Mustakim Teruja

18 1 0
                                    

Suzy nak jadi watak utama kali ni. Lagu cinta yang diberi Daud John menjadi runut bunyi persediaan dia ke kelas kaunseling.

Corner Of My Eye nyanyian kumpulan The Lemon Twigs. Suzy tak pernah dengar tapi masuk hari ni dah hampir 50 kali diulang.

Airpod siap di telinga. Cermin muka diambil cek wajah ceria. Khalid pun takda. Sibuk dengan Festival Muzik. Barang-barang diambil dan siap untuk keluar dari bilik guru. Hari ini terasa istimewa bagai keajaiban di tangki syurga bocor menitik dan tempias ke kehidupan Suzy.

Kelas kaunseling sunyi kali ni. Murid yang lain tidur di meja. Nyenyak. Mustakim pula tidur-tidur ayam. Persekitaran penuh dengan keselesaan. Lagu yang dibuka Suzy memberi vibe yang positif. Alunannya mendayu-dayu. Tapi yang membuat mengantuk sebenarnya lagu yang sama Suzy ulang banyak kali.

"Cikgu.." Panggil Mustakim. Dia tongkat dagunya.

"Ya Mustakim.." Sahut Suzy.

"Lagu lain laa.."

"Lagu ni tak best ke?"

"Best.."

"Lagu dari The Lemon Twigs ni. Sebuah kumpulan rock Amerika dari Long Island, yang diketuai oleh Brian.." Jelas Suzy bait-bait perkataan dari Wiki yang tengah dia buka di komputer riba.

"Ya.. Tapi ulang-ulang lagunya.. Macam radio.." Luah Mustakim.

"Yela.. Kejap ya.."

Kemudian Suzy membelek semula playlist spotify yang baru dia buat semalam. Dia buka dan menaikkan sikit volume.

Intro About A Girl live versi akustik berkumandang. Mustakim membulat matanya. Kepalanya tegak dan menoleh ke Cikgu Suzy.

Suzy ralit memicit telefon sambil tersenyum-senyum. Menghantar pesanan melalui Whatsapp kepada seseorang. Mustakim dapat teka yang cikgu dia ini dalam percintaan. Kalau tidak sebelum ni rancak bermain game dengan murid-murid. Sekarang murid-muridnya banyak buat hal sendiri.

Mustakim bangkit. Dia berjalan menghampiri meja cikgunya. Ralit sungguh bermain telefon.

Mustakim berdiri sebelah meja.

"Ehh.. Kenapa ni? Nak pergi tandas?" Tanya Suzy.

"Takda apa.. Nak tau apa tajuk lagu ni.."

"Ohh.. About a girl.." Jawab Suzy.

Mustakim berwajah kosong saja. Dia cuba mencapai tetikus tanpa wayar dan membelek playlist Cikgu Suzy. Dari atas sampai bawah lagu Nirvana. Mustakim sedikit teruja walaupun penuh tanda tanya di kepala.

"Ehh.. Siapa Daud, cikgu?" Tanya Mustakim. Jelas kelihatan playlist baru dibuat Suzy tertulis 'Kegemaran Daud'.

"Kamu ni!" Suzy merampas tetikus tanpa wayar. "Pergi duduk semula.." Arah Suzy sambil tersenyum-senyum. Mungkin pesanan-pesanan di Whatsapp itu berbaur romantis sampai hilang sementara kewibawaan seorang guru.

"Cikgu ada boyfriend ya?" Soal Mustakim sambil tersenyum.

Suzy tak merespon.

"Jom la borak cikgu.. Saya suka tengok cikgu happy.."

Suzy perasan keterujaan Mustakim. Muridnya yang selalu tiada mood. Hari ini dia lain. Suzy ikut teruja sesuatu telah membuat dia kelihatan positif.

"Ohh.. Pasal life cikgu suka je ya nak tau.." Balas Suzy.

"Ya la.." Mustakim menyeringai. Dia ambil kerusi berdekatan. Sempat ditampar kepala kawannya sedang nyenyak tidur.

"Hei.. Tak baik la.." Suzy sedikit ketawa usikan Mustakim.

Perhubungan antara cikgu dan anak murid semakin ke arah baik. Suzy tayang sifat keterbukaannya bercerita hal peribadi supaya emosi Mustakim seorang murid bermasalah menjadi lebih tenang. Dan mungkin akan lebih teruja untuk berkongsi masalah hidup.

"Boyfriend cikgu main band??" Soal Mustakim dengan nada suara tinggi langsung tak terkawal.

Suzy sedikit gentar. Budak ni marah ke apa.

"Dia main grunge??" Tanya Mustakim.

"Aah.. Ehh mana tau? Ohh ni.." Suzy terlupa dia asyik membuka Nirvana di komputer riba.

"Apa nama band dia cikgu? Apa nama band dia?"

"Single Lady and.. Apa entah.. Cikgu lupa.."

"And apa cikgu? Saya nak follow japgi.. Diorang ada instagram?"

"Aah la.. Lupa pulak nak tanya tu.."

"Cikgu tanya la dia.. Kan tengah whatsapp tu.." Mustakim menjuir bibir ke telefon Cikgu Suzy.

"Yela.. Nanti cikgu tanya.. Sekarang ni tengah chat topik lain.."

Mustakim berdiam. Tak sabar nak check out kumpulan muzik kekasih cikgunya. Suzy pula tersenyum-senyum. Banyak impak juga pengenalan dia dengan Daud John. Dia perlu demand lagu cinta lagi.

Mencabar Daud JohnWhere stories live. Discover now