Tawaran Manis-Manis

28 1 0
                                    

Sewaktu Daud John ralit membuat kerja, dia ditegur dari belakang. Daud John menoleh. Seseorang yang samar-samar dari ingatannya muncul di depan. Khalid mengangkat tangan sambil senyum.

"Aik.. kenapa ya.." Daud John menegur dengan penuh rasa aneh.

"Kau ingat aku?" Soal Khalid.

"Errr.. entah.."

"Laa kat bawah tu hari.."

"Ohh.. yang tu.."

"Haa.. BTW aku dengan Suzy takda apa-apa tau. Aku harap kau tak marah.."

"Ehh takda apa la.. Suzy pun tak cakap apa-apa pasal tu.."

"Yeke?"

"Ya.."

Mereka berdiam sekejap. Daud John sambung membuat kerja. Tak berminat untuk melayani persekitaran yang mula janggal.

"Aku tengok kau ni Rock.." Khalid menyambung perbualan. "Kau ada band?"

"Takdalah.." Jawab Daud John biasa.

"Yeke?"

"Ya.."

"Tipu ah.. aku rasa kau ada band."

Daud John berdiam saja membuat kerja.

"Aku ada buat Festival Muzik kat sekolah nanti.." Kata Khalid. Daud John serta-merta pusing memandang Khalid. "Kau nak join?" Sambung Khalid.

"Serius?" Tanya Daud John.

"Serius.."

"Yang ada Baby Shima tu?"

"Ya.. Mana tau?"

"Flyers.."

"Haa.. yang tu la."

"Kau nak jemput band aku ke ni?" Daud John berubah muka.

"Ya.. nak tak? Aku boring persembahan dari budak sekolah lagi ramai dari jemputan luar." Kata Khalid. "Tu aku ajak kau.."

"Uish.. boleh boleh.. Tapi.. Jap.."

Khalid menanti Daud John.

"Tarikh festival ni sama dengan Battle of the Band.." Daud John membelek risalah sambil mengeluarkan telefon.

"Ohh ya.. Aku tau.. Itu buat kat tengah bandar tu kan?"

Daud John angguk. "Aduh.. Yela.. Tarikh sama.."

Khalid memeriksa tarikh Battle of the Band di telefon Daud John. Dia diam dan berfikir. Benda ni cukup bagus. Perancangan lebih kasar boleh dirancangnya.

"Takleh join la Festival kau.." Keluh Daud John.

"Giliran band kau pukul berapa?" Tanya Khalid.

"Nombor enam.. Dalam pukul 2-3 gitu.."

"Takda masalah.. Aku letak kau main awal. Lepas band kau main, korang gerak la sana. Amacam?"

"Okay jugak tu..:

"Haa genius kan? So kira proceed eak?"

"Boleh boleh boleh. ON la.."

"Orait.. amik nombor aku. Nanti send band profile." 

Khalid menyembut nombor telefon dan disalin Daud John ke dalam telefonnya. 

Mencabar Daud JohnWhere stories live. Discover now