JUNGKOOK hanya memandang ke arah lain dengan wajah dingin. Tidak sedikit pun, mahu melirik orang yang berdiri dihadapannya itu. Sesekali dia mengawasi kedua anaknya yang sedang makan aiskrim disudut cafe tersebut. Dia juga perasan dengan panahan mata yang tajam daripada JungHa dan JungNa. Pandangan mata yang tidak suka akan dia yang rapat dengan wanita lain.
"Kookie, do you miss me?" Irene bersuara lembut, mencuba menarik perhatian daripada Jungkook. Namun, lelaki berusia dua puluh sembilan tahun itu hanya mengerling kearahnya tajam seraya mendengus tidak suka.
"I don't missing you, stupid." balas Jungkook mendatar. Irene terkekeh geli hati, anak rambutnya diselit ke belakang telinga.
"Oh really? I sedih bila you cakap tak rindukan I. Nampaknya, you masih bencikan I kan? Sebab, perkara yang dulu."
Berdesing telinga Jungkook, bila perkara yang dia tidak mahu dengar diungkit kembali. Dia tersangat tidak suka.
"What you mean huh? Straight to the point lah, apa yang kau nak lagi dari aku? Masih tidak puas lagi ke kau hancurkan dan buat rumah tangga aku huru hara huh? Aku ingat kau dah berubah selepas dimasukkan ke hospital sakit jiwa dan diberikan terapi setiap hari dipusat pemulihan akhlak kau tu. Tapi, kau.."
Jungkook mengetap bibir bila Irene memotong kata-katanya.
"Shut up kookie."
"Kenapa kau suruh aku diam huh? Kau memang.."
"I miss you and I come here because I want you forgive me. I know, I banyak salah dengan you. I buta oleh cinta dan hati, sampai sanggup buat macam tu kat you. I'm sorry Jungkook, I'm really sorry." kata Irene lirih dan kendur sahaja suaranya, penuh dengan penyesalan.
Jungkook terdiam sebaik sahaja mendengar luahan hati Irene yang datang dari hati yang tulus dan ikhlas. Dia memandang tepat ke anak mata Irene, sekadar mencari kejujuran dan keikhlasan dari kata-kata Irene tersebut. Dia mengalihkan pandangan mata ke arah lain, mata dipejam seketika. Dia mahu menenangkan hatinya.
"Jungkook, kenapa you diam? I tahu yang I ni tak patut dimaafkan, kerana perbuatan kejam I pada you and your wife. I'm really sorry Jungkook, I menyesal. Sangat menyesal. I cinta dan ingin memiliki you dengan cara yang salah. Please forgive me Jungkook, selagi I tak dapat kemaafan dari you, hidup I tak kan tenang. Hidup I akan diliputi kegelapan dan penuh dengan penyesalan yang tidak ada kesudahan. I mohon, kalau you nak I sujud dan cium kaki you I sanggup, asalkan you maafkan I." kata Irene dengan suara yang serak. Air matanya jatuh membasahi pipi.
Irene menjatuhkan lututnya dengan perlahan, namun Jungkook menahannya agar tetap berdiri.
Jungkook merengus halus.
"Jangan buat kerja gila boleh tak? Sini tempat umum, aku tak nak dicap lelaki tak guna sebab buat kau nangis dan berlutut depan aku. Tu bukan style aku langsung, kalau kau nak permalukan diri kau tu. Kau pergi menangis dan berlutut kat luar cafe ni." kata Jungkook datar, merenung wajah Irene acuh tak acuh.
Irene hanya mendiamkan diri bila mendengar kata-kata sinis daripada Jungkook terhadapnya. Kepalanya ditunduk, memandang kosong ke arah lantai.
"I minta maaf. Kalau you masih tak dapat.." kata-kata Irene dipintas oleh Jungkook.
"Aku maafkan kau, bukan terpaksa atau kesian kat kau. Tapi, daripada hati aku yang paling dalam. Aku ikhlas maafkan kau."
Irene menutup mulutnya bila esakan tangis mahu keluar, air mata jatuh kepipi. Dia tidak percaya yang Jungkook memberikan kemaafan untuk dirinya yang kejam ini.
"Kook, betul ke you maafkan I?" tanya Irene sekadar mahu kepastian. Takut jikalau telinganya tersalah dengar yang Jungkook maafkan dia.
