Bab 22

48 2 0
                                    

"KENAPA tak mesej i Aydeen. Sampai hati you kan? I cari you dekat office tapi you takde. I call you pun you tak jawab. Mana you hilang baby" Meleret manja suara Melissa. Tengku Aydeen sekadar mengeluh berat sebelum mata hazelnya memandang tepat ke arah anak mata gadis itu.

"I sibuk" Balas sahaja suara galau itu membalas semua soalan yang keluar dari mulut Melissa. Wanita itu sudah membuat riak wajah tidak berpuas hati. Itu je ke alasan lelaki ini mengabaikannya.

"I tak percaya you sibuk. Kalau dulu sesibuk apa pun you. You mesti akan balas chat i. You sorokkan apa dari i Aydeen?" Kini suara wanita itu semakin kuat. Dia sudah tidak mempedulikan orang sekeliling yang memandang ke arahnya. Apa yang penting, dia mahu jawapan jujur dari lelaki di hadapannya itu.

"Takde" Balas Tengku Aydeen dingin

"Berhenti berpura pura Aydeen. I perasan lepas balik dari holiday hari tu. You banyak berubah tahu tak! You dah tak macam Aydeen yang i kenal dulu"Kini dia sudah hilang sabar melihat reaksi spontan Aydeen apabila dia betul betul sedang serius. Dia fikir ini benda main main ke?

"Listen carefully, i bukan nak sakitkan hati you atau apa tapi please Mel. Jangan berharap lebih pada i" Wajah lelaki itu dipandang lama. Cuba memgahadam kata kata lelaki itu.

"A..apa maksud you?" Soal Melissa dengan wajah yang sukar ditafsir. Wajah yang kecewa akibat dari kata kata lelaki dihadapannya ataupun wajah yang menahan geram oleh kerana merasa dirinya seperti dipermainkan

"hoping for something that is not definitely yours just wasting your time. In the end, it's will hurt yourself. Trust me" Suara garau itu cukup membuatkan hati wanita itu seperti dirobek oleh sebilah pisau yang tajam.

"Aydeen apa you mengarut ni? Bukan ke kita ada hubungan selama ni? Kenapa you cakap macam tu" Jelas suara wanita itu kecewa.

"Mel i tak pernah cintakan you. You sendiri tahu pasal tu kan?" Melissa perlahan menganguk.

"I tahu" Balasnya sebak

"Semua ni jadi sebab you yang setuju untuk jadi girlfriend tipu tipu i. I dah cakap awal awal dekat you yang jangan taruh hati dekat i. I tahu you dah lama suka i mel tapi hakikatnya i tak ada perasaan pun pada you. I anggap you tak lebih dari kawan, Mel. So sekarang i nak putuskan hubungan ni" Mendatar sahaja suara garau itu.

"A..apa maksud you, Aydeen? You dah tak nak ke teruskan benda ni?" Soal Melissa. Dia tahu hubungan mereka hanya sekadar perjanjian untuk mengelakkan Tengku Fazir mendesak dia untuk berkhawin.

"Kita stop sampai sini. You dah boleh cari bahagia you yang sebenar. Jangan cintakan lelaki yang tak cinta pada you Mel. I tahu susah untuk terima. Tapi tolong lah. I nak you faham. I takde niat nak kecewakan you, Mel tapi i tak boleh paksa hati i untuk terima orang yang i tak cinta. Macam tu juga dengan you kan?" Kata Tengku Aydeen dengan nada sedikit tegas. Berharap agar wanita itu faham.

"Salah i. I taruh harapan pada you. Tapi kenapa tiba tiba you nak putuskan hubungan ni?" Soal Melissa sebak. Dia tak kisah kalau hubungan mereka ini berpura pura asalkan lelaki itu bersamanya. Dia sanggup.

"I ada sebab. You tak perlu tahu" Mendatar sahaja nada suara lelaki itu sebelum dia bangkit dari duduknya dan melangkah pergi dari kafe itu. Melissa yang masih kaku di tempat duduk itu. Air mata yang di tahan mengalir keluar.

             "Dhaniyah, kau buat apa?" Panggil suara garau itu mengejutkan Dhaniyah yang sedang elok duduk di atas katil. Terus terpelanting barang make upnya yang dipegang. Dia menoleh ke arah belakang. Memandang figura lelaki yang sedang berdiri tegak di belakang.

"You ni tak reti beri salam ke? Main terjah je. Macam mana you boleh masuk bilik i? Bila masa you balik kerja ni?" Bertubi tubi soalan ditujukan kepada lelaki itu. Tengku Aydeen sekadar mengeluh perlahan.

Her last happinessWhere stories live. Discover now