Daud John tengok Ukub Store dari jauh sambil lepak minum bersama Pushman. Dia baru teringat Akram dari Ukub Store ada lepak sekali dengan Encik Yad waktu tu. Jadi, bersebab juga Encik Yad datang. Memandangkan Akram saja yang mengamalkan konsep DIY dalam bisnes, mungkin ada kolabrasi mereka berdua.
Daud John tak rapat sangat dengan Akram. Akram seniornya. Kedai Buku Akram memang terlihat cool. Kedainya bertema dan ada kelas tersendiri. Tapi takda orang datang sangat. Budaya membaca dah tak kuat. Tapi Akram bukan kisah mana. Janji minat.
Daud John meneguk air sambil terus renung Ukub Store. Pushman didepan pun diam saja memicit telefon.
Daud John mula berasa bosan.
"Kau kenal Akram." Tanya Daud.
"Tak sangat."
"Kau pernah masuk kedai dia?"
"Tak."
"Asal tak pernah?"
"Entah."
"Jom masuk."
"Kau nak cari buku ke?"
"Tak pun."
"Jom"
Daud John bawa keluar RM2 dan letak depan Pushman. Pushman ambil dan bayar ke kaunter. Mereka gitu la. Siapa last bawak keluar duit, dia yang kena bangun pergi kaunter.
Siap saja bayar, mereka menapak ke seberang. Jalan menuju Ukub Store. Sampai saja Daud John usha dulu dari luar. Cermin kaca dipenuhi poster. Beri sikit saja ruang mengintai.
Akram terlihat sedang melepak di ruang baca. Dan ada pekerjanya sorang di kaunter. Daud John bagi syarat Pushman masuk ke dalam.
"Assalamualaikum." Daud John bagi salam.
"Haa masuk masuk." Alu Akram.
Daud John dan Pushman senyum saja dan mula membelek apa yang patut.
"Takda keluaran baru pun bulan ni. Ini je ada." Kata Akram bersahaja. Daud John balas dengan senyum lagi.
"Keluaran bulan lepas pun tak habis susun lagi kat rak. Kalau korang ada list buku, kitorang try cari." Sambung Akram. Ramah juga Akram. Nak je Daud John tanya terus pasal Encik Yad. Tapi kang nampak macam bangang la.
"Takpa. Tengok-tengok je." Balas Daud John.
Kedainya kecil. Nampak terhad saja jenis-jenis buku yang ada. Namun, susunan cantik dan persekitaran selesa. Mereka kagum.
"Buku pasal muzik ada?" Soal Daud John.
Akram menoleh pantas.
"Kebetulan kau tanya gitu. Aku nanti ada collabrate dengan someone buat buku pasal muzik." Akram terlihat teruja.
"Ohh ya ke?" Respon Daud John dalam tenaga sama.
"Kau kenal Encik Yad? Tapi tengok gaya kau mesti kenal punya."
"Haa kenal. Kenal."
"Dengan dia la."
"Uish mantap!" Daud John kagum. Ada harapan ni lepak dengan Encik Yad
"Korang tunggu la nanti kalau siap aku jual sini."
Daud John dan Pushman angkat ibu jari kanan.
"Tapi untuk korang aku diskaun!"
Daud John dan Pushman angkat ibu jari kiri pula.
Tak lama tu mereka keluar dari Ukub Store dalam keadaan ceria. Perjumpaan seperti yang diharapkan. Daud John menghulur penumbuk kanan meminta fistbump Pushman. Pushman bagi. Mereka pun fistbump. Ketiak kiri masing-masing mengepit tiga buah buku.
YOU ARE READING
Mencabar Daud John
Teen FictionWalaupun Daud John terlihat sangat rileks, dia mempunyai satu semangat juang. Masyarakat patut tahu, Rock N Roll bukan musuh. Sebagai ketua kumpulan muzik bergenre Grunge, Daud John patut buat sesuatu.