"Allahu la ilaha illa Huwa, Al-Haiyul-Qaiyum. La ta'khuzhuhu sinatun wa la nawm, Lahu ma fis-samawati wa ma fil-'ard. Man zhal-lazhi yashfa'u 'indahu illa bi-izhnihi. Ya'lamu ma baina aidihim wa ma khalfahum. Wa la yuhituna bi shai'im-min 'ilmihi illa bima sha'a. Wasi'a kursiyuhus-samawati wal ard,
Wa la ya'uduhu hifdzhuhuma Wa Huwal 'Aliyul-Azheem!" Ucap aku seraya menuang air delima tersebut ke dalam timba. Lalu aku kacau air tersebut guna tangan kanan aku."Angkat timba ni" ucap aku.
Anuar dan sham terus angkat timba tersebut. Penyeduk air yang ada di tangan aku aku siram dekat orang yang terkena histeria. Dan alhamdulillah jerit pekik beransur-ansur hilang. Aku terus duduk di atas kerusi. Mata aku tercari-cari perempuan yang pakai baju kuning raja, tapi aku tak jumpa.
"Apa yang dah jadi dekat kami? Kenapa kami basah?" Tanya seorang pakcik.
"Tadi pakcik dengan yang lain kena pukau dan histeria. Jadi kami terpaksa guna cara jurus air sebab dalam ni orang ramai." Ucap anuar.
Sorang-sorang muka blur. Aku terus bangun dan melangkah ke arah pintu. Pintu tersebut aku tarik dan adik aku dengan hani berpelukan sesama sendiri sambil pejam mata. Aku duduk bercangkung di depan mereka berdua.
"Minum air ni bagi pulihkan semangat." Ucap aku.
Air tersebut aku tuang di tapak tangan dan aku sua dekat hani dan juga crystal. Selesai minum, hani dan crystal bangun berdiri.
"Dah okay ke?" Tanya crystal.
Aku hanya menganggukkan kepala. Aku buat isyarat dekat anuar dan juga sham. Syarat untuk gerak dari situ. Anuar hanya mengangguk dan melangkah ke arah aku crystal dan hani.
"Kau nak gerak dah ke j?" Tanya sham.
"Yelah kita ni orang luar lah gila. Nanti diaorang cakap kita ni memandai-mandai pulak." Ucap aku.
"Oo" ucap sham.
Aku dengan yang lain terus keluar dari situ.
"J" panggil hani.
Aku berpaling.
"Aku balik ke bilik aku dulu eh." Ucap hani.
Aku hanya menganggukkan kepala. Aku dengan crystal terus melangkah ke arah homestay yang tak berapa nak jauh.
"Sebab ini ke kau tak bagi aku ikut ann?" Tanya crystal tiba-tiba.
Bag pinggang aku buka dan aku letak diatas meja bersebelahan dengan katil.
"Haah" ucap aku seraya baring diatas katil.
"Kenapa?" Tanya crystal.
Aku berpaling memandang crystal yang duduk di sebelah aku.
"Setiap manusia, semangatnya tak sama. Disebabkan tak sama itu lah bila semangat yang lemah akan senang kena rasuk." Ucap aku.
"Ooh yeke habis tu yang aku kena hari tu bermakna semangat aku tak kuat?"
"Haah tak kuat semangat satu hal lepas tu main asal boleh je masuk rumah tu. Lepas tu dah lah tak buat bacaan yassin, cuci rumah pun tidak. Buat pala tau. Nasib baik kakak kau ni hebat dalam bab-bab ni tau. Kalau tak sekali dengan aku, aku kena. Aih." Ucap aku lantas capai bag dan keluarkan kotak rokok.
Crystal ketawa perlahan.
"Alaa jangan lah marah. Aku pun tak tahu yang rumah tu ada hantu. kawan aku cakap tuan rumah tu bagitahu rumah tu okay sebab tu kitaorang duduk situ." Ucap crystal.
"Kalau okay tuan rumah tu tak akan sewa rumah tu dengan harga yang murah." Ucap aku lantas tarik asap rokok.