Jungkook tersenyum nipis. "Yeah, that's right. I forgive you, Irene nuna. Benda yang dah lepas biarkanlah dia berlalu pergi, menjadi kisah silam antara kita. Tak usah dikenang lagi, kita buka buku baru sebagai kawan?"
Irene mengangguk kepala faham.
"Thank you kookie, thank you so much. I gembira bila you maafkan I. I rasa nak terjun bangunan sebab terlampau gembira." Irene tersenyum lebar, sambil mengesat pipinya yang basah itu.
"Pergilah terjun, nak halang aku rasa tak tergamak pula sebab kau yang nak terjun bangunan."
Irene terkekeh, dia tersenyum kecil. Tidak sedikit pun terasa dengan kata-kata Jungkook yang 'indah' itu. Sudah faham benar dia dengan sifat lelaki itu.
"You memang tak pernah nak berubah kan? Perangai you macam dulu juga. Cakap ikut sedap mulut aje."
"I don't care. But, I have one condition."
"What?"
"Tak banyak, cuma kau harus buktikan yang kau tu dah berubah kepada kebaikan. Dan tidak buat lagi benda tak berguna dan boleh menjatuhkan maruah kau sebagai seorang wanita. Itu je aku nak." kata Jungkook bersahaja dan tegas.
"Okay, I akan tunjukkan pada you yang I ni dah berubah menjadi jauh lebih baik dari dulu and I promise yang I tak kan buat benda sekutuk itu lagi."
"Okay, aku pegang janji kau tu. But, i have to go now. My twins dah tunggu aku. Aku balik dulu."
Jungkook memandang Irene sekilas lalu mengambil langkah menuju ke meja JungHa dan JungNa yang sedang menunggunya itu. Baru beberapa langkah, namanya dipanggil membuatkan Jungkook berhenti drastik. Dia berpaling ke arah Irene yang menghampirinya.
"Jungkook wait."
"What?"
"Take this." Irene mengeluarkan sepucuk kad dari handbagnya, lalu diberikan kepada Jungkook.
Jungkook menyambut huluran Irene. Dia memandang sejenak kad tersebut lalu beralih ke arah Irene semula.
"What is this?"
"Tu kad undangan."
"Kad undangan? You means.."
Irene mengangguk kepala sambil tersenyum manis.
"Yes. I nak jemput you, Hana and your twins ke majlis perkahwinan I."
Jungkook mengangguk kepala.
"Bila berlangsung?"
"Bulan depan. I harap you datang bersama isteri dan anak-anak you. I teringin nak jumpa Hana dan minta maaf kat dia."
"Don't worry. Aku akan datang bersama dengan mereka bertiga. Kalau macam tu, aku pergi dulu. Bye."
"Thanks again Jungkook. Kita jumpa kat sana ye dan I akan kenalkan you dengan future husband I. I juga rasa yang you kenal dan terkejut bila tau siapa lelaki yang bakal jadi suami I."
Jungkook memandang Irene dengan kening bertaut. Hairan.
"Kau pasti ke yang aku kenal dengan your future husband? Tapi siapa?"
Irene mengangkat bahu acuh. Dia tersenyum sumbing bila melihat wajah Jungkook yang penuh dengan keinginan untuk tahu.
"Well. You tengok sendiri lah nanti. By the way, I have to go. So, see you later Jeon Jungkook. Bye."
Irene menepuk bahu Jungkook perlahan, lantas dia beredar dari hadapan Jungkook tatkala melihat kedua anak kepada lelaki itu menghampiri mereka berdua.
"Papa! Kami akan laporkan kat mama yang papa menggatal dengan aunty tadi!"
JungHa dan JungNa mengaduh sakit bila Jungkook melastik dahi mereka berdua.
"Diamlah. Kamu tak tau apa-apa jangan nak masuk campur hal orang tualah. Budak kecil."
*****
Tbc
YOU ARE READING
Lecturerku, Suami Aku (J.J.K FF) [C]√
Fanfic"Aura dia... Lain macam. Susah dijangka dan susah untuk diluluhkan hati sebeku ais batu. Tunggu masa untuk dia cair dengan panahan cinta si isteri yang berusaha memikat hati si suami yang beku tak tuntuang itu." Start : 27/2/18 End : 1/10/18 Status...