Gleneagles , Kuala Lumpur...
Setibanya di situ , kelihatan seorang lelaki tua yang setia menunggu di luar bilik pembedahan dengan wajah yang sayu .
" assalamualaikum " , ucapnya kepada lelaki tersebut .
" waalaikumsalam " , jawab Engku Haizad Ezray .
" boleh saya tahu , uncle tunggu siapa dekat sini ? " , soal Adrianne dengan berhati hati . belum sempat Engku Haizad Ezray menjawab , seorang jururawat bertanda nama 'Elina' menghampiri mereka .
" em maafkan saya ? boleh saya minta kad pengenalan cik Hazel ? sebab kami nak masukkan data lah " , pinta Elina sambil tersenyum tipis .
" oh saya pegang " , jawab Adrianne lalu dia mengekor Elina ke kaunter pertanyaan . digeledah beg galas milik gadis itu . dibukanya dompet milik gadis itu .
' jumpa pun ' , kata hatinya sambil mengeluarkan sekeping kad pengenalan milik Hazel . namun sebaik sahaja dia melihat nama yang tertera diatas kad pengenalan itu , dia terpaku sementara .
' Engku Hazellyna Emelda Engku Haizad Ezray ?? ' , soalnya didalam hati . kemudian dia baru teringat akan nama CEO kepada Mega Jaya Holdings yang tidak menghadiri mesyuarat baru tadi . dia termenung sendiri sambil menatap kad pengenalan itu .
" er encik . kad pengenalan tu " , kata Elina serba salah , cuba mematikan lamunan Raja Adrianne Faqashah Raja Ayyan .
" oh ya ya " , kata Adrianne lalu menghulurkan kad pengenalan milik Hazel itu kepada jururawat tersebut .
" okey nah kad pengenalan cik Hazel . terima kasih ya , encik " , ucap Elina dengan wajah tersenyum . Adrianne mengangguk lalu kembali ke tempat yang didudukinya . dia termenung diatas kerusi menunggu sambil meraup wajahnya .
" Hazel tak bagitahu apa apa lagi , ya ? " , soal Engku Haizad Ezray secara tiba tiba . Adrianne terus memalingkan wajahnya ke sebelah , menatap wajah Engku Haizad Ezray yang sedang bertanya .
" bagitahu apa , uncle ? " , soal Adrianne pelik .
" sebelum tu uncle kenalkan diri dulu . uncle ni Engku Haizad Ezray , Papa kepada Engku Hazellyna Emelda " , kata Engku Haizad Ezray mengundang kejutan dari Adrianne .
" mustahil . tapi dia kata nama dia Hazelnutty " , kata Adrianne .
" ya itu memang nama dia . nama sementaranya . actually , Mel tak suka orang tahu siapa dirinya yang sebenar lagi lagi dengan adanya pangkal nama 'Engku' didepan namanya " , kata Engku Haizad Ezray membuatkan Adrianne terpaku .
" Mel ? " , soal Adrianne pelik .
" ya , Mel . Mel adalah nama panggilan kami sekeluarga kepadanya . actually , Mel dah lama tak balik rumah . nak dekat 2 tahun jugalah dengan alasan dia ingin berdikari " , tambah Engku Haizad Ezray lagi .
" jadi CEO Mega Jaya Holdings... " , belum sempat Adrianne menghabiskan kata katanya , Engku Haizad Ezray terlebih dahulu memotong .
" ya , Engku Hazellyna Emelda dan Hazelnutty ialah orang yang sama dan dialah satu satunya pewaris aka CEO Mega Jaya Holdings ! " , tambah Engku Haizad Ezray .
" ya Allahhh " , terjerit kecil Adrianne mendengar pengakuan Engku Haizad Ezray .
" jadi gambar Hazel dengan seorang lelaki tua tu.... " , belum sempat Adrianne menghabiskan kata katanya , Engku Haizad Ezray terlebih dahulu memintas .
" oh gambar peluk depan klinik dan pegang tangan dekat Baskin Robbins tu ? ya , tu adalah uncle " , perakuan dari Engku Haizad Ezray itu mengundang kejutan Adrianne .
" maafkan saya , uncle . saya tak tahu sama sekali yang bersama Hazel masa tu adalah uncle . saya dah tuduh dia bukan bukan , uncle . bodohnya saya " , ujar Adrianne sayu sambil meraup wajahnya .
" takpe uncle faham . kamu ada hak untuk cemburu sebab Mel tu kan kekasih kamu ? takpe , uncle dah lama maafkan . uncle dah boleh agak dari awal yang benda ni akan jadi . sebab tu uncle suruh Mel berterus terang tapi dia kata tunggu masa yang sesuai " , ujar Engku Haizad Ezray lagi .
