" Ibu kena kuat. Aran sentiasa ada untuk ibu". Tangan Pn. Suraya digenggam dengan erat seolah-olah tidak mahu melepaskan wanita itu ke bilik pembedahan.
" Aran anak ibu, terima kasih sebab sudi jaga ibu. Ibu banyak terhutang budi kat keluarga Aran". Sayu hati tuanya saat melihat anak susuannya menangis dihadapannya.
" Halalkan susu ibu yang mengalir dalam badan Aran dulu. Terima kasih sebab jaga Aran macam anak ibu sendiri. Mummy pun tak pernah sayang Aran macam ibu sayang Aran". Air mata lelaki tumpah membasahi pipi. Sedih tidak tertanggung melihat keadaan wanita yang selama ini telah memberikan kasih sayang seorang ibu kepadanya.
" Mr. Laith tak dibenarkan masuk". Jururawat yang bertugas menghalang Laith dari terus mengikuti ibu. Pintu bilik pembedahan tertutup rapat. Perlahan-lahan tubuhnya melorot kebawah. Tangan meraup muka. Air mata yang turun tidak mampu untuk berhenti. Seakan-akan tiada penghujungnya.
" Ya allah, selamatkan ibuku". Doa dipanjatkan kepada illahi agar dipermudahkan segala urusan ibunya.
" Kalau ibu pergi, aku redha ya allah. Tapi kau berikanlah aku kekuatan yang cukup untuk hadapi semua tu ya allah". Langkah longlai menuju ke kerusi yang disediakan. Masa berlalu seakan belati yang menusuk.
Dewan Bedah
Surgeon, Assistant Surgeon dan scrub nurse mula mengambil bahagian.
Proses Scrubbing telah selesai dibuat untuk mengurangkan
cross infection kepada pesakit.A good surgeon knows how to cut but better surgeon knows when not to cut -prognosis-
Scapel yang telah diseteril digunakan untuk membuat potongan dibahagian dada patient.
" Bismilahhirahmanirahim".Dr. Aina Salsabeela memulakan tugasnya sebagai main surgeon. Air mata mengalir dari tubir mata. Tak sanggup nak melukai tubuh orang yang disayangi. Torehan dihentikan, scapel diletakkan kembali diatas trolley sterile.
Scrub sister mengusap-usap belakangku untuk memberi semangat. Assistant Surgeon mengambil kembali scapel dan menyerahkan kepadaku.
Hazel eyes Dr. Danial Imran seakan-akan mengharapkan aku meneruskan surgery. Aku meneruskan surgeri itu.
Pembedahan kira-kira 7 jam sangat mencemaskan. Tiba-tiba patient bleeding. Tak tau mana datang darah banyak-banyak. Tapi pendarahan itu dapat dihentikan segera oleh Dr. Danial Imran.
Jantung ibu kini berada dihadapan mataku. Lubang besar kelihatan dengan amat jelas sekali.
Selesai jahitan terakhir, aku mula menarik nafas lega. Peluh didahi diseka oleh scrub nurse yang on duty.
" Dr. patient collapsed !!". Sister Wana bersuara cemas. Skrin ECG menjadi flat secara tiba-tiba. Why flat ?? Everything was under control !! Tak mungkin aku buat silap tadi. Getus hatiku.
Aku mula menjamah carotid artery untuk merasa denyutan nadi tetapi tiada. Ternyata ibu sudah asystole apabila cardiac monitoring menunjukkan bacaan flat.
CPR dilakukan dengan cemas. Dada pesakit ditumbuk-tumbuk untuk menyedarkan beliau.
" Shock!!". Dr. Danial Imran mula mengshock patient.
One
two
three
" No response". Sister Fira mula mencari nadi tetapi masih tiada.
" Let me do this !!". Alat shock bertukar tangan dan aku mula mengshock ibu. Berkali-kali. Tetapi masih hampa. Ibu tidak membuka matanya. Aku terus mengshock ibu tanpa henti.
" Stop it Belle. You hurts her". Tangan Dr. Danial Imran menghalangku dari terus mengshock ibu. Alat shock dirampas oleh sister Fira. Dr. Danial Imran memelukku dari belakang dengan amat kuat sampai sesak nafasku dibuatnya. Mutiara jernih tidak berhenti dari mengalir.
