Bab 39| Ayra Dhamirah👨‍👩‍👧‍👦

7.7K 196 1
                                    

Sebuah Honda City putih memasuki perkarangan rumah tok Ummi dan tok Aki.

Kereta itu kemudiannya diparkirkan disebelah Toyota Camry kepunyaan Laith.

Kenal sangat dengan pemilik kereta itu.

" Assalamualaikum". Seorang wanita bertudung berdiri dihadapan rumah lalu memberi salam.

Belle keluar. Riak mukanya sukar dibaca. Itu perempuan yang bersama dengan Laith semalam.

" Ayra Dhamirah". Wanita itu memperkenalkan dirinya. Mereka bersalaman.

" Ayra teringin sangat nak jumpa dengan akak. Soulmate abang. Harini baru dapat meet face-to-face". Wajah Ayra bercahaya.

Baru la Belle sedar akan khilafnya. Tinggal suami dengan hanya sehelai stickey note. Jealous tak bertempat. Keras kepala tak dengar Laith explain. Ha padan muka. Tidur tak dapat peluk Laith.

" So......Ayra ni.......".

" The only one his beloved younger sister". Allahu Belle lagi teruja. First time jumpa. Besar betul aura budak ni.

Goyah rumah tangga aku pasal budak bertuah ni.

" Masukklah dalam, kesian baby panas. Meh akak dukung. Nama siapa ni?". Belle lagilah teruja melihat baby comel didalam dakapan Ayra. Gebu sungguh pipinya. Putih melepak pulak tu !

" Adam Hayyan". Baby adam bertukar tangan. Tak merengek pun. Lena je dia tidur.

" Sedap nama dia. Jomlaa masuk". Wutwut, nama ex aku tu !! Danial Hayyan .

" Siapa datang tu Aina?". Tok umi muncul dari dapur.

" Adik Laith tok". Ayra menyalami tangan Tok umi.

" Bersembang laa dulu. Nanti tok umi buatkan air. Makan sini ye Ayra". Ayra hanya senyum.

" Macam mana bole tahu akak kat sini?". Soalan yang berlegar-legar difikirannya sejak dari tadi.

Belle terus masuk jarum. Straight to the point. Tak belok-belok langsung. Pelik, abang yang ditunggu, adik pulak yang sampai dulu.

Hebat betul adik Laith yang sorang ni. Laith pun tak tau rumah tok umi, dia pulak yang tahu.

" Ayra try satu-satu. Start daripada mamat yang tumbuk abang haritu. Dah laa tumbuk orang tiba-tiba, pastu siram abang dengan fresh orange pulak tu". Mata Belle membulat.

" Im buat macam tu kat Laith ?". Care jugak dia kat aku." Bisik hati Belle.

" Haah . Tak sangka pulak mamat tiga suku tu doktor rupanya. Dia yang bagitau Ayra suruh cari Hazriq".

" Okay lepas jumpa Ayiq ?".

" Dia laa yang cakap akak ada kat sini. Then dia cakap jangan bagitau abang. Ayra drive laa sampai sini. Pastu jumpa  akak. The end". Belle mengangguk-angguk. Penat jugak si ayra ni. Dengan baby lagi, cari aku lagi.

" Abang dah macam orang gila dah. Cari akak tak jumpa-jumpa. Ayra nak bagitau, ayra dah jumpa akak, tapi tulaa, dah janji dengan Hazriq". Ayra serba salah.

" Takpe. Pandai-pandai laa die nak hidup". Ayra senyum. Paham, akak iparnya sedang merajuk.

######

" Tok aki, Aina ngan Ayra nak keluar kejap. Nak beli sate kat depan tu. Ayra ni haa kempunan nak makan sate".

" Tak payah laa keluar. Biar tok aki  je yang pergi beli". Risau tok aki. Dah laa dua-dua orang perempuan.

" Haah Aina tak payah laaa pergi. Biar tok aki kamu je yang pergi beli". Tok umi menyokong.

" Please tok. Kitorang teringin sangat nak jalan-jalan kat kampung time malam-malam cam ni, nak hirup udara segar". Ayra menokok tambah.

" Ha yelaa. Tapi Adam kena tinggal. Tok umi dan tok aki  nak main dengan Adam ". Aina mengangguk. Yahoo !! Makan sate. Anaknya pun memang suka bermain dengan atok dan nenek Belle.

" Naik kereta Ayra laa kak". Ayra menghulur kunci kereta.

" Apa kes naik kereta. Kedai tu dekat je. Tak thrill laa. Jalan kaki laa Ayra". Belle angkat kening.

" Tak bahaya ke. Macam bahaya je".

" Tak laaa. Okay je". Akhirnya Ayra mengalah. Langkah demi langkah dihalakan menuju ke kedai sate.

" Jauh lagi ke ? Penat dah ni". Ayra merungut. Menyesal pun ada ikut kepala tingtong akak iparnya ini.

" Tu haaa kat depan tu". Ayra bersorak keriangan. Dan Ayra tiba-tiba berlari. Excited betul adik si Laith ni. Genetik sama.

" Woii kurang asam punya budak. Adik ngan abang sama je". Belle berlari jugak mengejar.

######

Beautiful Heartbeat ✔️Where stories live. Discover now