" tapi , macam mana uncle boleh tahu pasal semua ni ? " , soal Adrianne pelik .
" uncle upah pengintip sebenarnya untuk jaga keselamatan Mel . sebab uncle risaukan anak tunggal uncle tu . pasal perempuan bernama Darlene Nellysha tu , dia memang sukakan kamu jadi uncle nak kamu hati hati " , tambah Engku Haizad Ezray .
" er uncle tak kesah ke saya dengan er Hazel ? " , soal Adrianne . mendengarkan soalan Adrianne itu , Engku Haizad tersenyum lalu menepuk bahu Adrianne .
" uncle tak kesah sebab uncle tahu Adrianne boleh jaga anak uncle elok elok . betul ? " , kata Engku Haizad Ezray . Adrianne mengangguk .
" saya janji saya akan jaga Hazel elok elok . terima kasih uncle sebab ceritakan perkara sebenar " , kata Adrianne .
" lagi satu , kawan baik kamu tu aka Aydiq tu sebenarnya anak saudara uncle " , kata Engku Haizad Ezray . bertambah lagi kejutan . kerutan jelas terlihat diwajah Adrianne .
" kamu mesti nak tahu kan kenapa Mel jadi tomboy ? " , soal Engku Haizad Ezray . Adrianne menganggukkan kepalanya .
" dulu , Mel ni gadis yang ayu macam perempuan lain . pakaian dia pun macam perempuan lain . tapi disebabkan satu tragedi dia hampir diperkosa oleh seseorang 2 tahun lepas , Mel terus berubah 360 darjah . dia menjadi kasar untuk pertahankan dirinya sendiri . dia cerita dekat uncle dia nak cari penyelamat berpakaian serba hitam yang selamatkan dia masa tu " , ujar Engku Haizad Ezray lagi . tiba tiba kepala Adrianne terimbas perkara yang berlaku 2 tahun lepas . dia mengekori sebuah kereta yang melarikan seorang gadis berambut perang . gadis itu dibawa ke sebuah gudang . ya , gadis itu hampir diperkosa dan dia sempat melepaskan tumbukan kearah lelaki durjana yang memakai topeng itu . namun , lelaki itu sempat melarikan diri selepas dengan secara tiba tiba dia dipukul dari belakang membuatkan dia terjatuh . nasibnya baik kerana hanya terkena sipi sipi sahaja pukulan itu .
" Adrianne . kamu fikir apa nak ?" , soal Engku Haizad Ezray memadamkan lamuanan Adrianne .
" saya hanya teringat kes 2 tahun lepas . saya ada ekori sebuah kereta yang bawa lari seorang gadis ke gudang . dia hampir diperkosa tapi saya sempat selamatkan dia dengan menyuruh dia lari . masa tu memang saya pakai serba hitam sebab saya memang jenis tak menonjolkan identiti . masa saya sedang belasah lelaki yang memakai topeng joker tu , saya dipukul dari belakang . nasib baik terkena sipi sipi je dan pelaku tu sempat larikan diri bersama rakan rakannya . saya lari keluar dari gudang tu dan gedung tu meletup . nasib baik saya keluar , kalau tak memang saya mati kat dalam tu " , cerita Adrianne membuatkan Engku Haizad Ezray terpaku .
" cerita kamu memang mirip cerita Mel . uncle dapat rasakan kamulah orangnya . terima kasih sebab selamatkan anak uncle " , ucap Engku Haizad Ezray sambil memeluk tubuh milik Raja Adrianne Faqashah .
" tapi uncle , tolong jangan bagitahu Hazel pasal hal ni ? " , pinta Adrianne . Engku Haizad Ezray pantas menganggukkan kepalanya . tak lama itu Engku Zelinna Ellen , Mama kepada Hazel tiba bersama pemandu peribadi keluarga mereka . Engku Zelinna Ellen pantas mendapatkan suaminya .
" macam mana dengan Mel , abang ? " , soalnya kelang kabut . sungguh dia memang kelang kabut . dia baru sahaja balik dari butiknya . Iphonenya pula kehabisan bateri . sebaik sahaja dia membaca pesanan ringkas dari suaminya , dia terus datang ke hospital tersebut .
" tak tahu apa apa lagi . dia masih kat dalam " , ujar Engku Haizad Ezray mengundang sebak dihati isterinya itu . Adrianne hanya memandang sepi pasangan tersebut .
YOU ARE READING
She 's My Hazel✔️
RomanceMain characters ; Engku Hazellyna Emelda Engku Haizad Ezray : dia cantik , dia manis , dia hati kering , dia anak orang kaya tapi perwatakannya tidak seperti orang kaya , dia pendek tapi tomboy disebabkan satu tragedi . perwatakannya yang kasar ala...