Cicak Cipta Cinta-Cinta

19 0 0
                                    

Cicak dari tadi duduk di kerusi, jarinya memegang pen, mejanya dipenuhi kertas kosong dan pandangannya ke luar membiar telinga menikmati angin sepoi-sepoi. Dia tahu Vovo tu mungkin berusaha lagi pujuk ayahnya mengadakan Battle of the Band. Tapi entahlah berjaya ke tidak. Pak Ibrahim nampak tak amik kisah. 

Cicak pandang ke kertas kosong. Tak lama lepas tu, kembali merenung ke luar. Jarang cara pandang luar tingkap ni dipakai untuk mendapat ilham tulis lagu. Selalu dalam keadaan marah.

Kord Aminor menjadi kord utama lagunya kali ni. Selalu power chord.

Melodi belum ada sebenarnya. Lagu pun belum disusun nak kemana- kemana. Verse-nya berapa, bridge-nya berapa dan chorus-nya berapa. Verse nak buat pelik-pelik ke. Bridge nak buat sekali saja ke. Chorus nak letak sebagai intro ke apa ke. Semua belum ditentukan.

Yang pasti perlu ada lirik dulu supaya dapat diimaginasikan arah tuju karya ini. Jika liriknya indah, lagu pun boleh didurasikan lama. Semua sukakan keindahan. Jadi lagu kena panjang bagi orang berangan lama.

Tapi tu la, Cicak dari dulu grunge. Mencabar perancangannya ni. Buat saja dah mencabar, belum dibentangkan ke bandmates lagi.

"Buat lagu jiwang memang sial!" Ngomel Cicak sorang diri. Pen dah terketar-ketar.

Nak taknak Cicak perlu teruskan. Baris pertama perlu dipenuhi dengan sebaris ayat dahulu. Kemudian baru ke baris kedua.

"Cin..ta.. ini.. ku.. at sung.. guh.. di..tem..bak mu.."

Cicak muntah keluar tingkap.

Mencabar Daud JohnWhere stories live. Discover now