48

2.1K 169 3
                                    

Arziel memandang sekitar kawasan parking kereta di hadapan rumah keluarganya. Dia tersenyum nipis.
'4 hari lagi sebelum semuanya berakhir. I'm gonna miss this crazy family',desis hatinya sambil memerhati bilik orang tuanya yang masih cerah.

Dia melangkah keluar daripada kereta. Sehari suntuk dia berada di luar mengurus sesuatu yang bakal terakhir sebelum dirinya terbang semula ke nagara kelahirannya.

"Lewat balik dik?"

Langkah Arziel terhenti apabila ditegur dari arah dapur. Sempat dia mengerling jam di dinding sebelum memandang gerangan yang menegurnya,11.30 malam.

"Ada urusan penting tu yang lewat. Achik buat apa tak tidur lagi?",tanya Arziel seraya mengelak daripada disoal lebih banyak.

Arnaqi mengangkat kening memandang pakaian yang tersarung pada tubuh adiknya. Dia memandang adiknya semula.

"Ouh achik ada kerja yang nak siapkan. Dah makan belum? Kalau nak makan Achik panaskan lauk",tanya Arnaqi prihatin walaupun hatinya tertanya-tanya seribu soalan.
Arziel menggeleng kepala.

"Nope,orang dah makan tadi sebelum balik. Ermmm orang naik dulu eh chik,penat",pamitnya lalu mengangkat kaki ke biliknya.

Arfdan keluar daripada sebalik dinding yang memisahkan ruang kerja mereka dengan ruang tamu. Dia menepuk bahu abangnya perlahan.

"Kau tak rasa something wrong ke chik?",tanya Arfdan serius. Arnaqi mengangguk tanda setuju.

"Kau perasan baju yang Arziel pakai?",tanya Arnaqi sambil menghulurkan mug yang berisi air coklat panas.

"Thank's. Aku perasan. Sama macam PA ketua Sydey",kata Arfdan sambil berjalan beriringan dengan Arnaqi.

"Ada something yang kita tak tahu ke?",tanya mereka serentak. Mereka buntu sendirian.

Arziel yang kebetulan mendengar perbualan mereka tersenyum sinis. Dia bersiul kecil lalu naik ke biliknya.

"That's right. Have something that's your family never know",gumamnya perlahan sebelum masuk ke bilik air.

🌸🌸🌸

DIA termenung sendirian di bilik kerjaannya. Sesekali dia mengerling ke arah skrin komputer di depannya yang terpampang lambang kemegahan Permata Hitam yang bergabung dengan Bunga Ros.

"Zhǔnbèi zuìhòu yīcì jiànmiàn",gumamnya sambil mengetuk meja sehingga menghasilkan lirik lagu. Bibirnya terukir senyuman sinis.
(Sedia untuk bertemu buat kali terakhir)

Wrez yang mahu menghantar fail projek kepada DIA terhenti di depan pintu adiknya. Terkejut. Terkedu. Semua bercampur baur dengan apa yang dia dengar sebentar tadi.

"Xian?",desis hatinya perlahan.

Tanpa Wrez sedari,DIA memerhati gerak-geri Wrez dari pantulan cermin di sisinya. Dia menggeleng kepala perlahan. Dia memutarkan kerusinya ke arah pintunya.

"Zhídào nǐ xiǎng shénme shíhòu zhàn zài nàlǐ?",tegur DIA selamba.
Wrez kembali pada alam nyata. Dia tersenyum kekok.
(Sampai bila kau nak berdiri situ?)

"Xian?", tanya Wrez berhati-hati. DIA hanya mengangguk. Wrez menghela nafas panjang. DIA atau lebih tepat XIAN tersenyum senget. Dia hanya menyemak fail yang diberi oleh Wrez.

"Duōjiǔ nǐ bàoyuàn. Wèishéme? Bù xǐhuān?"tanya Xian tanpa nada. Wrez mendongak memandang Xian. Laju dia menggeleng.
(Panjang mengeluh. Kenapa? Tak suka?)

Gadis DinginWhere stories live. Discover now