~Kapitel 55~

184 9 0
                                    

____________________________________________________________


Tillhörande musik: Kiss the Rain - Yiruma


____________________________________________________________

Jag vaknar av ett pickande ljud, jag sätter mig sömnigt rakt upp i sängen. En svart uggla sitter utanför fönstret till vår sovsal. Jag tassar fram och öppnar fönstret, ugglan ser sig lite omkring innan han flyger bort till Coraline och släpper brevet på hennes sängbord. Ugglan flyger sedan ut samma väg som den kom och jag stänger fönstret. Jag slänger en nyfiken blick mot brevet han lämnat på hennes bord men ser sedan på klockan. Visarna står på kvart över åtta så jag byter om från pyjamas till mina vardagskläder. Borstar snabbt mitt hår och stoppar i fötterna i mina lila sneakers. Med en viftning utav min trollstav knyter de sig och jag ler glatt mot mig själv. Icke-verbal magi är inte det enklaste att utföra.

Jag vandrar ner till Stora Salen och sätter mig på den vanliga platsen vid Ravenclaws bord, min frukost dyker upp och jag börjar äta en skål med gröt, täckt utav socker, kanel och honung. Salen ligger nästan helt öde, bara tre killar från Hufflepuff sitt vid sitt bord. Det är rätt skönt faktiskt att få lite lugn och ro medan man äter. Efteråt struttar jag runt lite i slottet som ligger i dvala så här tidigt efter gårdagens festligheter. Men när klockan blir kvart i tio börjar jag gå mot Dumbledores kontor. Elever har börjat vandra genom korridorerna i sina vardagskläder, glatt skrattandes eller trött gäspande. Men det är ändå ganska tyst och lugnt.

Två minuter i tio knackar jag på dörren som genast öppnar sig.

"Professor Dumbledore?" ropar jag ut medan jag vandrar genom dörrvalvet.

"Miss Lovegood, kom in." svarar Dumnbledore medan han vandrar ner för trappan från andra planet i hans kontor. Vi tar plats vid hans massiva skrivbord av mörk ek.

"Ni ville diskutera något med mig?" Jag nickar stumt mot Dumbledore, plötsligt otroligt nervös när min rektor inspekterar mig över glaset på hans halvmåneformade glasögon.

"Nå? Vad önskar ni diskutera Miss Lovegood?" frågar han efter en minut av tystnad.

Jag ser lite besvärat på honom,

"Umh, jag... Jo, alltså... Hm, ni är ju medveten om min och professor, umh, Severus Snapes relation..." Dumbledore nickar och ser roat på mig, jag vrider mig lite i stolen under hans intensiva blick.

"Jo, alltså, jag undrade om det finns någon möjlighet att jag under denna termin som börjar nu efter jul kan få tenta av allt som jag egentligen ska göra nästa årskurs?" frågar jag med snabba och snubblande ord medan mina kinder blir rosenröda. Dumbledore rätar på sig lite.

"Ni vill verkligen detta?" frågar han bara enkelt medan han ler mot mig.

Hans fråga ger mig en smärre chock, jag vet inte riktigt vad han syftar på längre så jag bara nickar.

"Dåså, jag talar med alla professorer så att de kan ge er allt material ni behöver och sedan rekommenderar jag att ni genast tar tag i studierna. Trots den stundande julen."

"Tro mig... Jag vill inget hellre än att glömma bort denna jul som kommer..." en tår slår sig fri från mitt öga. Tankarna om mina föräldrar, om Vingfåle, om Snape, om allt som gått fel detta år forsar likt en vildsint flod in bland mina vardagliga tankar och tar över totalt.

"Jag förstår Miss Lovegood. Professor Binns har väldigt få lektionstimmar den kommande terminen och jag kommer be honom att hjälpa er så mycket som möjligt för att underlätta." Jag nickar mot Dumbledore men kan inte se honom i ögonen. Jag pillar frenetiskt på en bit icke-existerande bit ludd på mina jeans, bara för att sysselsätta mina händer.

~Förbjuden Romans - 2 - Ett Slut, En Början~[HP FF - Snape]Where stories live. Discover now