Aku dengar anuar mengeluh dan melangkah. Tak lama tu dia bersuara.
"Sebenarnya adik kau sewa dengan kawan-kawan dia dekat rumah sewa 50 tu."
Dahi aku berkerut.
"Tak faham. Sewa rumah 50? Apa tu? Harga sewa tu 50 ringgit ke?"
Anuar diam lagi.
"Anuar boleh tak ko direct je cakap? Aku tak boleh lama ni anuar."
"Okay-okay. Sebenarnya adik kau sewa dekat rumah sewa rm50 yang berhantu tu."
"What?!!"
Lepas je anuar cakap macam itu, tiba-tiba.
Kedegang!!
Aku terus mendongakkan kepala. Tak lama tu aku keluar dari kereta dan pandang bumbung kereta. Kereta aku siap bergoyang siak.
"J! Bunyi apa tu j?" Tanya anuar.
Aku cepat-cepat letak telefon ke telinga semula.
"Apa dia?"
"Bunyi apa tadi?" Ulang anuar.
Aku pandang kiri dan kanan.
"Aku tak tahu."
"Oh berbalik pasal adik kau, aku dah halang tapi adik kau cakap rumah tu murah dan diaorang happy. Cuma aku tak cerita lah pasal rumah tu berhantu. Then budak-budak ben nak datang rumah tu esok atau lusa kalau tak silap aku."
"Maksud kau?"
"Mungkin diaorang nak buat paranormal kat rumah tu. Sebab diaorang ada ajak aku dan sham tapi aku cakap kau tak ada. If kau tak ada diaorang nak pergi sendiri."
"Kau tak cakap ke rumah tu ada orang?" Tanya aku.
"Aku ada cakap tapi diaorang cakap diaorang tak masuk rumah tu. Just duduk dekat luar. Tetapi j aku ada dengar orang belakang cakap diaorang nak panggil hantu yang dalam rumah tu keluar jadinya mereka tak perlu masuk ke dalam rumah yang ada orang tu."
Aku termenung sekejap lepas anuar cakap macam tu.
"Maksudnya memuja?" Tanya aku.
"Aku tak pasti j. Mungkin lah" ucap anuar.
Aku menarik nafas panjang dan lepas. Tak lama tu aku bersandar. Kepala aku jadi sakit tiba-tiba.
"Kau ada text adik aku tak? Adik aku cakap apa?" Tanya aku lagi.
"Adik kau cakap okay je dan tak ada masalah cuma dia cakap seram sikit bila duduk sorang-sorang dalam rumah tu. Aku tanya lagi kenapa duduk sorang-sorang? Adik kau jawab kelas diaorang kadang tak sama. Jadi bila adik kau kelas habis awal, kadang kawan dia tak habis lagi kelas. Kadang macam malam diorang study group dekat sana. Jadi kalau adik kau tak join, dia akan tinggal sorang-sorang kat dalam rumah."
"Allahuakbar." Ucap aku perlahan.
Dada aku terasa sesak sangat-sangat ketika itu.
"Tak apa lah anuar, Aku letak dulu. If ada apa-apa kau tolong lah tengok adik aku." Ucap aku perlahan.
"Yelah. Aku akan sentiasa pantau adik kau. Kau jangan risau eh?"
"Okay." Ucap aku seraya menekan butang merah.
Aku masih lagi bersandar memandang ke luar kereta. Tak lama tu aku dial nombor adik aku. Tetapi tak berangkat.
'Dekat dalam kelas lagi ke engkau ni budak?' Soal aku sendirian.
Aku mengerling jam di pergelangan tangan. Sudah hampir pukul 2.30 petang. Aku terus start enjin dan bergerak dari situ. Sampai saja di perkampungan aku terus melangkah ke arah puan ju.
"Okay?" Tanya puan ju yang tengah memandang aku keluarkan kotak rokok dan cucuh sebatang.
Aku mengangguk perlahan dan duduk di sebelah puan ju.
"Kalau ada masalah cerita dekat aku. Jangan isap rokok. Banyak sangat kau ni isap rokok."
Asap yang berkumpul di dalam mulut aku tiup di depan.
"Tak ada apa. Cuma pasal adik aku je." Ucap aku perlahan.
Dahi puan ju berkerut.
"Kenapa dengan adik kau.?"
Aku menarik nafas dan lepas.
"Anuar cerita yang adik aku sewa dekat rumah berhantu kat shah alam tu."
"Eh kau biar betul j?"
Aku mengangguk perlahan. Masa ni bermacam-macam yang aku rasa. Sakit hati, bengang, marah, semua ada. Kenapa aku rasa semua tu? Sebab mak aku pesan suruh tengokkan adik aku dan aku berjanji pun dengan mak aku. Kalau jadi apa-apa dekat adik aku, sampai 7 keturunan pun tak habis mak aku bebel dekat aku. Aku pandang puan ju.
"If tak yang penting, mungkin aku balik awal dari tarikh."
"Eh tak boleh j."
Aku terus bangun berdiri dan mengadap puan ju. Rokok aku tarik kuat.
"Aku dah tak peduli dah. Yang sekarang ni lebih penting adik aku. If jadi apa-apa siapa yang nak tanggung? Kau?" Ucap aku. Berkepul-kepul asap keluar dari mulut aku masa tengah bercakap.
"Okay-okay macam ni. Kita siap kan apa yang patut. Lepas tu semua dah settle kau balik dulu. Jangan tunggu kitaorang."
Aku mengangguk perlahan. Aku terus berpaling. Masa aku nak melangkah, tiba-tiba ada satu lintasan angin di depan muka aku. Terus aku berhenti melangkah dan berpaling ke kiri. Aku memandang sekeliling.
'Apa tadi tu?' Soal aku dalam hati.
Pap!!
Aku berpaling ke kanan.
"Kenapa berdiri di tengah-tengah jalan?" Tanya puan ju.
YOU ARE READING
TEAM PARANORMAL X EXTREME 2
TerrorHai Assalamualaikum.. kali ni aku nak ceritakan team paranormal x extreme bahagian dua.. stay tuned