23

2.6K 191 10
                                    

Xian memerhati sekeliling kantin sambil bersiul. Tangan pula lincah menari atas meja sehingga menghasilkan lirik yang dia saja yang tahu.Pandangan pelajar lain sama ada junior mahupun senior tidak diendahkan. Tak penting langsung.

Kebiasaan kantin akan kecoh dengan suara pelajar yang meneriak membeli makanan tanpa beratur. Tapi hari ini,satu suara pun tidak kedengaran malah mereka semua beratur mengikut peraturan tanpa disuruh. Aura Xian lagi seram daripada Aryna.

Dia melihat Qayyim tengah makan di depannya. Bukan dia tidak kenal siapa Qayyim cuma itulah 'TUAN' dia saja yang bodoh tidak kenal. Dia perhati pula Raisya dan Wafirin yang senyap makan tanpa pandang dirinya.  Xian tersenyum herot.

"Nǐ zěnme chūláile?",tanya Raisya perlahan. Melihat gelengan Xian buatkan dia risau. Risau dengan tindakan yang bakal Xian lakukan.
(Kenapa kau keluar)

"Nín wèishéme rènwéi Dianz xiàng tūnyàn yīyàng?"tanya Qayyim. Dia akui Xian lagi dingin daripada Aryna.
(Kenapa kau renung Dianz macam nak telan?)

Xian mengangkat kening sebagai respon. Dia pandang Dianz yang berada meja depannya. Xian menghentak gelas.

"Bùyòng zhīdào",jawab Xian singkat. Cukup dia saja yang tahu kenapa dan mengapa. Dia bangun dan berlalu pergi meninggalkan mereka yang masih terkebil kebil.
(Tak perlu tahu)

"Eh Aryna sakit eh?",tanya Daniel tiba-tiba. Semua pandang Daniel pelik. Raisya dan Wafirin mula gelisah mendengar soalan daripada Daniel. Masakan tidak gelisah. Hanya ahli BD yang terpenting saja yang tahu sakit ketuanya.

"Maksud kau?",tanya Arziel seakan berminat. Daniel mengetuk meja kantin perlahan.

"Aryna aku tengok macam tak betul.  Dua minggu dia pergi ke China dan Itali. Kau jumpa dia kan Qayy? Kau sendiri cakap dia tak macam ni. Kalau kau perasan dia berubah jadi macam tu lepas dia muntah darah dalam kelas tadi",ulas Daniel. Yang lain hanya mengangguk.

"Aku rasa aku faham. Kau nak maksudkan yang Aryna ada sakit yang boleh buatkan dia berubah sifat? Macam tu?",tanya Amri seolah olah dapat tangkap maksud Daniel.

"That's it. Perangai Aryna berubah-ubah kut. Tapi aku tak yakin lah dengan apa yang kita fikir sekarang ni",kata Daniel.Tergamam Raisya dan Wafirin mendengar apa yang mereka cakap.

"Dah lah jom masuk kelas. Mamat cina tu tak payah cari. Dia memang takkan masuk kelas lepas kelas",ajak Wafirin sekali gus menghentikan perbualan mereka. Naya kalau bocor.Silap hari bulan hilang kepala mereka kalau Xian tahu dek sakit 'TUAN' dia.

Mereka terpaku di tangga kanti  melihat beberapa orang yang tidak dikenali mengacukan pistol pada pelajar yang berada dalam dewan. Raisya sempat melihat tatu di lengan tangan orang tersebut.

"Shit! DZ serang sekolah",sumpah Raisya perlahan namun mereka dapat mendengarnya. Raisya dan Wafirin mengundur beberapa langkah ke belakang. Wafirin mengeluarkan alat untuk mereka berhubung jika berlaku kecemasan.

"Adrian call everyone come to hall. DZ here. Move now",arah Raisya. Mereka berpandangan sesama sendiri sebelum mengeluarkan pistol yang sentiasa mereka bawa sebagai langkah berjaga-jaga.

Raisya dan Wafirin melompat tangga tingkat satu ke tingkat bawah. Untung mereka pakai seluar senang untuk angkat kaki tinggi-tinggi. Terkedu Qayyim dan Arziel melihat lompatan mereka berdua.

Bang! Bang! Bang!

Berdas-das tembakan kedengaran apabila Raisya dan Wafirin mendarat cantik di depan musuh mereka. Adrian dan yang lain juga berada dalam posisi masing-masing.

"Tak macho la kan serang perempuan. Budak sekolah lagi kan",sinis musuhnya. Raisya hanya tergelak sinis. Riak muka mula serius seorang demi seorang.

Gadis DinginWhere stories live. Discover now