awak ingat saya ni takde perasaan ke ? Apa je yang saya buat sepanjang kita kahwin ? Masak, awak yang masak. Belum sempat saya nak kemas rumah, awak dah buat dulu. Saya fed up laa. Rasa looser sangat". Belle mengeluh.

" Awak ada wife tapi macam takde function. Awak tak rasa kot benda ni, tapi saya rasa. Saya rasa serba salah. Tahu tak?". Belle menangis.

" Lagi looser bila semalam awak cakap, dapur tempat last yang awak akan cari saya kalau saya hilang".

Laith hilang kata-kata. Terkejut mendengar apa yang keluar dari mulut wife. Laith bangun dan menghampirii Belle.

" Itu semua tanggungjawab abang. Tugas wife sebagai pembantu je. Sayang lipat and iron baju pun dah bersyukur sangat. Memang abang yang kena melengkapkan kekurangan sayang". Sejak bila Laith ada skill memujuk pulak ni ?

" Tapi kekurangan saya banyak sangat".

" Okay, okay. Lepas ni abang bagi sayang chance buat semua kerja rumah. Masak, kemas rumah, mop. Okay ?".

" Saya kena buat semua ke?". Tiba-tiba dahi Belle berkerut seribu.

" Aikk. Dah surrender ke ?". Laith sengaja menyakat. Dah agak dah, reaction wife macam ni.

" Yalahh. I will try my best".

" Buat slow-slow. Make yourself comfort". Wah !! Cayalah Laith. Ni kalau adik tengok ni, tentu adiknya akan melopong menyaksikan abangnya yang kononnya garang bertukar menjadi seorang yang lembut dan penyabar dengan isteri.

Beautiful Heartbeat ✔️Where stories live. Discover now