" A good surgeon know when to do surgery but as a good muslim you sepatutnya tahu bila nak melepaskan patient pergi". Teresak-esak aku mendengar kata-kata Dr. Danial Imran.
He is a the best senior ever. Dia kuat sangat sampai tak pernah menangis bila patient dia collapsed. Tapi jauh disudut hati dia, aku tahu dia rasa bersalah sangat sebab tak mampu untuk selamatkan nyawa patient dia. Sebab aku selalu nampak dia termenung seorang diri dan tanpa pemuda itu sedari, dia menitiskan air mata hiba.
" Innalilahhiwainnailaihiraji'un". Perlahan aku mengucapkan doa itu. Aku melepaskan patient aku pergi dengan redha.
" Tunggu Belle kat syurga bu".
Aku segera keluar dari dewan bedah dan mencari ruang resuitasi yang sesuai untuk menenangkan diri. Tak sanggup rasanya untuk berhadapan dengan Laith. " Kenapa kau lemah sangat wahai hati ? Kuatkanlah hatimu.
White coat dicuci dengan larutan Hydrogen Peroxide. Kaki melangkah tanpa hala tuju dan pandanganku tiba-tiba kelam.
******
Mata yang berat dipaksa juga untuk dibuka. Wajah Laith yang sedang lena dipandang sayu. Rasanya Laith sudah maklum tentang ibunya. Tangan nakal mencuba untuk memegang bulu mata Laith. Pemuda itu diam tidak berkutik. Penat agaknya.
Jari Belle turun menyentuh hidung milik Laith dan semakin bergerak kebawah untuk menyentuh bibir milik lelaki itu. Bibir yang pertama mendarat di pipi.
He is the first and in shaa allah will be the last. Janggut sejemput didagunya menambahkan lagi kekacakan lelaki itu.
" Ehh, sayang dah bangun. Sorry abang tertidur pulak". Dia senyum kearahku. Mamaikah dia. Lupakah dia, atau dia buat-buat lupa tentang ibunya sekarang.
" Abang panggilkan doktor kejap. Sayang jangan pergi mana-mana tau". Bingkas lelaki itu keluar dari bilik untuk mencari doktor.
" Ya allah kau tabahkanlah hati Laith. Aku tahu dia kuat untuk hadapi semua ini". Air mata mengalir membasahi pipi.
Air mata Belle sangat murah hari ni. Promosi besar-besar. Kelibat Laith dan Dr. Danial Imran membuatkan aku pantas menyeka air mata dari terus keluar.
" Are you okay ?". Dr. Danial Imran menyapa aku. Stethoscope digunakan untuk memastikan degupan jantungku stabil.
" Don't worry Mr.Laith. Your wife tak ada apa-apa. Just stress sikit". Laith senyum sambil mengusap-usap ubun-ubunku lembut.
" Kalau tak ada apa-apa, saya keluar dulu". Dr.Danial Imran meminta diri untuk keluar.
" You nak makan, I suapkan you okay". Bubur Marrybrown selamat mendarat dalam perutku. Dua suapan sudah membuatkan aku kenyang. Tak ada selera nak makan.
" Laith wake up. You tahu tak ibu you dah tak ada".
" Ibu dah tak ada ? You must joking me right ? Ibu sihat lagi, baru semalam I call dia, cakap yang I sayang dia sangat-sangat". Ahh sudah, Laith dah macam orang tak waras. Sayu hati melihat senyumannya.
" Senyumlah awak sementara awak boleh senyum. Nanti kalau awak tahu realiti sebenar, saya takut awak dah tak kuat nak senyum lagi macam sekarang". Senyuman berat dihadiahkan kepada lelaki itu.
Ye tau hambar 😂
Vote ler sikit. Tekan je star tu, tak rugi aihh ❤.Btw pasal surgeon-surgery mak nenek ni author hentam je and rujuk buku prognosis sikit-sikit. So kalau silap fakta ke, benda-benda ke jangan marah ha... I ni pt3 pon tak lepas lagi. Manelaa I tahu pasal bedah bedah ni...Wish me luck syg 💞
YOU ARE READING
Beautiful Heartbeat ✔️
RomanceDia, Laith Zahran. An annoying guy yang tiba-tiba masuk dalam hati ini pastu tak reti-reti nak keluar. Ah sudah! Parah laa gini. Hello abang polis, tangkap dia, dia dah cuti hati saya. " Apa beza awak dengan hospital?". " Eleh nak cakap hospital r...