Merhabalar,
Ve evet başlığı doğru okudunuz :) İnsanlar romanlar, hikayeler, şiirler, ansiklopediler, makaleler, tezler yazacaklar... Ama kaç kişi oturup da okurları için Arnavut böreği tarifi yazmıştır/yazacaktır? Bunu bir tartışmak isterim, teke tek lkgjdk
Şaka bir yana, çok tatlı bir arkadaşımızın çok tatlı bir hareketi sonucu böyle bir şey yapma kararı verdim :) Çünkü, neden vermeyeyim değil mi ama?
Yapanlara, yiyenlere, yedirdiklerine şifa olsun efendim :* Tarifimiz biraz göz kararı olacak, çünkü gerçek alfalar ölçü kullanmazlar ve ben de sizler için onlarla çalıştım.
Malzemeler:
4-5 Su Bardağı Un (Marka önerisi : Ova Un) Marka ile hiçbir işbirliğimiz bulunmamaktadır ldkjgdkf.
Bir Miktar Ilık Su
Tuz
250 Gr Tereyağı
Minimum 2 Coşkulu Demet Ispanak (İç harcı yoğun severseniz daha fazla olabilir.)
1 Küçük Boy Soğan
Yuvarlak ya da Kare Büyük Fırın Tepsisi (Bakır tepsi varsa efsane olur.)
Streç Film
Oklava
İç Harcın Yapılışı:
Ispanaklar güzelce yıkanacak, ağıza gelmeyecek şekilde küçük küçük doğranacak. Burası önemli, harç çiğden konulacağı için sağlam küçük doğranması gerekiyor. Tuz ve yine küçük küçük doğanmış soğan eklenecek. Güzelce karıştırılıp, kenarda beklemeye bırakılacak. Onlara sonra döneceğiz :)
Böreğin Yapılışı (Genel):
4 Su bardağı un, göz kararı tuz ve biraz ılık su ile kulak memesi kıvamını bulana kadar yumuşak, güzel bir hamur yapılacak. Güzellik algısı herkeste farklıdır dedim ama siz bilirmişsiniz. İnşallah, biliyorsunuzdur ne diyeyim :) Eğer hamur güzel bir kulak memesi kıvamı olmazsa azar azar un ve ılık su ile kıvamı bulana kadar deneysel çalışıyoruz. Bu yüzden 4-5 yazdım, oralar biraz el ayarı meselesi :)
Pürüzsüz bir şekil almış, şahane yoğurulmuş yuvarlak bir hamur elde edilecek. Pürüzsüzlük de bir diğer kritik nokta. Kollara kuvvet! Hamur güzel geniş bir tasa alınıp en az 1 saat dinlendirilecek.
Dinlenmiş hamur elastik güzel bir kıvam bulana kadar tekrar yoğurulacak. Artık yeteri kadar pürüzsüz, elastik ve dinlenmiş olan hamur 22 eşit bezeye bölünecek. Adım adım gidilebilir, önce 2'ye sonra 11'e. Kendi küçük futbol takımlarınızı kurun fhdjd. Güzel ve eşit 22 yuvarlak elde edilecek. Masaya şöyle yayıp da bir bakın, bunlar gerçekten eşit ve güzel mi diye :) Görüyorsunuz ya her yerde güzellik önemli fjkds.
Bezeler artık okayse 250 gr tereyağı ocakta eritilecek. Yağ eridikten sonra içine bir yemek kaşığı atıp onu da peşimize katarak bezelerin yanına geri dönüyoruz.
Bezeler yemek tabağı büyüklüğünde tek tek açılacak. Burada 8-8-3-3 taktiğini uygulayacağız. 3 katı anlatayım 8'i zaten anlayacaksınız, içinizi ferah tutun :)
Bir bezeyi tatlı tabağı büyüklüğünde açıyoruz, sonra üzerini yaklaşık yarım yemek kaşığı veya daha az yağ ile yağlıyoruz. Damlatın, üzerine yayın ölçüyü yolda bulacaksınız zaten. Sonra üzerine tatlı tabağı büyüklüğünde açtığınız diğer bezeyi bırakın, onun da üzerini yağlayın. Sonra bir bezeyi daha tatlı tabağı büyüklüğünde açın ve yağladığınız ikilinin üzerine bırakın. İşte bu 3 katlı oluyor. Bunu yaptık 3 katı kenara koyduk, sonra aynısından bir tane daha yaptık. Sonra bunun 8'li versiyonundan da iki tane yapıyoruz. Oldu, bitti :)
Şu anda elinizde 4 tane hamur topluluğu var; iki tanesi 3 katlı, iki tanesi 8 katlı ve hepsinin araları yağlanmış. Bunların üzerini öylece masada, tezgahta dururken streçle kapatıp birkaç saat dinlendirirseniz daha da güzel oluyormuş. Vaktiniz varsa o şekilde ilerlemek serbest :)
Amaaan, ne tatava ettiniz canım bir de onu mu bekleyeceğiz diyenler için biz buradan devam! 8 Katlı çarpık yapılanma alınacak, üzerine un serpilecek, katları birbirinden ayırmadan öyle olduğu haliyle oklava yardımıyla açılacak. Tepsiniz yuvarlaksa açma işlemi daha kolay olacaktır. Kareyse biraz zorlayabilir ama yapacak bir şey yok.
