"ILA!!"panggil Warlan menyedarkan Kirla dari lenanya. Wajah kakak ipar dia ditatap kesian.
Kirla membuka matanya. Wajah Warlan ditatap sekejap sebelum dia membetulkan duduknya. Dia berdehem sekejap sebelum melihat ke sekeliling kawasan yang mereka berada sekarang.
"are you okay?why are you crying?"soal Warlan risau.
Kirla mengelap air matanya. Dia sendiri tak sedar bila masa air mata dia jatuh.
"nothing..sampai dah ke?"balas Kirla menukar topik perbualaan mereka.
"dah..setengah jam dah"kata Warlan. Dia tersengih.
Terkejut Kirla dibuatnya. Dia menjeling tajam Warlan.
"kenapa tak kejut?"soal Kirla geram.
"sebab Ila sedap sangat tidur..Arlan tak sampai hati nak kejut."balas Warlan.
"oh tak apa lah..Ila masuk dulu..thanks bagi tumpang"ujar Kirla dan dia pun berlalu keluar dari kereta bersama barang yang dibeli tadi.
Warlan menghantar kepergian Kirla dengan ekoran mata.
"aku kesian kan kau Ila..tak sangka nasib kau akan jadi macam ni..aku akan terangkan semuanya dekat Arlin malam ni juga aku janji!!"ujar Warlan perlahan.
Rumah Julia dan Isaac menjadi tujuan dia. Kereta dipandu membelah jalan raya..
.........
"ASSALAMUALAIKUM..".
Julia pun berlari-lari anak pergi ke ruang tamu untuk mendapatkan anak dia. Tubuh badan Warlan dipeluk erat. Dah lama Warlan tak balik rumah selepas Warlin memilih untuk berkahwin dengan Seri.
"anak mama"ujar Julia sayu. Air mata tuanya mengalir deras. Rindu betul dia pada Warlan.
"mama Arlin ada tak?"soal Warlan setelah pelukan terlerai.
"dia dekat bilik dia..kenapa kamu tanya?".
"Arlan nak jumpa dia kejap ye mama..kejap lagi Arlan berborak dengan mama ye."ujar Warlan dan dia pun berlalu naik ke bilik Warlin.
Pintu dibuka tanpa mengetuk dahulu. Tersentak Warlin yang sedang menyiapkan kerja.
"kenapa?!"soal Warlin dingin.
"aku nak cakap dengan kau pasal Ila!!aku dah tak sanggup dah tengok dia macamtu".
"aku tak nak dengar pasal dia dah!!dia dah tak penting dalam hidup aku!!"bentak Warlin.
"biarlah kau nak cakap apa pun..aku still nak cakap hal sebenar dekat kau!!".
"Ila sebenarnya diperangkap dengan arwah Seri dan Daus!!"terang Warlan.
Warlin memberikan senyuman sinis. Wajah adiknya ditatap tajam.
"kau nak terang apa lagi Arlan?dah sah-sah depan mata aku..aku nampak sendiri dia buat perkara bodoh tu!!kau nak terangkan apa lagi?!!"jerkah Warlin. Dia bangun dan terus mendekati adiknya.
"lantak kau lah tak nak percaya pun..sekurang-kurangnya aku dah bagitahu kau benda yang betul!!aku just nak pesan dekat kau..if one day kebenaran terbukti depan mata kau..tapi masa tu Ila dah tak ada aku sure kau akan menyesal seumur hidup Warlin!!kau ingat tu!!"Tegas Warlan. Dia pun berlaku keluar dari bilik abangnya.
Warlin melembangkan barang di atas meja kerjanya. Dia ingatkan dia tak akan dengar lagi nama Kirla. Tapi sayangnya nama itu asyik berputar dan terus berputar dari mulut orang dan juga ingatan dia.
"semuanya bodoh!!!kenapa bila aku betul-betul sayang aku selalu ditipu?!!!kenapa?!!!"jerit Warlin sendiri. Air mata mula bertakung di kelopak matanya. Sakit betul bila dia ingat kembali memori hitam itu.
Pedih!
..........
"ILA balik dengan siapa?"soal Khalif hairan. Adiknya yang baru masuk ke dalam rumah tu ditatap lama.
"dengan Warlan..tadi terserempak dekat mall"balas Kirla. Barang yang dibeli tadi dia letak atas sofa. Punggung dilabuhkan di sebelah barang-barang tadi.
"ibu dengan baba mana?"soal Kirla. Kepala dijenguk mencari kelibat orang tuanya.
"pergi honeymoon dekat Vanice."balas Khalif tenang.
Kirla mengangguk faham. Dah biasa dah.
"abang bila pula nak pergi honeymoon?"usik Kirla.
Khalif melepuk perlahan kepala Kirla.
"jangan main kepala abang!!"tegas Kirla.
"opss sorry!!"ujar Khalif. Sengihan ditayangkan di bibir.
"bila Ila nak buat operation?"soal Khalif tiba-tiba.
"lepas babys lahir..itu pun kalau Ila masih panjang umur.."balas Kirla acuh tak acuh.
"kenapa?Ila tahu kan yang sel kanser Ila lebih cepat merebak..kalau biar lama-lama dia akan merebak ke tempat lain pula..please buat cepat-cepat"pujuk Khalif.
"tengok lah.."kata Kirla. Tiba-tiba dia terasa loya. Kaki melangkah menuju ke dapur.
Bluek...
Bluek...
Bluek...Kirla memandang muntahnya. Merah.
"Ila!!"jerit Khalif.
Kirla memalingkan kepala memandang si abang. Tiba-tiba matanya menjadi kabur dan dia jatuh di situ juga. Nasib sempat Khalif sambut.
"Ila bangun Ila!!"kejur Khalif. Pipi Kirla ditampar perlahan.
Bila tiada respon dari Kirla. Khalif terus mendukung Kirla dan dibawa ke kereta. Laju dia memandu menuju ke hospital.
YOU ARE READING
Kirla Delisha
RomanceKisah ini menceritakan tentang seorang gadis yang dipaksa kawin dengan anak kepada kawan ayahnya sendiri. Jadi dengan keterpaksaan dia relakan saja. Jadi pada awal perkahwinannya dia mengharungi banyak dugaan sehinggakan dia dimasukkan ke dalam hosp...