Episod 64: Asclepius

6 1 0
                                    

Shu;

Asclepius. The 'medical doctor' god. But that's not what he had known for.

Dia terkenal sebab dah pernah bring back the dead people to life like Tyndareus, Capaneus, Glaucus, Hymenaeus, Lycurgus and others. Ada yang cakap jugak that he brought Hippolytus back from the dead on Artemis' request, and accepted gold for it.

And he's, the only hope yang aku boleh bergantung dalam menghidupkan Mirai semula sekarang ni.

The only way to call out to that god, is by searching for his Mortal. Mortal yang dia dah pilih untuk menjadi sponsor kepadanya.

And I've got some informations yang Mortal tu sedang membuat mass murder on the turning-human dekat salah satu subway terbiar di Tokyo ni.

Wow. Again. I need to meet someone crazy again.

And now, I'm in front of that subway. Deciding untuk turun ke bahagian bawah train station subway ni atau tak.

Sudahnya aku mengambil keputusan untuk turun juga.

Dan sebaik sahaja aku sampai ke bahagian bawah station ni, sebuah pedang terus dicampakkan ke arah aku.

Pedang tersebut sempat aku elak sebelum sebuah serangan bebola berapi pula meluru ke arah aku, yang mana juga serangan tersebut aku dapat elak.

Pedang yang tersemat di sisi aku keluarkan sambil langkah masih diatur kepada pelaku yang tidak putus-putus menghadiahkan beberapa buah serangan kepada aku.

And orang tersebut literally tiada pengalaman dalam combat.

I mean siapa je yang baling pedang diorang bila berhadapan dengan musuh?

Dan bila aku sampai di depan seorang perempuan, pedang terus dihunus ke arah mukanya. Serta-merta dia terduduk bila pedang aku hampir menghiris hidungnya tu.

"I-I'm sorry tapi aku lansung takde apa-apa. Here you can have-"

Aku lansung tak pedulikan sepatah kata perempuan ni selepas tu.

Weird.

"Bukan kau tengah bunuh ramai orang ke? Mass murder I mean."

Dia terdiam. Lama sebelum reak muka yang macam baru tersedar akan sesuatu mula terukir di wajahnya.

"Are you talking about Maia? She's Asclepius other mortal. Dia memang banyak bunuh orang kalau nak dibandingkan dengan aku."

Aku mengetap gigi kuat.

Hah....How can i forgot? Gods mestilah ada lebih daripada satu mortal untuk dijadikan Mortal diorang dalam System Scenario ni.

"Doen't matter. Aku tak nak apa-apa daripada kau. I just want to talk to Asclepius. Can you do that?"

"Call out to him, you mean?"

Aku tak mengangguk mahupun menggeleng. Pedang masih terhunus ke arahnya.

"Okay. First of all....."

Perempuan tu perlahan-lahan menolak hujung pedang aku ke bawah sambil bangun dari terus menerus terduduk di lantai station subway ni.

".....If you want people's help, you need to ask them nicely. You're a rude person you know?"

Aku masih mendiamkan diri. Yes, I admit I'm a rude person tapi personality aku ni is not our main topic right now.

The main reason I came here is just whether,"You can call out to him or not?"

Perempuan tu pula terdiam. Dia mengeluh perlahan sebelum perlahan-lahan kepalanya dianggukkan.

"Hey, Asclepius? You there?"

Sebuah screne transparent mula muncul di hadapan mukanya. Perempuan di hadapan aku ni membaca apa yang tertera di skrin tersebut sebelum dia menyambung kata semula.

"There's somene who wants to meet you."

Another screne appear.

"Really? Okay then-"

Badannya tiba-tiba mula menggeletar seperti ingin meletup selepas bercakap dengan Asclepius sehingga membuatkan aku menghunuskan pedang ke arahnya semula.

Dammit. This is why I don't trust Gods that much.

Tetapi selepas tu, kepala perempuan tu yang dari tadi ditundukkan ke bawah kini perlahan-lahan diangkat. Matanya yang berwarna coklat tadi is now literally glowing in gold bright color.

Senyuman yang lebar juga terukir di wajah perempuan tersebut.

[Relax. In a Mortal body, we the Gods can't do any much damage. So....tell me. Why do you want to speak to me?]

Ah-ha. Relax lah sangat. Your voice masih ada vibe-vibe creepy Legion tu lagi.

But anyway, "I just want to ask, kau boleh hidupkan yang mati. Betul ke?"

Dia terdiam. Senyuman mulai pudar dari wajahnya sebelum dia menjawab soalan aku.

[It's true, yes. Tapi kenapa a Mortal tanya soalan pasal death and life to a God?]

Aku memicit pangkal hidung sambil mengeluh perlahan. Isn't it obvious?

"I want your help to revive a dead person."

Dia terdiam. Sangat lama sebelum sebuah tawa terlepas dari mulutnya.

[You think it's easy to revive the dead? I lost, an eye, while trying to bring back the dead from the Underworld. You need Hades's permission kid.]

Dan sejurus selepas tu, perempuan di hadapan aku ni kembali kepada asal semulam

Goddamn. I don't think this will be a very difficult things to do.

But here we are, listen to a god's words that saying I need another god's permission.

Fiction Series 4:Survive Where stories live. Discover now