[14]⭐

3.6K 158 3
                                    

" kau nak aku buat apa pulak dengan sepupu kita sorang ni ? " , soal Ayfiz pelik . sudah lama dia tidak mendengar khabar tentang gadis itu tup tap tiba tiba dikaitkan pada hari itu . bertambah kepelikan . pelbagai persoalan muncul dalam hatinya .

" tolong aku pikat dia balik " , ucap Aydiq perlahan . sekali lagi mata kelabu milik Engku Ayfiz Miqael terbuntang .

" are you crazy ? dah lah waktu kau buat kerja gila kat perempuan tu 2 tahun lepas , aku yang cover kau kalau tak memang lunyai kau kena penumbuk Adrianne tu " , soal Ayfiz . kerja gila la untuk cuba memikat gadis tersebut . silap langkah mahu gallery ni kena sita !

" tolonglah Ayfiz . aku sayangkan dia sangat sangat . tolonglah aku " , rayu Aydiq dengan muka comelnya itu .

" hailah ni lah yang aku lemah ni . kau suka buat muka sepuluh sen kau camtu kalau kau nak apa apa kan ? yalah yalah , kau nak aku buat apa ? " , soal Ayfiz tanda menyerah kalah .

" ajar aku untuk pikat dia lah . kau tahu kan aku ni kayu ? bagi lah tips sikit pun jadilah " , rayu Aydiq lagi .

" yalah yalah aku ajar tapi janji dengan aku kau akan jaga The Lattera dengan baik lepasni " , kata Ayfiz .

" aku janji " , jawab Aydiq sambil tersenyum senget .

Pagi itu , Hazel sendirian dirumah kerana Fiqlia Nadya pulang ke kampung kerana masalah keluarga . hari itu adalah cuti , jadi Hazel hanya bersantai santai sahaja dirumah . nak keluar dating , Adrianne pula terpaksa ke Langkawi kerana outstation . mereputlah dia sorang sorang dirumah kelabu itu .

' tengok tv lah . nice jugak pagi pagi layan cartoon ' , telah hati Hazel . dia kemudiannya berlari lari anak menuju ke dapur lalu dicapainya sebekas besar icecream sundae perisa vanilla coklat , dibawa ke hadapan tv . sesudu icecream sundae disua ke dalam mulut sambil melayan cerita My Little Pony And Friends . gila , tomboy pun tengok cartoon ! sesudu demi sesudu icecream disua ke dalam mulut .

" ya Allah nikmatnya makan icecream di pagi hari " , jerit kecil si Hazellyna aka Hazelnutty .

" ala Rainbow Starlight ni comel la ya Allahh . aaaa Pinky Pie pun cute gak halah halah " , jeritnya lagi sambil menyua icecream ke dalam mulutnya . tiba tiba loceng berbunyi menandakan terdapat tetamu yang datang .

" hai malaun mana pulak yang datang pagi pagi buta ni ? " , rungut Hazel sambil menhentakkan kakinya menuju ke pintu utama . daun pintu ditarik . kepala dijegul keluar untuk melihat siapa gerangan yang menganggu ketenteraman awamnya dipagi pagi yang hening itu .

" aik ? takde orang pun ? dahtu siapa yang tekan loceng anjir ? woii , siapa bangang sangat tekan tekan loceng rumah orang ni ? tiada life ke syaitonnn ?! " , jerit Hazel namun tak lama itu dia menutup mulutnya akibat daripada keterlanjuran kata katanya yang agak biadap itu . tiba tiba matanya tertancap ke arah alas kaki .

" what the fish ? nak sweet sweet sangat tapi letak bouquet bunga atas alas kaki . kepala otak kau ! " , bebel Hazel sendiri lalu membawa masuk jambangan bunga itu ke dalam rumah .

" ni mesti balak aku yang beri ni . oo diam diam balik sini tak bagitahu ea ? fikir sweet ke er ? " , telahnya sendiri lalu dicium sedozen bunga ros itu . wangi . sewangi cinta kita EH ? lalu dia menghempaskan punggungnya diatas sofa empuk berwarna hitam . dibelek belek jambangan bunga itu berkali kali .

' eh ada card ' , bisik hati Hazel . lalu dibuka card berwarna pink itu dan dibaca perlahan .

" you're like the love of my dreams but better . you're real ?! " , soal Hazel sambil mengerutkan wajahnya .

