Mustakim dan kawan-kawannya lepak belakang bangunan makmal. Festival sekolah baru saja bermula dan mereka tak sedia lagi nak berhibur. Lepak-lepak dulu. Lagipun persembahan yang sedang berlangsung pertandingan sajak.
"Kau nampak tak Baby Shima tadi?" Tanya salah seorang murid.
"Nampak ah! Baju kuning.."
"Tak sabar aku.."
"Tapi lambat lagi dia menyanyi. Petang-petang sikit.."
"Mana kau tau?"
"Ni list persembahan.. Tu la.. orang bagi flyers ambik." Jawabnya sambil membawa keluar risalah festival muzik dari poket baju.
Kawannya ambil dan ramai-ramai mengerumun mencari nama Baby Shima. Mustakim tengok saja kawan-kawannya dan rileks menyandar di dinding.
"Ohh.. pukul 4PM.."
"Habis dia datang awal-awal buat apa?"
"Dia nak jumpa aku la bodo!"
"Ahh babi.."
"Mus, kita lepak CC dulu la macam biasa.. Japgi 3:59PM kita masuk sekolah balik.."
"Korang memang celaka.." Mustakim ketawa. "Bukan best pun Baby Shima.."
Masing-masing muka tak puas hati.
"Apahal.. Confirm best la.. Baju kuning kot! Baju kuning!"
"Kau memang ah.. Kita layan la jap persembahan yang ada dulu.. Cer baca lagi list.." Pinta Mustakim.
"Sajak.. Puisi.. Pengumuman pertandingan lukis.. Persembahan Istimewa pengawas sekolah.. Lancau siap letak 'istimewa'.. Mentang flyers diorang buat.."
"Haa tu best tu.. Boleh baling kasut." Celah Mustakim.
"Aku nak baling pasu bunga sial! itu hari diorang denda aku pegang pasu bunga sejam.."
"Jangan la gitu.. Mati anak orang.."
"Aku baling baja dalam tu.."
"Haa tu okay.."
"Lepastu.. Single Lady and.."
"Fakh!!" Mustakim bangkit dari menyandar.
Dia rampas risalah dari kawannya. "Pukul berapa?"
"TBA?" Berkerut dahi Mustakim. " TBA tu to be announce kan?"
Kawan-kawannya angkat bahu.
"Mana aku tau.. Time tu aku kat CC kot.." Mereka ketawa-ketawa.
"Kita stay! Kita stay!" Mustakim mula serius.
YOU ARE READING
Mencabar Daud John
Novela JuvenilWalaupun Daud John terlihat sangat rileks, dia mempunyai satu semangat juang. Masyarakat patut tahu, Rock N Roll bukan musuh. Sebagai ketua kumpulan muzik bergenre Grunge, Daud John patut buat sesuatu.