"SEDAPNYA bau" tegur Naufal sambil berjalan masuk ke meja makan rumah Rifqi. Kehadirannya dijeling tajam oleh lelaki itu. Entah dari mana dia datang, tiba tiba masuk macam tu je.
"Yow Rifqi"
"Waalaikumsalam" balas Rifqi dengan nada sinisnya. Kini Naufal pula yang merenung Rifqi dengan renungan yang tajam.
"Ouh islam rupanya"
"Ha'ah mestilah. Kau?"
Naufal menggigit bibir. Eee lagi lagi pekenakan aku. Lagi lagi mempedajalkan aku. Dasar anak bodoh!
Qaira hanya memerhatikan pergaduhan kecil mereka berdua. Pinggangnya tiba tiba dipeluk erat oleh tangan kecil.
"Akakk...!"
"Eh, Raisya!" Senyuman dilebarkan. Sudu dijatuhkan sebelum dia bertindak mengangkat anak kecil itu untuk duduk diatas ribanya.
"Rindu akak.. Dah lama tak jumpa"
"Akak pun rindu Raisya juga. Datang dengan siapa?"
"Jalan kaki. Aku nampak dia jalan kaki dari rumah Hadif ke sini. Asal?" Seloroh Naufal yang mendapat reaksi yang curiga dari mereka semua termasuklah Puan Sri Mazni.
"Ala gurau je la. Aku baru lepas ambil dia dari rumah Hadif. Katanya nak jumpa Qaira. Tapi lepas aku mesej Qaira katanya dia duduk kat rumah kau sekarang."
"Kau...mesej Qaira?" Soal Rifqi, dengan nada tidak percaya.
"Ye la, aku kan ADA nombor dia. Malam malam pun aku selalu whatsapp dia. Kenapa?" Sengaja dia tekankan setiap patah perkataannya, supaya lelaki dihadapannya itu cemburu. Bijak kan dia?
"Bukan kau dah ada girlfriend ke? Dia tak marah ke bila kau chat perempuan lain?"
"Dah putus lah, bro."
"Kenapa? Kenapa boleh putus?" Soal Rifqi lagi, ingin tahu juga kenapa kawan dia boleh break up tiba tiba.
Naufal mengeluh panjang. Isi dalam pipinya ditolak dengan lidah. "Nak cerita versi panjang ke versi pendek?"
"Versi pendek" balas Rifqi. Kini kesemua pandangan tertumpu pada Naufal yang berdehem sedikit sebelum memulakan ceritanya.
"Haritu, girlfriend aku badmood sebab dia senggugut. Sepanjang atas kereta dia merungut sakit dia tu. Jadi aku suruh la dia baca yasin nak bagi sakit dia tu hilang. End up, dia mintak putus. Pelik, perempuan memang pelik. Tak bagi nasihat salah, bagi nasihat pun salah" Sambil dia tergeleng geleng, dia merungut memikirkan tragedi pada hari kejadian dia putus cinta.
"What the hell—" Rifqi berdecit. Apasal original sangat bodoh kawan dia yang sorang ni.
"Lah, kan dia period tu. Mana boleh baca yasin." celah Qaira dengan riak wajah yang berkerut.
"Ouh haah lah. Aku baru perasan. Patutlah bengang semacam dia dengan aku haritu. Tapi takpe lah. Past is past.. " Naufal sekadar menjongketkan bahunya tanda pasrah. Benda yang lepas usahlah dikenang. Mantan dia dah ada pakwe baru dah.
"Risau lah Aunty dengan kamu ni, Naufal. Sekarang single lah kamu ye?" Celah Puan Sri Mazni.
Naufal mengangguk angguk kepalanya.
"Takpe, bunga bukan sekuntum. Kat tepi ni pun ada dua orang" Balas Naufal. Wajah Qaira dan Raisya dikerlingnya dengan sengihan kecil. Sempat lagi dia usik.
Pap!
"Auch!"
Bahu Naufal dipukul kasar."Cari orang lain !!" Marah Rifqi.
YOU ARE READING
Enchanted [COMPLETED]
General Fiction'I was enchanted to meet you' Pertemuan yang tidak diduga, walaupun hanya sementara namun memberi kesan kepada Qaira Alana, seorang perempuan yang begitu dahagakan kasih sayang keluarga. Dari kecil, dia hanya diajar untuk pentingkan akademik dan kej...