" sejak bila pula balak aku ni pandai bermadah cinta bagai ni ? " , soal Hazel sambil mengerutkan wajahnya . lama kelamaan , satu senyuman manis terukir dibibirnya .

" you're such a sweet talker lah biy " , katanya perlahan sambil memeluk jambangan bunga itu .

Sementara itu...

Seseorang yang berselindung disebalik dinding pagar dihadapan rumah milik Hazel itu keluar daripada tempat persembunyiannya untuk melihat keadaan . matanya menghala kearah tempat alas kaki . perlahan lahan bibirnya mengukir senyuman .

" terima kasih sebab terima pemberianku " , katanya perlahan lalu dia beredar pergi meninggalkan kawasan perumahan tersebut dengan perasaan puas .

Adrianne mencapai Iphonenya yang berada diatas meja kecil dihadapannya . nombor milik kekasih hatinya didail . rindu yang teramat ! tak lama itu orang disana menjawab panggilannya .

" assalamualaikum sayangku , Hazelnutty . buat apa tu ? " , soal Adrianne sambil menyandarkan badannya ke sofa empuk .

" waalaikumsalam biy . ni ha tengah tengok tv je " , jawab Hazel .

" oh ya ? bestnya . cerita apa tu ? " , soal Adrianne .

" My Little Pony And Friends ! " , jawab Hazel riang sambil tergelak kecil . aduh , bergetar iman milik Raja Adrianne Faqashah Raja Ayyan !

" like seriously , sayang ? awak tengok cerita cartoon ? wow , tak sangka kekasih tomboy saya ni pandai tengok cerita cartoon " , usik Adrianne sambil tergelak kecil . lucu seh !

" ala biarlah cerita cartoon ke apa ke ? bising je orang tua ni " , balas Hazel sambil mencebik .

" what ? orang tua ? amboi mulut tu memang dah lama tak bayar insurans ke sayangku ? " , soal Adrianne .

" suka hatila er tumbuk kang " , marah Hazel .

" amboi garangnya . macam singa betina aummm " , usik Adrianne mengundang gelak Hazel yang berada dalam talian .

" errrr dia tu buat hal boleh pulak " , rungut Hazel .

" ha ? buat hal ? hal apa pulak ni sayang ? " , soal Adrianne .

" balik sini tak bagitahu . oo diam diam je ea ? pahtu hantar bouquet bunga sampai depan pintu . fikir sweet lah biy ? " , soal Hazel straight to the point .

" ha ? saya balik ? masa bila saya balik ni sayang . saya kat Langkawi lagi ni " , ujar Adrianne .

" ha ? " , soal Hazel pelik .

" eh sayang , saya ada meeting ni dengan consultant dari Mega Jaya Holdings . nanti kita borak lagi ya ? jaga diri elok elok tahu ? nanti kalau dah settle kerja kat sini , saya balik taw ? bye i love you , sayang ! " , kata Adrianne .

" i love you too , biy . jaga diri jugak dekat sana " , kata Hazel lalu dia menamatkan panggilan singkat tersebut . tak lama itu , matanya terbeliak pabila teringatkan nama syarikat yang disebut oleh Adrianne tadi .

" Mega Jaya Holdings ?!!! " , soalnya sendiri

Adrianne pov...

" aku balik ? bouquet bunga ? depan pintu rumah ? masa bila pulak dah aku balik , masa bila pulak aku buat delivery bouquet bunga sampai depan rumah dia ? " , soal Adrianne pelik .

" ah apa apa jelah . malas fikir . buat semak kepala aku je " , ujar Adrianne lalu mencampakkan Iphonenya ke atas sofa empuk itu lalu berlalu ke bilik wardrobe di dalam bilik Hotel Cassandra cawangan Langkawi itu untuk menukar pakaian casualnya kepada sut kerja yang lebih kemas untuk menghadiri mesyuarat bersama consultant dari Mega Jaya Holdings . setelah dia merasakan dirinya sudah bersedia , dia keluar dari biliknya itu dengan membimbit briefcase miliknya .

Hazel pov...

Hazel terpaku sebentar diatas sofa yang didudukinya .

" jap , dia kata dia tak balik lagi ? dahtu siapa yang hantar jambangan bunga ni sampai depan rumah ? " , soal Hazel pelik sambil menilik lagi jambangan itu .

" err tah tah hantu " , ujarnya lalu mencampakkan jambangan itu ke atas lantai .

She 's My Hazel✔️Where stories live. Discover now