LUTFIYA membuat senaman ringan setelah dia selesai menghabiskan lariannya hari ini. Macam biasa sia memang akan ke taman setiap waktu pagi untuk bersenam.
"Aunty" Panggil suara kecil itu mengejutkan wanita itu. Dengan pantas Lutfiya menoleh ke arah punca suara itu. Dia memandang ke bawah.
"Nampak tak Cikgu Mid?" Soal budak lelaki itu menbuatkan Lutfiya sudah mengerutkan dahinya.
"Cikgu mid? Awak sesat ke? Pergi sini dengan cikgu awak?" Soal Lutfiya menbuatkan budak lelaki itu menggeleng.
"Not me, Cik mid yang sesat. Tu yang saya nak cari ni. Aunty tak nampak dia ke?" Soal budak lelaki itu. Lutfiya menggeleng perlahan.
"Mana lah aunty tahu sayang. Jom kita cari cikgu awak sama sama. Nak tak?" Ajak Lutfiya menbuatkan budak lelaki itu menbuatkan muka seakan tidak percaya.
"Really? You want to help me to find her?" Soal budak lelaki itu meminta kepastian.
"Yee, sayang. Sure i will help you. Now let's go. We go to find your teacher" Ajak Lutfiya sebelum menghulurkan tangannya ke budak lelaki itu. Lambat lambat budak itu mencapai juga huluran tangan wanita tersebut.
"You're so kind aunty. Why are my parents not as good as you?" Soal budak lelaki itu.
"What do you mean? Mama papa awak jahat ke?" Soal Lutfiya sebaik sahaja mendengar kata kata yang keluar dari mulut budak lelaki itu.
"Entahlah. Tapi dia buang saya. That's why saya duduk dekat rumah anak yatim tu dengan cikgu" Terang budak lelaki itu.
"Kenapa dia buang awak?" Rasa menarik pula dia nak tahu tentang asal usul budak ini.
"Sebab saya anak haram. Saya rasa dia malu kalau ada anak macam saya"sebak sahaja nada suara budak lelaki itu. Lutfiya terdiam mendengar kata kata itu. Fikirannya serta merta teringat pada anaknya.
'Kevin kat mana? Mama rindu anak mama' Kata Lutfiya dalam hati.
"Kalau awak tak kisah. Boleh aunty tanya nama awak?" Soal Lutfiya membuat budak itu menganguk sambil tersenyum manis.
"My name is Kevin, aunty" Balas budak lelaki itu membuatkan Lutfiya tersentak. Kevin? Jangan jangan? Tapi bukan anaknya sorang sahaja nama kevin didunia ini.
"Nama awak kevin? Serious lah?"
"Iya, takkan saya nak tipu kot" Balas budak lelaki itu
Lutfiya menganguk faham. Dia memandang lama ke dalam anak mata hijau budak lelaki itu. Lama lama tengok, muka budak ini iras dengan bekas teman lelakinya. Andy. Lebih lebih lagi matanya.
"Muka awak ni buat aunty teringatkan dekat someone yang aunty sayang. Buat aunty rindu" Akui Lutfiya. Ya dia masih sayangkan Andy. Namun keadaan sekeliling memaksanya untuk tidak menunjukkan perasaan itu.
"Go see him? Nanti hilanglah rindu aunty" Cadang budak lelaki itu. Namun Lutfiya menggeleng perlahan.
"Tak bolehlah. Aunty ada masalah sikit. Aunty tak nak nampak sangat yang aunty mengharapkan dia" Jelas Lutfiya sambil mengusap lembut rambut budak lelaki itu. Jenis rambut budak ini juga turut sama sepertinya.
"You know what aunty. Ego can destroy our happiness. Sometimes we are close to the end point but because of ego. we are getting further away. Aunty kalau rindu aunty jujur je. Saya yakin semua benda ni akan selesai. There is nothing wrong with you both, Try to lower your ego and have a good conversation with him. Then you can make a decision" Nasihat budak lelaki itu membuatkan Lutfiya terdiam. Tak sangka otak budak budak lebih hebat berfungsi berbandingnya.
"So should i meet him?" Soal Lutfiya.
"Yes you should. Kalau aunty nak saya teman pun boleh. Tapi kene bagitau cikgu mid dulu. Baru boleh ikut aunty" Cadang budak lelaki itu.
YOU ARE READING
Her last happiness
RomanceSemua pertemuan yang tidak duga mempertemukan dua orang insan. Tengku Aydeen tak pernah merasakan bahagia yang dia impikan kerana baginya kebahagian adalah mustahil untuknya. Lebih teruk lagi apabila satu tragedi menimpa dirinya yang menyebabkan dia...