PH 14 - Kenangan lama

7.3K 181 8
                                    


Puan Salmah sedang duduk menanam pokok cili padi di dalam pasu. Mata sempat memandang ke arah Ayla yang duduk di kerusi taman sambil memakan keropok lekor yang digorengnya.

"Mama" panggil Ayla.

"Ya"

"Mama tak penat? Jom rehat dulu, makan keropok ekor, sedap" pelawa Ayla sambil menunjukkan jari ibu.

Puan Salmah hanya menggangguk sebelum duduk di sebelah Ayla. Penat juga nak menanam ni. Sudah 5 pasu ditanamnya. Ada berbaki 2 lagi. Ayla menyuap satu keropok lekor kepada Puan Salmah.

"Mama esok Ayla nak lagi boleh?" Tanya Ayla tanpa rasa malu. Selamba betul dia meminta. Lupa kah Ayla yang Puan Salmah ini ibu mertuanya?

"Boleh"

Lama mereka berdiam sebelum Ayla bersuara.

"Mama Nur Salina tu siapa?" Tanya Ayla ragu-ragu. Puan Salmah tersentak. Muka dialihkan ke arah Ayla.

"Nur Salina tu anak bongsu mama, adik kesayangan Luth" kata Puan Salmah sambil tersenyum nipis.

"Ya? Salina mana mama? Ayla tak pernah nampak pun" tanya Ayla teruja. Bolehlah buat kawan lepas ni.

"Salina dah meninggal 3 tahun lalu" Ayla memandang Puan Salmah yang mengukir senyuman nipis itu. Kuatnya mama.

"Ayla minta maaf. Ayla tak bermaksud nak buat mama sedih" pujuk Ayla.

"Takpe, Ayla berhak tahu" kata Puan Salmah. Ya, Ayla berhak tahu yang Luth mempunyai seorang adik.

"Salina meninggal sebab apa mama?" Tanya Ayla. Dia benar-benar ingin tahu. Pasti ada sesuatu yang berlaku, sebab itu tidak ada satu pun gambar Salina di dalam rumah itu. Melainkan gambar Puan Salina, Luth dan juga gambar perkahwinannya bersama Luth.

"Kalau Ayla nak tahu, Luth dan Salina sangat rapat. Mana jer Luth ada, Salina pun ada juga. Nak dijadikan cerita Luth ada berkawan dengan seseorang ni, dan Salina tahu rahsia besar dia. Salina cuba nak selamatkan Luth dari tertipu dengan orang tu. Tapi tulah, nasib tak menyebelahi anak perempuan mama tu. Salina terkorban. Luth pula salahkan diri sebab dia rasa dialah punca kematian Salina" jelas Puan Salmah ringkas.

Ayla tekun mendengar. Dalam diam dia tertanya siapa 'orang' yang menjadi punca kematian Salina. Adakah orang itu hanya berkawan biasa dengan Luth? Atau adakah Luth dan orang itu mempunyai hubungan yang istimewa?

"Mama, papa mana?" Tanya Ayla takut-takut.

"Papa ada lagi tapi dia tinggal di UK. Ayla nak tahu tak, hubungan mama dan keluarga papa Luth tak baik sangat. Sebab tu kami memilih untuk berpisah. Mama harap Ayla tak tanya Luth pasal papa ya, mama tak nak Luth terluka lagi. Ayla jangan pernah tinggalkan Luth tau, sebab Luth dah sayangkan Ayla separuh nyawa dia" Puan Salmah memegang tangan Ayla.

"Ayla pun sayangkan abang Luth. Ayla janji tak akan tinggalkan abang dan mama" janji Ayla dan terus dipeluknya bahu Puan Salmah.

"Amboi sweetnya isteri abang peluk-peluk mama. Abang tak ada pun dapat pelukan macam tu?" Tegur Luth yang baru keluar dari kereta. Ayla terus menjegilkan matanya, tak malu cakap macam tu depan mama.

"Suka hati kami lah. Dari mana?" Tanya Puan Salmah.

"Luth balik dari rumah satu lagi. Ingatkan nak sediakan semua sebelum pindah masuk" kata Luth sebelum berdiri di depan Ayla. Ayla mengangkat tangannya ke arah Luth sambil membuat muka 'ada minyak'.

Luth menganggukkan kepalanya tanda mengerti sebelum melabuhkan ciuman di dahi Ayla.

"Bila Luth nak pindah?" Tanya Puan Salmah.

PILIHAN HATI Where stories live. Discover now