Daud John dan Suzy melayani angin di Warung Pak Deli. Meja hanya ada minuman. Mereka lepak untuk minum-minum saja hari ni walaupun menu baru mi rebus.
Suzy malas tengok permandangan. Dia nak tengok Daud John. Teman lelakinya ada progress yang baik. Suzy malas nak buka lagi cerita peristiwa Festival Muzik. Ada orang biarkan saja pendam. Ada orang suka luahkan semua jadi satu terapi pada dia.
"Kerja okay?" Tanya Suzy. Daud John berhenti mengelamun.
Daud John angguk-angguk. "Okay.. Macam biasa hari minggu ramai.."
"Sekolah okay?" Tanya Daud John pula.
"Okay je.."
Daud John angguk-angguk.
"Nak lagu lagi.." Suzy menghulur telefon.
Memang setiap kali jumpa Suzy demand lagu-lagu cinta dari teman lelakinya. Daud John hanya senyum dan ambil menaip lagu yang tengah ada dalam kepala.
Suzy mengintai. Nampak Daud John menaip 'Cannibal Corpse I Cu..'
"Hey elok-elok la.." Suzy menampar tangan Daud John.
Daud John siap dan beri semula ke Suzy.
"Here, There and Everywhere.. Macam best.." Suzy teruja dan terus buka.
"Mesti la best.. The Beatles.." Ujar Daud John.
Mereka berdiam melayani muzik dari kumpulan muzik lagenda dunia, The Beatles. Alunan muzik dan melodi menangkap jiwa Suzy. Atmosferanya berbunga-bunga.
Suzy senyum sampai ke telinga pada Daud John.
"Saya ada berita baik.." Kata Suzy.
Daud John memberi sepenuh fokus.
"Saya nak buat kelas muzik dalam sekolah.." Jelas Suzy sambil membawa keluar sehelai borang.
"Apa ni?"
"Borang untuk awak jadi salah seorang pengajar.."
"Aik.. Saya mana ada kelayakan.."
"Jangan risau.. Jawatan awak kira pembantu. Saya yang akan ketuai kelas ni. Tapi awak la yang mengajar.."
Raut wajah Daud John mula terlihat ceria.
"Serius?"
"Yaa.."
"Sekolah setuju pulak?"
"Pengetua setuju terus. Sejak festival muzik dia baru perasan banyak talent kat sekolah tu. Tiba-tiba semangat nak support anak murid dia.." Ujar Suzy teringat semula perbincangan dia dan Pengetua Maimoon yang terlihat sangat mudah dan teruja.
"Tapi dia setuju ke awak ambil saya?" Tanya Daud John mahukan kepastian.
"Setuju.. Pengetua tak fikir panjang pun. Janji positif.." Jelas Suzy. "Nanti awak all out la ajar apa-apa patut. Nampak hasil baru Pengetua percaya projek ni.."
Daud John menyeringai.
"Kelas muzik ni connect dengan kelas kaunseling.. Siapa yang kena kaunseling kena paksa masuk kelas muzik.."
"Gelupur la budak Mus tu lepas ni.." Kata Daud John.
Suzy ketawa.
Semuanya akan reda. Semua logik dan rasa dah saling berhubung untuk kembali dengan minat. Single Lady & The Plumber harus terlibat dengan dengan peluang ini untuk sumbangan kepada masyarakat.
"Love you.." Luah Daud John.
Suzy tersenyum sinis. "Haih.. Baru ni nak cakap.."
"Reply la.."
"Yaa.. Love you too.."
YOU ARE READING
Mencabar Daud John
Teen FictionWalaupun Daud John terlihat sangat rileks, dia mempunyai satu semangat juang. Masyarakat patut tahu, Rock N Roll bukan musuh. Sebagai ketua kumpulan muzik bergenre Grunge, Daud John patut buat sesuatu.