TIBA di Amanda Coffee. Warlin mencari tempat yang agak tersembunyi. Dia menunggu kehadiran Elina sambil menatap gambar Kirla yang berada di telefon dia. Senyuman tipis menghiasi wajahnya.
Setelah beberapa minit menunggu akhirnya Elina pun muncul. Dia mengambil tempat di hadapan Warlin.
"aku nak kau kahwin dengan aku"kata Warlin datar tanpa berdalih lagi.
Elina tercengang sekejap. Dia cuba proses ayat yang dikatakan oleh Warlin tadi.
"kau gila ke?!"tengking Elina setelah dia dapat proses sepenuhnya ayat tadi. Pelanggan di situ berpaling ke arah mereka berdua. Warlin hanya buat tak tahu je.
"aku tak gila..semua ini permintaan dari Ila..dia tulis dekat dalam surat yang kau bagi dekat aku haritu."jelas Warlin tanpa riaksi. Bukan dia nak sangat pun sebenarnya.
"apa kata ibu dengan baba pula nanti kalau kau buat macam ni?tanah kubur Ila masih merah lagi kot..baru dua hari dia pergi kau dah ajak orang lain kahwin..dah lah orang yang kau ajak tu sepupu dia sendiri..kau memang gila lah Arlin!!!"kata Elina geram.
"pasal ibu dengan baba tu tak apa..nanti aku cakap dengan dia..aku panggil kau datang sini nak minta persetujuan kau..bukan nak bincang pasal ibu dengan baba."balas Warlin malas. Dia menyedut sedikit air yang dipesan nya tadi.
"kalau aku cakap aku tak setuju kau nak buat apa?"soal Elina cuba untuk menolak.
"aku akan bawa kau pergi Siam asalkan aku dapat tunaikan wasiat terakhir Ila."balas Warlin tenang. Wajah wanita di hadapan nya ditatap tanpa perasaan.
Bulat mata Elina memandang Warlin. Tak percaya sungguh dia dengan lelaki di hadapan dia ni.
"sayang betul kau dekat arwah.."kata Elina perlahan.
"siapa je tak sayang isteri?lagipun aku dah banyak buat salah dengan dia..biarlah aku tebus semua salah aku dekat dia sekarang ni dengan kahwin dengan kau."balas Warlin.
"kalau kau nak sangat..aku setuju tapi dengan syarat."
"apa?".
"kau kena lupakan Ila..lagipun dia dah tak ada dah kan?tak akan lah aku nak kahwin dengan orang yang aku tak cinta."balas Elina.
"aku tak akan lupakan dia..tapi kalau cuba untuk cintakan kau tu aku boleh".
"fine!!kalau macamtu esok jumpa ibu dengan baba."kata Elina dan dia pun berlalu.
Warlin mengeluh kecil. Dia sendiri pun tak tahu keputusan dia ni betul atau tak. Tapi dia ingin menebus semula kesalahan yang dia pernah lakukan kepada Kirla dulu. Dia hanya mampu berserah pada takdir je sekarang.
........
SEBULAN kemudian Warlin dan Elina dikahwinkan atas persetujuan dari kedua-dua belah pihak sendiri walaupun pada mulanya mendapat tentangan dari Puan sri Syarifah tapi pada akhirnya dapat juga atas usaha pujukan.
"awak nak makan apa?"soal Elina.
Warlin memandang wajah isteri barunya itu dengan pandangan kosong.
"aku dah kenyang..kau makan lah..aku nak pergi tengok Darwin dengan Danish kejap"balas Warlin dingin dan dia pun berlalu pergi meninggalkan Elina sendirian di ruang tamu.
Begitulah lelaki. Bila nak dia rayu. Bila dah dapat buat-buat tak nampak.
Elina menghantar kepergian si suami dengan ekoran mata saja. Dia pun tak kisah sangat pun. Kahwin tanpa cinta beginilah hidup.
Warlin yang baru masuk ke dalam bilik anak-anak lelakinya sempat mencium dahi dua orang bayi kecil yang baru berumur sebulan lebih itu. Dia mendodoikan bayi-bayi itu dengan zikir dan alunan ayat suci al-quran.
Senyuman di berikan kepada dua orang bayi itu. Tangan naik mengelus pipi kedua bayi itu.
"comel betul anak-anak abi ni..cepat besar ye"kata Warlin kepada bayi-bayi comel itu.
Usai mendodoikan kedua-dua bayi itu dia pun berlalu menuju ke bilik tidurnya bersama si isteri.
Warlin membaringkan badan di atas katil. Otot diregangkan. Penat seharian bekerja dipejabat tambah lagi dengan masalah si Raykal tu pula. Pening betul. Ada ke dia bergaduh dengan Imani sebab nak makan samyang atau maggi pedas gila.
Susah betul bila kawan otak hilang dicuri zombi. Sama je dengan si isteri. Pening dia.
Sedang memikirkan masalah si Raykal. Tiba-tiba telefon berbunyi. Nama Raykal terpapar. Keluhan dilepaskan.
Dia pun menjawab panggilan itu dengan penuh malasnya.
"apa?".
"weh Arlin..kau kawan aku kan?"soal Raykal tiba-tiba.
Warlin mengerutkan dahinya. Dia menjarakkan telefon dari telinga. Nama pemanggil dia perhati betul-betul. Memang nama Raykal. Dia kembali melekapkan pada telinga semula.
"kau mabuk ke?"soal Warlin hairan.
"takde mabuk nya..ni aku nak tanya soalan antara hidup dan mati ni..kau boleh jawab tak?"balas Raykal serius.
"apa?"soal Warlin malas.
"kalau aku tanya ni kau masih kawan aku kan?".
"ye..apa dia?".
"betul ni?".
"ye bodoh!!apa dia?"balas Warlin geram.
"aku patut makan maggi pedas gila atau samyang?"soal Raykal.
Warlin terus mematikan panggilan. Kemudian nombor Raykal dia block. Telefon dia pula dia campak ke dalam laci. Kepala diurut stress.
"kurang asam punya Warlin"kata Raykal. Telefon dia pandang. Nombor Warlin dia cuba dail. Tapi tak dapat.
YOU ARE READING
Kirla Delisha
RomanceKisah ini menceritakan tentang seorang gadis yang dipaksa kawin dengan anak kepada kawan ayahnya sendiri. Jadi dengan keterpaksaan dia relakan saja. Jadi pada awal perkahwinannya dia mengharungi banyak dugaan sehinggakan dia dimasukkan ke dalam hosp...