Episod 56: Ar-Ryan

4 1 0
                                    

"Keep it."

"What? No! It's yours, why the hell you give it to me?"

Shuu memicit pangkal hidungnya lalu dia berpaling ke arah aku. Badannya ditundukkan sedikit sambil kedua-dua belah tangannya pula diletakkan ke atas bahu aku.

"Keep. It."

Dan sesudah itu, dia berjalan terus menuju ke arah seorang lelaki yang sedang menunggu kami di station bas tidak jauh dari sini.

What? Keep it?

Okay, fine! He's not going to get it back though.

Lelaki yang sedang menunggu kami itu terus melambaikan tangannya bila melihat kelibat Shuu disebabkan lelaki tu berjalan paling hadapan di antara kami semua.

Aku melirikkan pandangan ke arah Yuuki di sebelah dan senyuman kecilnya masih tak lekang dari wajahnya tu. Mungkin disebabkan tangan baru yang baru sahaja didapatkannya tu.

Yeah...Hephaestus berjaya menyiapkan tangan Yuuki dalam masa dua hari. I'm impressed though.

And the next day, that ex-god terus bagi tahu aku di mana untuk jumpa kenalannya yang ada kuasa teleport tu. For us to go to Malaysia of course.

And here we are. Meeting that guy at a bus stop.

"So....you're that Mirai guy?"

Soalannya yang berunsur seakan-akan tak percaya tu berjaya membuatkan tumpuan aku semuanya terhala ke arah dia.

"Why? Why your voice sounds like that?"

Maybe disebabkan terkejut dengan pertanyaan luar alam aku ni, lelaki tersebut serta-merta mendiamkan dirinya sebelum dia berkata; "No. Nothing. Just....I want to know why Malaysia of all places?" With a very heartless tone of voice.

Dan belum sempat aku menjawabnya, Shuu pula yang menjawab bagi pihak aku.

"Just open the portal. We have no time right now."

Eh, mamat ni lah kan....! I can answer it myself. Tak yah nak acah-acah protective sangat.

But he's right. We don't have much time right now. The Scenario is coming.

Dan lelaki tu hanya mengeluh perlahan sebelum sebuah portal dibukanya di hadapan kami semua.

Aku berpaling lalu menghadap Yano.

"Yano. Can you stay here?"

"Wha-"

"Listen to me. Just...just stay here. Stay here with Yuuki, Minase, Hina or anyone else. And take care of them for me. Can you do it?"

Walaupun susah untuk dirinya bersetuju dengan keputusan last minute aku ni, akhirnya Yano mengangguk juga.

Aku kini berpaling ke arah Shuu pula sebelum bersama-sama kami berdua masuk ke dalam portal tu bersama lelaki tadi yang membuka portalnya ni.

* * *
Lelaki yang bukakan portal untuk kami tadi katanya yang dia akan tunggu di sebuah cafe sehingga urusan kami selesai.

Dan kami berdua hanya bersetuju dengan cadangannya tu.

Oh. And why I asked Yani to stay with the others?

Well.....First memang lah aku tak nak ada ramai-ramai orang ikut untuk travel ke Malaysia ni. But the other reason is because I don't want anything happen to them.

I mean imgine lah kan. Negara ni dah lah kitorang tak pernah jejakkan kaki lagi. So I'm afraid something bad will happen if there was too many people joining this trip.

"Mirai."

What?

Pandangan dialihkan ke arah Shuu di sebelah.

"What's your plan. I mean...how the hell are you supposed to find that subject?"

Hmm....Good question. Even though you asked me with that coldhearted voice.

"Easy. From what I heard daripada lelaki Chris sebelum ni, all the Project before was involving Black Crystal., right?"

Dia hanya mendiamkan diri. Menunggu kata-kata aku seterusnya.

"So....I've seen a video before yang all the subjects in all those Project....they somehow reacted with those Black Crystal."

"And in what way exactly?"

"Their eyes....They immediately bertukar warna merah."

Shuu mengeluh bila dia mendengar penjelasan aku tu sambil memicit pangkal hidungnya. What? You have better idea?

"Mirai. We don't have a f*cking Black Crystal."

"Yes we have. I've taken some of it masa aku pernah pergi ke Seksyen 1 dulu."

Yeah. Although I took some of it at the previous timeline.

Shuu sekali lagi mengeluh.

"Fine then. Let's move."

Aku hanya tersenyum kecil bila lelaki tu terpaksa mengaku kalah dengan perangai kebudak-budakkan aku ni.

* * *
While searching for the right man-or woman-,aku hanya mengenggam serpihan Black Crystal yang dah pecah di dalam sehelai sapu tangan.

And suddenly, there he is. A guy with yellow-golden eyes....those eyes suddenly change to color red. He panic for a moment sebelum langkahnya dipercepatkan lagi ke arah sebuah cafe yang hanya berada beberapa langkah kaki darinya.

But belum sempat kakinya melangkah masuk ke dalam cafe tu, Shuu terlebih dahulu mencapai pergelangan tangannya sambil berkata; "Your eyes. We know what happened to it. Just follow us for now."

Wow. Nice Shuu. Nice. Laju pulak kau buat kerja kali ni.

* * *
Matanya kini perlahan-lahan bertukar warna kepada warna asalnya bila aku menyimpan Black Crystal tu semula ke dalam beg sandang aku yang diletak jauh dari kami. Lebih tepatnya lagi, beg sandang tu kini berada di atas kerusi meja makan rumah lelaki ni.

Yap. Rumah Ryan.

Ar-Ryan is his name.

Kami sekarang berada di bahagian belakang rumah Ryan. We're gathering around this table right now. On a chair for each of us of course.

"So....Kau cakap kau yang buat mata aku macam tu tadi? Dah gila ke apa?!!"

Wait. Hold on.

"Are you using malay language right now?"

Okay. You see here. I'm not very good with any other language kecuali english.

So, Encik Ryan. Aku berharap sangat yang kau boleh guna Bahasa Inggeris.

Keluhan yang keluar dari mulut Ryan berjaya mengembalikan aku ke alam nyata semula sebelum dia kembali membuka mulut.

"Are you f*cking nuts?"

Nope. Not at all.

"You're lucky I didn't punch you the moment you said you're the one who's causing my eyes to turn like that earlier."

Woah...lelaki yang panas baran. Meh. I don't like it. Cukuplah kene hadap perangai si Shuu ni pulak.

Aku menundukkan sedikit badan sambil berkata,"I'm sorry." Lalu kepala diangkat semula, "But we really need your help."

Ryan mengeluh sekali lagi.

"Fine. What help?"

"But first. I want to ask you. Are you aware of a Project called Pheonix Project?"

Fiction Series 4:Survive Where stories live. Discover now