Episode 57

65 7 2
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


𝐄𝐩𝐢𝐬𝐨𝐝𝐞 57: 𝐁𝐫𝐨𝐤𝐞𝐧 𝐠𝐥𝐚𝐬𝐬𝐞𝐬, 𝐛𝐥𝐨𝐨𝐝𝐲 𝐡𝐚𝐧𝐝𝐬


TOMBOL pintu dipulas lalu pintu rumah dikuak perlahan. Salam diberikan. Izara memasuki rumah teres dua tingkat itu terlebih dahulu diikuti Yuna. 

Pandangan ditebarkan ke sekeliling. Gelap. Hanya panahan cahaya malap daripada lampu siling atas tangga yang menerangkan segenap ruang.

Seketika, pandangan mereka terhenti pada satu susuk seorang lelaki sedang duduk di atas sofa. Masing-masing kaku di tempat mereka berdiri. Terkejut bagai direnjat elektrik.

Yuna mencengkam pergelangan Izara lalu berdiri di hadapannya. Berada di dalam mode berjaga-jaga.

Perlahan-lahan, lelaki itu bangun dari kerusi lalu memusingkan kepalanya. Tepat memandang ke arah dua gadis itu.

"Lama kau tak ada dalam rumah ni, Yuna." Suara garau itu seakan-akan berbisik tepat ke telinganya.

Dalam kegelapan, sepasang mata hitamnya seakan bersinar. Bagaikan belati tajam yang menusuk ke dalam relung hati Yuna tatapan itu.

Yuna teguk liur. Tak menyangka dia harus berhadapan dengan ayahnya di saat ini. Sungguh dia mahukan ruang. 

Tak betah berhadapan dengan lelaki yang pernah berkali-kali menyakitinya. Pernah membaling objek tajam sehingga menyebabnya luka. Setelah mengingati segalanya, rasa bencinya terhadap lelaki itu bercambah-cambah.

"Papa nak apa sebenarnya?" soal Yuna, memberanikan diri.

Mendengar sebaris soalan itu, bibir Zachary terus melirik senyuman. Kepalanya disengetkan sekeliling. Mata melihat-lihat ke atas, membuat lagak sedang berfikir.

"Hmm... aku nak apa, ya?" soalnya pada diri sendiri seraya melangkah menghampiri Yuna. 

"Kalau aku kata aku nak 10k, kau boleh bagi?" putusnya. Tepat berjarak 5 sentimeter, Zachary mematikan langkahannya. Berdiri di hadapan satu-satu anaknya itu.

Izara menggigit bibir. Dia yang jarang-jarang berhadapan dengan papa Yuna ini pun sudah kecut perut. Inikan pula Yuna. Macam mana gadis itu boleh berhadapan dengannya bertahun-tahun?

Yuna menghela nafas sinis. Duit. Itu sahajalah yang ada dalam fikiran lelaki 50-an itu.

"Kalau aku bagi kau 10k, kau akan ganggu hidup aku lagi tak?" Yuna pulangkan semula soalan. Berkira-kira. 

Anti-Romantic [Hiatus]Where stories live. Discover now