BAB : 11

10.4K 285 7
                                    

Setibanya di rumah Nurul , bunyi kereta mengejutkan Puan Hanani yang sedang leka melayan cucu - cucunya ..

" Danish , Darwisyah .. Nenek pegi tengok kat luar jap . mane tahu acu ke yang balik .? " kata Puan hanani yang terus berlalu ke muka pintu .

" assalamualaikum makcik , ape khabar sihat ? " sape Adam . Nurul hanya terdiam sambil menyalam ibunya . " acu , dah balik ? yeahhh !! boleh lah main ninja - ninja"kata dua anak buah kesayangannya .. Mereka hanya mengikut Nurul yang terus duduk duduk di sofa yang telah tersedia dihadapan TV nya itu

" kamu mesti Adam kan ? jemputlah masuk .. " pelawa Puan Hanani . " ye saya makcik , maaflah saya ada keje siket . so , saya kene balik awal . maaf ye makcik " kata Adam dengan perasaan bersalah . "ehh , takyah panggil makcik , panggil 'mak' je .. Esokkan korang dah nak kahwin .. Okayylah , kirim salam kat mak kamu ye Adam " balas Puan Hanani dengan panjang lebar .Adam hanya mengangguk dan tersenyum .

**************

Pada waktu malam .

" mak , Hannah nak pergi mandi dulu lah " kata Hannah setelah selesai membasuh tangan . " lepas mandi kamu turun ye Hannah ?" Balas Puan Hanani yang sedang makan . "kenapa kene turun balik mak ? Hannah malas lah , nak tido teruslah " jawap Hannah sambil meneguk segelas susu HL .

" ya allah , budak ni .. Minum tu duduk hannah !.. Malam ni , kamu kene pakai inai lah sayangku , esokkan kamu dah nak kahwin ? " kata puan hanani . " ape ?!!! " balas hannah . " takpayah nak buat terkejut - kejut ehh .. Pergilah mandi tu .. Busuk dah tu " gurau puan hanani sambil membasuh pinggan yang berada disingki .

Nurul sengaja meletakkan bekas gelas yang diminum itu disingki . ' sekali sekala apa salahnya ' desis hati Nurul . dengan pantas Nurul berlari masuk ke biliknya untuk bersiap untuk mandi . Puan hanani berasa pelik akan tingkah laku Nurul , setelah dia menoleh ke kanan dimana nurul berada tadi .... " ya Allah , bertuah punye budak .. Patutlah lari " desis Puan Hanani . ternyata ad sedikit senyuman dibibir nya itu . " nanti Hannah dah tak boleh gurau - gurau macam ni dah .. " monolog Puan Hanani sendirian

Setelah Nurul selesai menunaikan kewajiban nye sebagai umat Islam . Dia hanya terbaring sambil memikirkan sesuatu ' macam mane kalau aku dah kahwin nanti ? macam mane kalau pihak sekolah tahu dan kawan - kawan aku tahu yang aku dah kahwin ? tak terlalu awal ke semua ni untuk aku ? ' begitu banyak soalan yang bermain difikiran Nurul . ' ya Allah , kau yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana . Kau berikan lah aku kekuatan untuk mengharungi dugaan ini . kau berikan lah , aku sentiasa tersenyum dan bersabar walau pelbagai dugaan yang aku akan harungi . kerana orang yang bersabar itu adalah orang yang beruntung ,' doa Nurul didalam hatinya sambil menutup matanya ..

Tukk ! Tukkk ! Tukk ! .

" Acu , nenek dengan semua orang tunggu Acu lah " kata Danish sambil mendekati aku yang sedang menutup mata . " kenapa acu nangis ni ? Sape buat acu ? Macam tu danish pun nak nangis lah " kata Danish lagi sambil mencebek seperti hendak menangis .

" heyy , baby acu ... Acu tak nangis lah baby .. Mata acu cuma masuk habuk jelah sayang " pujuk Nurul . yupp , sejak dari danish kecil lagi .. Nurul sudah mengelarnya atau memanggil nya " baby " kerana Nurul terlalu menyayangi anak saudaranya itu .

" acu , jangan nangis ye ? Nanti danish pun nangis kalau acu nangis .. Kalau ade orang buat acu bagitahu kat danish ye " ujar Adam sambil mengelap air mata nya . Dan lalu memeluk pinggang ramping acunya itu . " baby , nak buat ape kat orang tu sayang ? " tanya Nurul . " danish nak belasah dia , gune jutsu chou-bijuu rasengan " kata Danish sambil membuat tangan seperti kartun anime kegemaran acunya . "aipp , naruto aku punye lah , baby amik sasuke . dah jumlah baby , kita pegi ruang tamu . nnti nenek marah abislah " desis Nurul . " baiklah , naruto - kun " gurau danish sambil tersenyum menampakkan giginya yang kecil itu . tanpa berlengah lagi , Nurul terus mendukung danish yang agak gempal itu untuk ke ruang tamu .

'Tak , selagi baby ade dengan acu . Acu takkan nangis sayang . sebab baby ade untuk gembirakan acu . sebab acu terlalu sayangkan baby . Acu takkan benarkan sesape yang buat baby acu ni . ' bisik hati Nurul .

Bersambung ......

Semoga terhibur awak semua !! Hehehe , saya akan cuba buatkan yang terbaik untuk korang semua yeahhhh !!!

Benci , Suka , Sayang Kau !! ✔Where stories live. Discover now