Bab 17|Merajuk🙇

12K 305 0
                                    

" Sayang you kat mana sekarang? Dah nak pukul 8 dah". Suara Laith memasuki ruang telinga.

" Lepas kerja tadi I terus balik Damansara, I nak ambil macbook". Balasku acuh tak acuh.

" Kan abang dah cakap tunggu abang. Kita pergi sama-sama".

" Ala I ambik macbook je. Bukannya I nak angkut sofa ke, tv ke. You ni je over". Betul jugak apa yang Belle cakap. Aku je yang over.

" Abang ambil sayang kat sana okay ?".

" Tak payah husband. I dah on the way balik ni".

" Drive elok-elok". Talian dimatikan.

Husband husband kalau boleh tiap-tiap hari nak call. Dah makan ke belum ? Patient banyak tak hari ni ? Macam-macam soalan nak ditanya.

" Belle balik teratak jannah boleh. Papa sakit ni. Dari tadi panggil nama Belle". Mama pula call aku. Macam nak decline tapi takut ada emergency karang. Aku terpaksa angkat.

" Okay ma, Belle otw balik".

***

" Belle papa minta maaf pasal ibu". Aku diam tertunduk. Ayiq disebelah kiri papa turut tertunduk.

" Belle dah lama maafkan. Belle yang salah sebab tak pernah nak faham kerja papa". Papa sebagai seorang Chemical Engineer telah memaksa beliau untuk sering keluar negara.

" Belle marah lagi pasal papa kahwin dengan mama?".

" Belle tak ada hak nak marah. Tu hak papa nak kahwin dengan siapa pun. Cuma Belle perlukan waktu untuk terima mama dalam hidup Belle".

" Dia dah lama cuba nak dekat dengan Belle. Belle je yang selalu mengelak". Aku bungkam. Tak tau nak cakap apa. Memang apa yang papa cakap tu ada betulnya.

" Ayiq,papa bangga dengan Ayiq. Papa harap nanti Ayiq boleh jaga keluarga kita". Ayiq angguk.

Jam menunjukkan pukul 10 malam. Hazriq Affan sudah lama meninggalkan rumah atas urusan kerja. Emergency katanya. Tinggal aku dan mama di ruang tamu.

" Mama minta maaf. Mama ambil papa daripada Belle dan Ayiq". Aku yang ingin pulang terhenti dari melangkah.

" Mama yang salah. Mama jahat". Wanita itu menangis. Aku lap air mata mama. Sedih tengok syurga kedua aku menangis. Sebak pun ada.

" Beri Belle waktu untuk terima semua ni". Mama angguk.

" Laith tau tak Belle balik sini ?".

" Belle terlupa pulak pasal Laith. Dari tadi duduk berborak dengan papa sampai terlupa nak tengok handphone". Iphone dikeluarkan.

18 missed call from Husband Gedik
5 messages received

" Nanti pandai la Belle pujuk dia. Jangan lupa bagi Papa makan ubat. Belle pergi dulu". Tangan mama aku salam dan cium. Aku meloloskan diri kedalam skyline.

" Dia salam sayang bang. Belle cium tangan saya tadi". Mama terharu. Air mata tuanya turut mengalir.

Sri Hartamas

Rumah gelap. Hanya lampu hall rumah dipasang. Jam dinding menunjukkan pukul 11:05 minit malam. Tangga didaki dan terus menuju kebilik kami.

" Laith dah tidur agaknya". Desis hati Belle. Handbag diletakkan diatas meja. Lampu toilet dibuka dan Belle mula membersihkan diri.

Cahaya dari lampu toilet membuatkan Laith terjaga dari tidur. Belle keluar dari toilet dengan hanya berkemban, sebab dia yakin Laith dah tidur.

Kaki berjengket menuju alamari. Terpaksa berjengket sebab tak nak Laith terjaga.

Beautiful Heartbeat ✔️Where stories live. Discover now