Tepsi ebatlarında büyütülmüş 8 katlı börek alt tabanı tepsinin üzerine serilecek, iki yemek kaşığı yağ ile yağlanacak. O yağı yakınımızda tutmak işte bu yüzden önemliydi, her yolun sonu ona çıkacak...
3 katlı çarpık yapılanma alınacak, üzerine un serpilecek, katları birbirinden ayırmadan öyle olduğu gibi oklava yardımıyla açılacak. Bu üç katlı börek yancı alt tabanı tepside üzeri yağlı bekleyen 8 katlı yapının üzerine bırakılacak, onun da üzeri iki yemek kaşığı yağ ile yağlanacak. Börek altı bitti böylece, hadi geçmiş olsun :)
Sabahtan beri yapayalnız bekleyen ıspanaklarımıza dönüyoruz. Ispanak, tuz ve soğan karışımı yaklaşık iki yemek kaşığı yağ ile birlikte elle güzelce mıncıklanacak. Burası da, doğru bildiniz, kritik :) Güzelce mıncıklandıktan sonra börek altımızın üzerine eşit miktarda yayılacak.
Şimdi tersten gidip börek üst tabanını yapıyoruz. 3 katlı yapımız, un serpilerek açılacak ve iç harcın üzerine serilecek. Sonra 8 katlı yapımız, un serpilerek açılacak ve 3 katlı yancı börek üst tabanının üzerine serilecek.
Biraz da sanat diyecek olursak, börek alt tabanımızdan alarak üst tabanımıza doğru fıtı fıtı katlama yapacağız. Bu noktayı görselle destekliyorum, aşağıdaki gibi katlanacak :)
Artık neredeyse bitmiş böreğin üzeri de 3-4 yemek kaşığı yağ ile yağlanacak. Tam burada da bir rivayete göre 1 saat dinlendirirseniz börek daha güzel oluyormuş. Ben hiç o kadar sabırlı bir Arnavut tanımadım ama siz bilirsiniz :)
Neyse, börek 200 derecede önceden kızdırılmış fırına verilecek. Fırının önceden kızdırılmış olması yine önemli. Ara ara kontrol edilerek, çünkü kimse net bir süre veremedi maalesef, üzeri güzelce kızarana kadar pişirilecek.
Böreğin Yenilişi (Arnavut Special Edition):
Yapana kadar insanın canını çıkaran bu böreği biraz da olsa soğutup da yiyen görmedim, genelde sabır kotanız bilmem kaçıncı katta sizi terk etmiş oluyor :) Hatta Arnavut, pişsin bekler soğusun beklemez denir genelde bu konuyla ilgili. Bu yüzden haşlak haşlak olan böreği harç katından açıp araya yoğurt sürerek yemenizi öneririm, böylece dilinizi yemekten sonra da hissetmeye devam edebiliyorsunuz.
İnşallah çok güzel olmuştur ya! Kötü olursa da bana kızmayın n'olur, elçiye zeval olmaz. Ve bambaşka milyonlarca Arnavut böreği tarifi de görmüş olabilirsiniz, her yiğidin yoğurt yiyişi farklı işte. Ben size en en en beğendiğimi anlatmaya çalıştım, tamamen iyi niyetli bu girişim Türk- Balkan mutfak savaşlarına dönsün asla istemem ldkfjd.
*
Eh, Mete Dilmen boşuna bu börekten etkilenmemiş sanki?
Sevgiler, saygılar, yaldızlar ve yıldızlar :*
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Gül İmparatorluğu (Tamamlandı)
Romance"Doğum günün kutlu olsun, gül güzeli." Gördü mü? Panikle arkamı dönüyorum, uzaklaşan sırtını buluyorum. Gördü mü yoksa tamamen tesadüf mü, bilemiyorum. Sormak istiyorum, soramıyorum. Öyle, beni bilir gibi seslenme diyemiyorum. En azından kuru bir te...