" Adira!"
Mana minah tu pergi? Kau memang nak kena. Stress aku macam ni!
" Ya! Aku kat dapur."
Dengar je suara dia, aku terus gerak ke dapur. Aku baru nak serang dia. Tapi jadi terbantut saat melihat ada sebiji kek atas meja makan. Aku terus menuju ke situ dengan perasaan teruja.
" Kek siapa ni?"
Aku kerling sekilas ke arah Adira yang sibuk membasuh pinggan itu sebelum menoleh semula ke arah kek. Kek coklat kot! Favourite aku.
" Kek kau la. Siapa lagi."
Aku tersentak. Terus lebar senyuman aku.
" Serius? Kau buat ke? Ke kau beli?"
Aku terus cuit sedikit kek itu lalu masukkan ke dalam mulut aku. Umph! Sedapnya!
" Tak. Ada orang bagi."
Aku mengerutkan dahi.
" Siapa yang rajin sangat nak bagi kek dekat aku ni? Macam tahu-tahu je aku suka kek coklat."
Aku teruskan menyuap kek ke dalam mulut dengan menggunakan sudu. Adira yang baru selesai membasuh pinggan itu tidak aku hiraukan. Fokus utama sekarang kek. Sampai rasa marah aku hilang.
" Faiz."
Kali ni aku terus pandang Adira. Muka memang blur habis. Adira pula tersengih tengok aku.
" Siapa tu? Tak kenal pun. Kawan kau ke?"
" Kawan aku apanya. Kau pergi jumpa diorang tadi kan? salah seorang daripada mereka la."
Okay. Kali ni aku terus letak sudu dekat tepi dan pandang tajam ke arah Adira. Macam nak makan orang pun ada. Adira yang perasan akan jelingan maut aku tu dah tersengih kerang busuk. Ha! Tau pun takut!
" Jadi semua ni memang kerja kau la?" Dengan sisa kesabaran yang masih ada aku menyoal.
" Hehe. Tapi bukan aku yang rancang. Aku tukang melaksanakan je."
Bahu dia terus menjadi mangsa tamparan aku. Sampai menjerit kecil.
" Sakitlah!" Jeritnya dengan rasa sakit.
" Tu baru sikit. Kenapa kau buat aku macam ni beb? Kau tak kesiankan aku ke? Kau nak buat aku migrain ke apa?"
Aku kembali memicit dahi aku yang mula terasa sakit. Bila fikirkan perjumpaan tadi, terus rasa nak pengsan. Tak dapat bayangkan. Serius!
" Aku nak tolong kau je."
Jelingan maut sekali lagi aku berikan pada Adira.
" Tolong? Kepala hotak kau! Dahlah.. Ish! Tak faham aku. tolonglah. Aku tak nak terlibat apa-apa lagi dalam hal ni." Merayu pula aku jadinya.
Adira tersengih. Tapi dia menggeleng kepala kemudiannya. Dah kenapa?
" Maaf. Aku tak boleh. Aku dah janji. Kau kena kawan dengan mereka bertiga tu sampai kau rasa kau dah jatuh cinta. Bila kau rasa kau dah tahu siapa yang kau nak pilih. Kau cakap dekat aku."
Sekali lagi aku tepuk dahi aku. kuat pula tu. tapi yang tu tak penting. Yang penting apa yang Adira baru katakan tadi. You said what?
" Kau ni dah kenapa? Gila? Weh! Ni kerja gila kau tau? Kau ingat aku ni tengah ada dalam agen mencari jodoh ke apa?" Marahku. Sakit hati.
Adira tersengih lagi. Dia memang langsung tak ada rasa bersalah pun kan?
" Demi kebaikan kau. Ala. Kalau kau rasa kau tak boleh go on dengan mereka tu. just berterus terang. Masa diberi dalam 3 bulan je beb. tolonglah."
Aku terdiam. 3 bulan? what? Oh My God!
" Baik kau cakap, siapa tuan utama yang rancang semua ni?"
Adira terdiam. Tapi sempat lagi senyum. Dengan serba tak kena semua cukup. Sesaat kemudian, dia mengarahkan aku tengok belakang. Sebab tak sabar nak tahu, so aku cepat-cepat toleh belakang. Dan sebab itu jugalah aku terus menjerit terkejut.
" Makkk!"
Terlopong habis aku bila tengok mak sedang menuju ke arah aku. Dengan senyuman manis dia tu. Bila dah dekat, tubuh aku terus dipeluknya erat. Aku ni masih terpinga-pinga. Cuba hadam apa yang Adira maksudkan tadi.
" This is for you my dear."
Pelukan terlerai. Aku pandang mak dan Adira silih berganti.
" Okay stop! Lisa tak faham. Can you explain mom?"
Mak mula mengukirkan senyuman lantas berdiri di sisi Adira. Adira turut tersenyum. entah kenapa senyuman mereka berdua ni ada makna yang tersembunyi.
" Ya. Mak yang cadangkan semua ni. Adira Cuma jalankan tugasnya."
Okay. Kali ni aku betul-betul terbungkam. What? Seriously what?
" But why?"
" Sebab dia tak nak tunggu lebih lama lagi. Dia nak kamu kenal dia dan pilihan tu terletak pada tangan kamu. Kalau kamu tak pilih dia, dia redha."
Aku terdiam. Adakah apa yang lelaki bernama Wan tu katakan sama maksud dengan mak aku sedang katakan ni? Maksud mereka salah seorang daripada mereka memang mencintai aku. macam tu ke?
" Apa ni? tak faham." Blur lagi.
Mak tersenyum lagi.
" Satu hari nanti kamu akan faham. Yang pasti mak pun tak sabar nak dapat menantu."
Okay. Kali ni aku betul-betul rasa nak terbang jauh dari sini.
" Makk!"
YOU ARE READING
Kau Lelaki Itu
RomanceMalissa, seorang yang ego, keras kepala dan suka ikut rentak sendiri tak sengaja melibatkan diri dalam kehidupan 3 orang lelaki yang cuba untuk menjadi hero dalam kehidupannya. Siapa sangka, salah seorang daripada mereka telah mencuri sedikit seban...