Mustafa Dol keluar dari tandas. Dapatkan sinki dan menyabun jejarinya. Sambil itu, dia toleh belakang. Kelihatan Geng Ngeteh di luar. Baru setengah jam buka kedai dah hadir. Mustafa Dol mendengus sikit. Tapi, yang peliknya mereka kelihatan pelik. Mereka berbual dalam volume rendah. Kalau tidak maksimum dah. Pagi tak pagi, perbualan perlu meriah. Kalau boleh sampai patah jarum volume.
Selesai saja, Mustafa Dol tutup kepala paip dan mendapatkan tisu. Jari-jari dikering cepat. Banyak wang perlu dikira. Semalam tak sempat kira dia sibuk.
Selamat saja melabuh di kerusi keramatnya, Bahari Pomen, Abun Soya, Basri Gas, dan Ilyas berdiri di hadapan. Masing-masing memegang wang ringgit.
"Nak bayar ke?" Tanya Mustafa Dol sambil mengangkat kening.
"Bayar.. Bayar.." Geng Ngeteh jawab serentak.
"Biar betul?" Balas Mustafa Dol sambil memandang mereka berempat secara bergilir-gilir.
Geng Ngeteh angguk serentak tak peduli Mustafa Dol penuh persoalan dalam kepala.
"Tak sampai setengah jam korang melepak. Tebiat apa pulak ni?" Mustafa Dol tak puas hati. Dia tahu dia perlu berasa gembira. Tapi dia tak puas hati.
Bahari Pomen memulakan proses pembayaran. Dia menghulur sepuluh ringgit. Mustafa Dol tak puas hati lagi tu, tapi dia ambilkan saja duit tu dan memulangkan baki. Kemudian diteruskan ke Abun Soya, Basri Gas, dan Ilyas.
Mereka beredar dari perkarangan kedai. Satu demi satu kelibat Geng Ngeteh menghilang. Mustafa Dol tak suka benda macam ni. Dia tak suka perubahan mengejut.
Hampir lima minit berlalu, Mustafa Dol bangkit dari diam merenung. Dia perlu kira duit semalam.
Ah, takda mood dah Mustafa Dol nak mengira duit.
Mustafa Dol bangkit dan melangkah keluar dari kedainya dan memeriksa sekitar kedai. Melintasi kedai runcit Ramu sambil memanjangkan leher melihat dalam. Takda siapa. Dia jalan lagi. Memanjangkan leher lagi di kedai sebelah. Takda juga. Mustafa Dol tahu dan yakin tak mungkin Geng Ngeteh buang tebiat seperti ini. Tak mungkin.
Dekat 10 minit berlalu, Mustafa Dol kembali ke kedainya. Dia cuba terima perkara aneh ini. Dan tiba-tiba di meja sama, Geng Ngeteh kembali di meja berborak seperti biasa bersama minuman baru dan sempat mengangkat tangan kepada Mustafa Dol.
"Budak-budak ni main apa ni?" Mustafa Dol menggaru kepala.
YOU ARE READING
Mencabar Daud John
Teen FictionWalaupun Daud John terlihat sangat rileks, dia mempunyai satu semangat juang. Masyarakat patut tahu, Rock N Roll bukan musuh. Sebagai ketua kumpulan muzik bergenre Grunge, Daud John patut buat sesuatu.