Crystal termenung.
"Betul juga kan" ucap crystal.
Aku pandang crystal. Kecik besar kecik besar je aku tengok budak ni. Nak di pukul adik sendiri. Tak tergamak pulak rasa. Kalau adik orang lain ni dah lama aku humban dalam laut. Aku melangkah dan menuju ke arah tingkap dan tombol tingkap aku buka. Kerusi yang berada di tepi tingkap aku duduk.
"Kau tak lapar ke ann?" Tanya crystal
"Jap aku pegang perut aku dulu." Ucap aku seraya menekan-nekan perut aku.
"Haha bongok lah dia ni." Ucap crystal ketawa.
"Apa?" Tanya aku.
"Yelah kau kenapa nak kena tekan perut tu? Kau bukan makan apa pun siang tadi. Haa jom lah kita pergi makan" rengek crystal.
"Yelah yelah" ucap aku seraya bangun.
Rokok yang masih bersisa setengah, aku terus jentik keluar dari tingkap tersebut. Belum sempat aku nak tarik tombol tingkap untuk tutup, mata kanan aku terpandang bayang orang yang tengah berdiri. Aku mengecilkan mata. Akibat dekat kawasan situ gelap, aku tak nampak siapa cuma bentuk tubuh seperti seorang perempuan.
"Ann" panggil crystal
Aku terus berpaling.
"Kau pandang apa?" Tanya crystal.
Dia melangkah menuju ke arah aku untuk lihat apa yang aku tengok di luar. Cepat-cepat aku tarik tombol tingkap tersebut.
"Tak ada apa-apa lah. Angin kuat kat luar." Ucap aku lantas capai bag pinggang dan menuju ke arah pintu.
Crystal hanya menjebikkan bibir.
"Yeay-yeay kita pergi makan." Ucap crystal.
Dia turut melangkah ke arah pintu dan keluar.
"J!"
Aku terus berpaling.
Anuar dan sham melangkah ke arah aku dan juga crystal.
"Kau nak pergi mana?" Tanya sham.
"Aku nak pergi makan ler." Ucap aku
"Wah kebetulan. Aku pun nak pergi makan ni. Kita pergi sekali lah." Ucap sham.
Anuar pulak tengah ralit menaip meseg.
"Sejak bila kita ni kalau nak pergi makan sorang-sorang? tak adanya kebetulan antara korang dan aku" ucap aku.
"Oh eh?" Ucap sham lantas ketawa.
Crystal yang berada di sebelah aku pun turut ketawa. Kitaorang terus singgah dekat warung yang ada dekat area-area situ. Ada lah mata-mata memerhati kitaorang masa tengah makan. Selesai makan, belum sempat aku nak bangun, kitaorang disapa oleh seseorang.
"Assalamualaikum."
"Waalaikumsalam." Jawab aku, sham dan anuar.
"Maaf saya nak bertanya. Siapa yang berubat orang yang kena histeria tadi?" Tanya seorang lelaki berjubah putih dan di tangannya ada tongkat.
Anuar dan sham terus tunjuk ke arah aku. Lelaki berjubah putih tersenyum memandang aku. Aku turut balas senyuman tersebut.
"Kenapa ye?" Tanya anuar.
"Boleh saya duduk sini?" Tanya lelaki tersebut.
"Boleh-boleh. Silakan" ucap sham lantas menarik kerusi kosong dan letak di sebelah anuar. Lelaki tersebut tersenyum dan duduk.
"Terima kasih." Ucap lelaki tersebut.
Aku yang lain hanya menganggukkan kepala.
"Sebenarnya ada apa ye?" Tanya anuar.
"Panggil saya pak man." Ucap lelaki tersebut.
"Oh pak man. Saya sham, yang sebelah saya ni anuar yang ini janna tapi pak man panggil saja j dan ini adik j, crystal namanya." Ucap sham pulak.
YOU ARE READING
TEAM PARANORMAL X EXTREME 2
HorrorHai Assalamualaikum.. kali ni aku nak ceritakan team paranormal x extreme bahagian dua.. stay tuned