Part 53

616 103 94
                                    

Langkah kaki dibawa menuruni tangga

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Langkah kaki dibawa menuruni tangga. Perhatian teralih ke arah ruang tamu. Terlihat Fayyad sedang melayani Uqael. Riuh dengan suara mereka.

Kemudian, mata menoleh ke arah dapur pula. Apabila mendapati pembantu rumah yang diupah Fayyad ada di situ, Asyrah ayun kaki ke sana.

Dari belakang, dia memerhati tindak tanduk wanita itu. Sejujurnya, dia masih tidak berpuas hati dengan tindakan Fayyad untuk mengupah pembantu rumah. Namun, dia hanya mampu membiarkan.

Asyrah berdehem perlahan.

Nad pusing ke belakang seketika seraya senyum kecil.

"Puan..."

Asyrah hanya senyum tipis seraya mendekati Nad.

"Buat apa tu?"

"Saya baru nak masak makan tengah hari, puan. Saya ingat nak masak ikan siakap stim."

Asyrah memandang Nad. "Fayyad tak makan ikan siakap."

Perbuatan Nad terhenti. Terkebil-kebil dia membalas pandangan Asyrah.

"Saya tahu awak datang sini untuk jadi pembantu rumah. Tapi, tentang makan pakai suami saya, biar saya yang buat. Tugas awak cuma kemas rumah dan jaga Uqael. Faham?" Tegas suara Asyrah di akhir katanya. Dia memang tak suka jika benar perempuan lain menguruskan Fayyad. Sementelah pula, itu tanggungjawabnya sebagai seorang isteri.

"Ba... baik, puan." Nad angguk perlahan.

"Umur awak berapa?" Asyrah mulakan sesi soal jawab.

"Dua puluh tujuh tahun." Jawab Nad.

"Muda lagi. Kenapa jadi pembantu rumah?"

Nad senyum. "Ini aje pekerjaan yang saya boleh buat, puan. Saya pun bukannya belajar tinggi."

"Dah kahwin?" Asyrah menyoal lagi.

Nad menggeleng pula kali ini.

Asyrah mengangguk mengerti. "Saya harap, kalau awak ada peluang, cari kerja dekat tempat lain. Awak masih muda untuk kerja macam ni."

"Baik, puan. Saya akan ingat pesanan puan."

"Bukan mudah nak jaga budak-budak. Bukan mudah juga nak jadi pembantu."

"Awak takkan boleh sabar dengan perangai Fayyad." Sambung Asyrah dalam hati. Dia cuma takut jika suatu hari nanti, Nad mengalami apa yang dia rasa. Setiap hari perlu bersabar dengan cacian dan makian Fayyad, bahkan lelaki itu sukar hendak percayakan orang. Kalau dulu pun Fayyad boleh berburuk sangka biarpun dia menjaga anak Fareeq dan Jelita, apatah lagi sekarang apabila menjaga anaknya sendiri pula.

"Biar saya masak. Awak pergi buat kerja lain."

"Baik, puan." Nad tunduk sedikit tanda hormat sebelum berlalu pergi dari situ.

Sekali Lagi MemilikiWhere stories live. Discover now