Memantau Sambil Tangan di Belakang

19 1 0
                                    

Bertempat di Dewan Serbaguna, peralatan untuk acara Battle of the Band ditempatkan. Kru-kru yang terlibat melakukan kerja dengan kemas dan teratur. Servis mereka profesional dan kena dengan bayaran. Menyusun barang-barang, setup kable dan membina pentas. Pentas tak lah sebesar konsert besar. Muat juga untuk kumpulan muzik yang ada 7-8 ahli.

Pak Ibrahim dan Akram berdiri di tengah saling sebelah-menyebelah. Memantau kru-kru yang diupah membuat kerja.

"Jauh datang ni.. Dari Kuantan.." Pak Ibrahim bersuara.

"Yela.. Kat sini mana ada kru event.." Respon Akram bersahaja.

"Cekap diorang ni.. Sehari je ni boleh siap.."

"Dah memang kerja diorang Pak Ibrahim.. Mana boleh tak cekap.. Kita bayor."

"Betul. Kalau guna budak sini takleh pakai walaupun bayar.."

Akram ketawa. "Vovo ready tak tu? Lagi seminggu ni.." Tanya Akram.

"Ready la kot.. Bulan ni saja tiap malam gi jembing.."

"Jamming.."

"Kau ada tengok berapa total budak-budak masuk pertandingan ni?" Tanya Pak Ibrahim teringatkan pendaftaran para anak muda.

"Ada ada.. Total 10 band.." Jawab Akram.

"Ramai." Pak Ibrahim sedikit terkejut.

Benarlah Vovo dan kawan-kawan jelaskan mengenai dunia kreativiti ini. Disangka hanya di bandar urban saja minat benda-benda macam ni. Di ceruk pekan pun ada. Mungkin teknologi sekarang semakin canggih. Senang dapat akses.

"Kita kena buat apa-apa tak ni? Kekok pulak berdiri sini.." Tanya Pak Ibrahim pada Akram lagi.

"Takyah.. Kita bayar diorang buat kerja.. Takkan kita pun buat kerja.."

"Habis macam mana buang perasaan award ni?" Soal Pak Ibrahim.

Akram mendengus dengar lagi broken english Pak Ibrahim.

"Pak Ibrahim letak tangan belakang.. Macam YB." Arah Akram. Dia pun ikut sama tangan letak belakang.

Pak Ibrahim ikut kata Akram. Tangan diletak belakang dan membiar perut mendepan. Dia senyum. Menjadi juga trick anak muda kegemaran dia ni.

"Amacam? Rasa award lagi tak?" Tanya Akram.

"Tak dah.." Jawab Pak Ibrahim. "Macam kena denda dengan askar je rasa.." Sambungnya.

Mencabar Daud JohnWhere stories live. Discover now