Hoofdstuk 20 - Hennie

333 32 10
                                    

'Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe trots we zijn op wat je vandaag gedaan hebt,' drukte Peet Floor ten overvloede op haar hart. 'En dat je die oranje laurierzwam hebt gevonden en meegenomen. Als je dat niet gedaan had... Hoe had je het eigenlijk gevonden? Die dingen zijn redelijk zeldzaam en vaak erg moeilijk te vinden. En van vitaal belang voor het drankje om demselwee-vergiftiging te genezen. Gelukkig komt dat niet vaak voor, maar we komen toch wel zo'n twee tot drie gevallen per jaar tegen.'

'Mijn aandacht werd naar een stapeltje bladeren getrokken en daaronder vond ik ze,' verklaarde Floor.

Pien hield een van de zwammen tussen haar duim en wijsvinger en bekeek het aandachtig. 'Het zijn prachtige exemplaren. Mooie oranje stengel, dus vol van de werkzame stof die we nodig hebben voor ons tegengif. Heb je ze allemaal geplukt?'

'Nee, dat leek me niet nodig of verstandig. Ik heb niet meer dan de helft meegenomen. Peet heeft er maar twee gebruikt, dus gelukkig had ik er in ieder geval genoeg meegenomen.'

'Heel goed, Floor,' antwoordde Pien. 'We kunnen met het restant voldoende drank maken voor minstens een dozijn gevallen. Ik zal de boer vragen om eventuele verdere groepen zwammen in het bos met rust te laten en hem toestemming te vragen of we in de toekomst zijn erf mogen aandoen om onze voorraad aan te vullen wanneer dat nodig is.'

Peet nam de zwam van Pien aan en stopte het terug in het buideltje van Floor. 'Ik zal er straks meteen aan beginnen. Ik kan naast de wagen een vuurtje maken en mijn ketel erop zetten om het tegengif te maken. Nu Janus weer bij kennis is en wij niet meer dag en nacht over hem hoeven te waken heb ik daar ruimschoots te tijd voor.'

Floor schrok van haar woorden. 'Buiten? Maar je moet toch...' ze draaide haar handen rond in een klunzige poging om Peet's magische spreuk na te bootsen, 'om het te maken?'

Peet begon te lachen. 'Dat moest alleen om het sneller klaar te hebben. Het proces duurt normaal twee uur om te voltooien. Soms moeten we een korter weggetje nemen om het resultaat sneller in handen te hebben. Maar als dat niet nodig is, dan gebruiken we de meer traditionele methoden om onze geneesmiddelen te bereiden. Heb je trouwens nog meer nuttige kruiden in het bos gezien?'

Floor dacht even kort na en telde de kruiden af met haar vingers. 'Ik heb stafbloem gezien, een beetje laponder, wat hengelroos en pijlkruit. Heb ik je niet laatst horen zeggen dat rooibloesem gebruikt wordt als geneesmiddel voor iets?'

'Zalfjes voor schilferige huid en eczeem.'

'Juist. Nou, dat dus ook. En er is vast nog wel meer, maar daar weet ik de namen nog niet van.'

Vervolgens keek Peet Pien aan. Pien knikte. 'Ik vraag de boer wel of hij het erg vindt als we voor ons vertrek het bos in gaan om onze kruidenvoorraad aan te vullen. Het mag vast wel en waarschijnlijk is het niet eens zijn grond, maar het is de meest beleefde aanpak. Ik laat het je wel weten wanneer ik hem gesproken heb. Jij weet de weg nog wel, toch Floor?'

'Ja hoor, ik denk het wel. En anders weet Lena het nog wel.'

Peet glimlachte. 'Dat kan wel zo zijn, maar die heb ik er nu juist liever niet bij als ik de kruiden verzamel en je tegelijkertijd vertel waar ze voor te gebruiken zijn. Ik neem aan dat je daar wel oren naar hebt?'

Floor knikte voorzichtig. 'Ik vind het wel interessant, al die kruiden. En het was fijn om deze mensen te helpen... Janus, maar ook Lena.' Toen keek ze Pien aan. 'Ik weet dat je mij heel graag meer over dinges wilt leren, maar daar wil ik niets mee te maken hebben. Het staat mij tegen. Sorry, Pien. Het is echt niet persoonlijk en ik weet dat je het heel graag wilt.'

Pien wuifde het gebaar weg. 'Ik ben de laatste om te beweren dat je persé dinges moet gebruiken om een jeweetwel te zijn. Ik ben allang blij dat je in ieder geval in een deel van ons vakgebied interesse begint te tonen. En je lijkt er nog talent voor te hebben ook.'

De Heks van Komschrei (betaversie)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu