SPH 2

2.7K 178 19
                                    

"Ok semua berkumpul." panggil ketua chef sambil menepuk tangan untuk menarik perhatian.

Darweena yang baru siap mencuci alatan memotong, laju mengelap tangannya lalu berjalan ke arah ketua chef.

"Hari ni, anak Tengku Izam pulang ke Malaysia. Jadi tugas kita sediakan masakan ala thai yang paling terbaik untuk Tengku Ariz. Okey?"

Semua yang mendengar mengangguk faham.

"Darweena. Saya nak awak masak menu utama kita. Tom yam, ikan tiga rasa dan ketam sweet sour. Haikal, awak akan jadi pembantu Darweena. Yang lain, sediakan menu sampingan dan dessert, pulut mangga, aiskrim. Minuman pula, sediakan lemon pudina. Boleh?" arah ketua chef.

"Boleh." sahut yang lain.

"Okey. Go now. Kita cuma ada masa 4 jam." ketua chef menepuk tangan 2 kali. Semua warga dapur yang seramai 8 orang itu mula mengambil tempat masing-masing dan memulakan kerja.

"Ween, nak buat apa dulu?" tanya Haikal.

"Kau pergi siang sotong, udang, ayam, sea bass dan ketam. Aku nak potong ni semua." jawab Darweena.

Haikal mengangguk faham.

Dengan kehandalan yang dimiliki oleh Darweena, laju dia memotong semua bahan-bahan. Laju, cekap, kemas.

Api dapur dibuka. Mula-mula sekali kita buat tomyam. Sambil tengah masak, kita sediakan bahan untuk ikan tiga rasa. Come on Darweena.

Pes tomyam dimasukkan ke dalam periuk yang sudah dimasuki sotong, udang dan ayam. Serta sayuran seperti bunga kubis, putik jagung, serai dan sebagainya. Garam diletakkan secukup rasa.

"Haikal. Cuba rasa." Darweena meletakkan sedikit kuah tomyam ke atas sudu lalu diberikan kepada Haikal.

Haikal yang sedang menyediakan bahan ketam sweet sour menghampiri. Kuah tomyam itu disuapkan ke dalam mulut.

"Okeh cantik. Sedap gila kau masak." puji Haikal.

Darweena tersenyum puas. Okeh sambung lauk lain.

4 jam masa diberi sudah tamat. Segala hidangan sudah siap di atas meja khas untuk keluarga Tengku Izam yang menyambut kepulangan anaknya.

"Weh. Agak-agak macam mana rupa Tengku Ariz tu?" Aifa the anak dara bawang memulakan bicara.

"Aku rasa mesti hensem. Kalau hensem aku nak lah." balas kawannya, Najla.

"Eh, apa pula kau. Bagi aku lah. Aku kan cantik."

"Cantik apanya. Macam muka kera dekat kampung aku je."

"Dah la gosip. Diorang dah nak sampai." Hijjah menyampuk. Terdiam terus Aifa dan Najla

Mereka bertiga adalah waiter ysng ditugaskan untuk melayan Tengku Izam sekeluarga.

🌼🌼🌼🌼🌼

Mereka sekeluarga berjalan bersama ke tempat makan hotel milik Tengku Izam sendiri.

Pekerja-pekerja hotel berdiri sebaris menyambut kedatangan Tengku Izam sekeluarga.

Ariz senyum. Terserlah lesung pipit dalamnya di kedua-dua belah pipi. Macam manalah orang tak terpikat. Malu-malu pekerja hotel membalas senyuman itu. Alahai perempuan.

Sampai di tempat makan pula, mereka disambut oleh waiter dan dibawa ke meja makan.

"Sedapnya." kata Ariz apabila melihat makanan yang terhidang. Hampir meleleh air liurnya.

Lama rasanya tidak lihat makanan sebegini. Di luar negara susah nak jumpa. Banyak western je. Bosan.

"Memang lah. Chef dekat sini semua hebat-hebat. Ha tunggu apa lagi. Makan lah." kata Tengku Izam.

Only You [C]Where stories live. Discover now