part 46

3.9K 187 18
                                    


"Delysha sayang..."

"Hmm?" jawab aku lembut sambil mata mengerling Darren sekilas.

Darren tersenyum. "Jom kita balik?" pinta Darren lembut. Ini entah yang ke berapa kali sudah soalan yang sama dia soalkan kepada aku.

Aku menggeleng laju. Aku masih dengan jawapan yang sama, masih tidak mahu balik.

"Ala, tak naklah balik. Nanti tak dapat dah nak jalan-jalan dengan awak. Awak busy nanti." Sejak bila aku jadi menggedik macam ni? Biarlah, bakal suami kita. Hiks!

Darren senyum kecil. "Of course la aku busy. Ada benda sikit aku nak uruskan dengan uncle Wong sebelum kita balik Malaysia," jawab Darren cuba memujuk.

Aku mencebik bibir. Masih tidak setuju untuk balik sekarang. "Tak naklah! Dahlah Zara tak ada. Lainlah kalau dia ada dengan saya, tak perlu bawa awak pun tak apa. Saya boleh jalan-jalan dengan Zara," kata aku selamba. Darren menarik muka.

"Amboi! Kalau dah dapat kawan, kau lupakan aku la macam tu?" Muncung sahaja wajah lelaki itu. Dah macam budak-budak inginkan gula-gula.

Aku tersengih kecil. Eee, mengada!

"Taklah awak. Bukan macam tu maksud saya. Yelah, kalau saya jalan-jalan seorang diri, awak nak ke saya masuk hospital lagi sekali?" Aku menduganya.

Semalam aku baru saja keluar dari hospital, tiba-tiba pagi ini aku ajak Darren jalan-jalan di sekitar bandar besar Amsterdam. Darren kan dah lama menetap di sini, sudah semestinya dia tahu serba sedikit tempat yang menarik yang boleh ditunjukkan kepada aku.

Dan disebabkan Darren ada sama, tak perlulah aku risau jikalau aku sesat lagi kerana lelaki itu tahu selok-belok jalan bandar ini. Tapi bila aku ajak tadi, bukan main dia melarang kerana masih risaukan kesihatan aku yang baru sahaja keluar dari hospital. Tapi aku tetap aku, degil juga nak keluar. Manalah muka dia macam cuka sahaja. Masam!

Tapi dia masih layan aku baik-baik, walaupun aku tidak mahu mendengar arahannya supaya kekal berehat hari ini. Kalau aku pergi seorang pun, tentu dia tak izinkan juga sebab takut aku pengsan lagi atau perkara tidak diingini berlaku. Memandangkan Zara baru saja pulang ke Malaysia semalam disebabkan dia ada emergency di tempat kerjanya, jadi aku pun ajaklah Darren menggantikan tempat Zara untuk teman aku. Hehe bukan selalu Darren dapat teman aku. Dia busy memanjang.

Darren menggeleng laju mendengar soalan itu. Dia nak biarkan gadis itu seorang diri lagi? Huh, mahu putus nyawa dia nanti sekiranya ada apa-apa perkara berlaku pada Delysha! No means never! Dia lebih rela tak hadir meeting dengan klien daripada tengok Delysha masuk hospital lagi sekali hanya disebabkannya. Semakin serba salah dia nanti.

"Memang taklah aku nak izinkan kau sendirian! Siapa yang tak sayang buah hati kan?" usik Darren. Aku tersengih malu.

"Nanti saya bukan lagi buah hati awaklah," kata  aku memperbetulkan ayatnya.

Dahi Darren berkerut.

"Habis tu?"

Aku tersengih besar. "Saya tak naklah jadi buah, saya nanti nak jadi isteri awak je. Hehehe gurau."  Aku tergelak kekok dengan lawak jenakaku sendiri.

Pap! Darren menjetik dahi aku.

"Auch sakitlah!" Dahi aku yang dijentik tadi digosok dengan telapak tangan. Eee, jahatnya.

"Main-main lagi. Dah semestinya nanti kau isteri aku, sayang." Darren pula yang terkekek-kekek ketawa. Aku menjelingnya.

"Awak, saya nak tanya awak ni," kata aku setelah kami berdua diam tidak bersuara agak lama. Masing-masing buat kerja sendiri. Aku sedang sibuk menangkap gambar di tempat cantik ini manakala Darren sedang sibuk dengan kerja yang dia dapat melalui email tadi. Daripada client lah tu. Namun di hadapan kami sekarang menjadi tujuan mataku. Terdapat bunga-bunga yang sangat lawa di hadapan mata. Aku suka.

Tolong Jagakan DiaWhere stories live. Discover now