SEDAR tak sedar hampir seminggu dah Kirla terlentang di atas katil hospital. Selama itu juga Warlin tak pulang ke rumah. Anak-anak nya pun dia tak ambi kisah langsung.
Dirinya sendiri pun sudah tidak lagi terurus. Mandi pun tak. Baju asyik pakai baju yang sama je setiap hari.
"Arlin kamu balik lah dulu..bersihkan diri kamu..kita sepatutnya doakan Kirla bukan nya meratap sampai macam ni sekali!"pujuk Julia yang baru tiba bersama Puan sri Syarifah. Di tangan mereka pula mendukung Darwin dan Danish.
Warlin memandang wajah mamanya. Dia memandang kedua-dua anaknya yang berada di dalam dukungan.
"mama Arlin takut ma..Arlin takut Arlin akan kehilangan Ila..Arlin takut Arlin tak mampu minta maaf dengan dia atas apa yang Arlin dah buat dekat dia dulu.."kata Warlin sebak. Air mata ditahan dari memecahkan empangan.
"sabar lah sayang..lebih baik kamu balik dan solat..kita perlu perbanyakkan berdoa.."pujuk Julia.
"tengok diri kamu sekarang..dah tak rupa orang dah..kamu langsung tak terurus..kamu lupa ke pesan Ila..dia suruh kamu jaga Darwin dan Danish..tapi kamu buat apa sekarang?kamu hanya duduk dekat tepi Kirla dan menangis je siang malam..kamu sedar tak kamu dah buatkan Ila tersiksa?kamu sedar tak sekarang ni Arlin?"celah Puan sri Syarifah pula. Wajah menantunya yang sembab itu dia tatap.
"ibu pun sedih Arlin..Ila tu anak ibu..ibu dah jaga dia selama ini..ibu yang kandungkan dia selama sembilan bulan sepuluh hari..tolonglah Arlin..sedar dari kesedihan kamu tu..sedar dan kuat..kamu sebagai suami dia kamu sepatutnya kuat..kamu sepatutnya bagi semangat untuk Kirla..bukan menangis macam orang hilang bini sekarang!!"sambung Puan sri Syarifah lagi. Biarlah pada hari ini dia nasihat menantunya itu habis-habisan.
"maafkan Arlin bu.."ujar Warlin perlahan. Dia menunduk memandang lantai. Air mata dilap. Dia pun meminta diri untuk pulang dan bersihkan diri. Kali ini dia memilih untuk kuat.
"terima kasih Sya sebab dah buat kan Arlin kuat semula"kata Julia setelah kelibat Warlin sudah tiada.
"tak ada apa lah Ju..Arlin tu menantu aku..aku tak nak dia lembik macam tu"balas Puan sri Syarifah. Senyuman ditayangkan kepada besannya.
Kaki mereka melangkah mendekati katil Kirla. Puan sri Syarifah memberikan kucupan di dahi Kirla.
"ibu tahu Ila tengah berlawan dengan sakit ni..please stay strong..kalau Ila dah tak tahan tak apa ibu redha..Ila pergi lah dengan tenang nak"kata Puan sri Syarifah sayu. Pipi Kirla dia elus lembut. Wajah Kirla iras betul dengan muka dia. Senyuman mulai terukir di bibir Puan sri Syarifah.
"Sya"seru Julia.
Puan sri Syarifah pun berpaling ke arah besan nya.
"aku rindu suara Ila"kata Julia sayu.
"aku pun..tapi tak apa lah..aku tahu yang sekarang dia tengah lawan dengan sakit dia..tapi kalau dia sudah tak kuat untuk lawan lagi aku redha Ju..aku redha.."balas Puan sri Syarifah sebak.
Sedang mereka berbual. Tiba-tiba mesin berbunyi kuat. Tersentak Puan sri Syarifah dan Julia. Puan sri Syarifah menekan butang kecemasan.
Terkocoh-kocoh doktor dan jururawat berlari memasuki wad Kirla. Doktor Murni menjerit menyuruh jururawat mengambil defiblirator.
YOU ARE READING
Kirla Delisha
RomanceKisah ini menceritakan tentang seorang gadis yang dipaksa kawin dengan anak kepada kawan ayahnya sendiri. Jadi dengan keterpaksaan dia relakan saja. Jadi pada awal perkahwinannya dia mengharungi banyak dugaan sehinggakan dia dimasukkan ke dalam hosp...