Bab 24| Uk here we go🇬🇧

8.7K 258 1
                                    

" Esok balik UK". Mata Belle membulat. Movie Jurassic World: The Fallen Kingdom menjadi kurang menarik apabila Laith tiba-tiba sahaja bercakap tentang UK.

" Why ?".

" Mama suruh".

" You bukan ke tak rapat dengan mama you".

" Boleh tahan laa. Tapi diorang still mama and papa".

" You dah ready nak jumpa diorang".

" Sayang tu haa yang should prepare yourself. Diorang nak jumpa sayang bukannya abang".

" Wehh gile scary". Belle gigit bibir.

" Mama and papa abang bukannya dinasour pun". Belle buat rolling eye. Buat lawak apa je bang malam-malam buta ni. Tau tak aq nerbes nak jumpa mak mentua. Pes time nihh.

" Tulaa. Bukan dinousour . Tapi I wonder why anak diorang ni macam dinasour. Asyik nak membaham je kerja". Laith tarik teling Belle.

" Meh sini dinasour nak membaham". Belle gelak nakal.

                         ######

" Assalamualaikum mama, papa ". Laith menyalami tangan kedua-dua orang tuanya.

" Great wife son". Belle tersipu malu. Laith hanya senyum.

" Jom laa masuk. Beku karang kalau duduk luar lama-lama". Mama memimpin tangan Belle.

" I'm soo sorry sayang tak hadir wedding you. Mama ada event haritu".

" It's okay. Belle tak ambil hati pun".

Belle tak payah cite laa. Shaking habis. Badan kaki tangan semua."

Malam itu, mereka menikmati makan malam keluarga. Laith menggenggam tangan Belle kuat.

He know his girl was deadly shaking.

" Tell me about your girl".

" Aina Salsabeela Raziq Wafin, a doctor and studies here. Uni yang sama dengan Laith".

" I see. So you guys bercinta kat U laa ni?".  Belle menggeleng. Kenal pun tak !

" So camane boleh kenal ?". Belle menceritakan kejadian 'comel' di Pulau Perhentian yang sebenarnya tak comel langsung. Mama dan papa Laith sporting gelak.

" Ibu yang suruh kitorang nikah. You know as a last wish. Takkan laa nak membantah". Laith menjawab tenang. Situasi sekarang nampak lebih selesa.

" Mama lupa pasal Suraya. Che Su mana Aran ?".

" Che Su dah lama meninggal ma. Jantung berlubang".

" innalillah".

" Kemmon pa. Tell them. Jangan buang masa ". Laith memandang papa.

" Papa suruh Laith datang ni bukan suka-suka. I have 3 reasons". Bingo ! Dah agak dah. Ni mesti ada kena mengena dengan Company.

" First mama and papa nak Laith selesaikan sikit economy prob dekat sini. Maybe dalam a month Laith kena stay UK. Can you ?".

" Laith okay je. Nanti Laith discuss dengan Belle". Belle senyum.

" Second, your friend from plymouth suruh datang U. Ada reunion. You kan president, mestilah kena datang. Jangan hampakan orang. Tak baik".

" No prob. The last one ?".

" Disebabkan Laith dah cakap pasal Che Su dah meninggal , can you bring us there. Kalau tak silap papa, kampung Che Su kat Yan, Kedah. Mama and papa terhutang budi sangat dengan dia. Papa nak ziarah kubur dia. Since dia yang jaga both of you. Laith and Ayra". Laith mengangguk.

" Adik mana ma ?".

" Saudi Arabia. Ikut husband dia. Bulan lepas dia ada balik sini. Laith takde rezeki nak jumpa dia".

" Dah lama tak jumpa adik". Laith mengeluh berat. Sumpah rindu.

" Laith tak nak stay kat Uk ke. Nanti boleh laa jumpa adii. Papa boleh tolong belikan rumah". Papa mengangguk.

" No ma. Laith nak stay Malaysia. Belle kerja kat sana. Laith pun kerja sana. Takpelaa, nanti Mama boleh datang lawat kitorang. Dah selesa sangat kat sana". Mama akur.

"Bila laa mama nak timang cucu. Your sister dah bersalin Laith". Muka Laith berseri-seri.

" Are you kidding me Ma ?". Mata Laith membulat. Bersinar-sinar.

" Takde masa laa nak menipu. Kan bang ?". Papa sekadar mengangkat kening.

" Whoaaa best gile. Takpe soon Laith pun ada jugak laa. Papa and mama doakan je yang terbaik untuk kitorang".

" yelaa.....Nak mintak tips dengan papa sebenarnya, tapi tulaa papa pun takde laa maju sangat. Tengoklaaa, produk pun dua orang je". Mama gelak. Kurang asam punya anak.

" Kurang asam punya budak". Riuh meja makan dibuatnya.

" Tulaa pasal. Dah laa dua produk je, dua-dua tak berkualiti pulak tu.
Dua-dua masuk air keluar asap". Mama menambah. Back up suami laa. Mama ber-give-me five dengan papa.

" Tengok mesin die laaa". Papa dan mama memandang Belle. Belle baru tersedar yang mulutnya terlepas. Dia tunjuk lambang peace. Berderai gelak Laith. Cayalah wife !!

" Abang tengok Laith. Dia bawak back up besar". Mama merengek. Papa turut gelak.

" Ni bukan back up besar mama. Ni machine gun besar. Tengoklaa mulut dia, macam itik". Tawa mereka berempat bersatu.

Laith pov

First time Laith rasa seronok. Seronok bersembang dengan mama and papa yang selama ni dia tak pernah rasa. Mungkin sebab kehadiran Belle. Dunno ?? Tapi rasa happy sangat. Adik don't you miss me. Mama and papa dah berubah weh. Mungkin sebab diorang dah sedar. Bila kita tinggalkan diorang. Tinggalkan rumah. Kau saudi aku malaysia. Diorang baru rasa dan sedar apa itu SUNYI ?? Sunyi yang aku dan kau rase bile diorang dua tinggalkan kita for work.

Beautiful Heartbeat ✔️Where stories live. Discover now