Part 3

9.6K 322 1
                                    

Oleh sebab semalam mak aku datang dan suruh aku berkenalan dulu dengan tiga orang lelaki itu. Maka, pagi ini dengan tidak rela hatinya aku sudah terpacak depan mereka bertiga ni. Nasib baik hari ni hari Sabtu. Tak kerja. Kalau tidak tak ingin aku berdepan dengan diorang ni. Buat sakit kepala. Aduhai.

" Malissa."

Aku tengok Wan dengan muka tak bermaya. Aku tahu nama dia je. Tu pun dia cakap semalam. Lagi dua orang tidak dapat dikenal pasti.

" Tak nak pergi mana-mana ke?"

Soalan dia buat aku rasa nak ketawa. Apa punya soalan? Kalau aku tak ke mana-mana tidaklah aku masuk ke dalam restoran ni dan jumpa dengan korang. Haish!

" Habis saya duduk depan awak-awak semua ni apa? Tak ke mana-mana lagi ke?" Sindirku dengan senyuman sinis.

Haih. Rasa panas pula dekat sini. Asyik kena jeling dengan budak selamba tu. Dari tadi lagi.

" Ya tak ya juga. Maaflah. Anyway, dia ni Ammar dan depan awak tu Faiz."

Aku tersentak. Dengar nama Faiz ni teringat fasal kek semalam. Adira kata Faiz yang bagi. Dia ke? Aku kerling dia sekilas. Muka selamba. Macam nak makan orang pun ada. Takkan la kot. Haish!

" Bro. Aku ada kerja sikit. Aku gerak dulu lah."

Belum sampai 5 minit kot aku duduk depan diorang ni. Tapi lelaki yang bernama Ammar tadi terlebih dahulu bangun untuk meminta diri.

" Kau nak ke mana? Hari ni kan cuti?" Wan dah mula pelik.

Aku lagi pelik. Tapi bagus juga. Pergi lah. Pergi. Senang sikit kerja aku. Kerja untuk direject. Kih kih kih.

" Ada kerja sikit. Aku gerak dulu. Malissa. Saya gerak dulu."

Aku hanya menganggukkan kepala dan biarkan dia pergi. Kini aku kembali berdepan dengan Wan dan Faiz. Aku perlu mulakan misi.

" Nak tanya sikit. Awak kerja apa Wan? Dan Faiz?" Rasa kekok pula nak panggil dia dengan nama. Sebab sebelum ni pun main panggil kau aku je. Haha.

" Saya kerja kerani pejabat je."

Aku diam. Aku pandang pula Faiz. Dari tadi senyap sepi. Mata je duk tengok aku. Tapi aku buat-buat tak nampak.

" Aku kerja despatch je. Hantar surat."

Aku membuat anggukan perlahan. Bolehlah tu. Kerja halal. Tapi bukan itu yang aku nak tahu sangat. Aku nak uji something. Kih kih kih.

" Tapi saya ada benda nak beritahu ni. Kalau betul nak jadi suami saya nanti..."

Aku tergelak dalam hati. Ye la tu.

" Boleh tahan ke dengan perangai saya? Saya ni suka shopping tau tak? Suka berjalan. Melancong. Suka boros. Ya.. bila nampak benda cantik mesti beli. Yang penting dia mesti tahan sabar dengan kerenah mengada-ngada saya. Boleh ke tahan?" Aku menyoal dengan riak wajah yang cukup serius.

Tapi dalam hati memang gelak habis dah. Terdiam kau! Sedang berfikir kot. Haha. Good! Mesti tak sanggup punya. Keh keh keh. Tapi... lain pula yang aku dengar.

" Boleh kalau saya dah sayang awak kan? Lagipun kita mestilah terima kelemahan pasangan kalau betul sayangkan dia. Betul tak?"

Aku tergaru keningku yang tidak gatal itu. Aku menarik sengih yang dibuat-buat. Akhirnya dengan rasa tak ikhlasnya aku membuat anggukan.

" It's okay. Kita tengok la dulu. Kalau betul apa yang kau katakan tu, fikir la dua tiga kali dulu."

Ha! Tu dia jawapan Faiz. Aku pandang dia dengan renungan tajam. Macam ada peluang je nak direject ni. Cantik! Wan ni tak jadi masalah sebab dia dah cakap dekat aku semalam yang dia tak nak terlibat. Dia just jadi watak sampingan. Tapi kalau satu hari nanti dia betul sayangkan aku, tak tahu lah.

" Kalau saya ni jenis gedik-gedik? Suka marah-marah? Macam mana?"

Nak muntah pula bila bayangkan aku jadi gedik. Eii! Tak kuasa aku! Geli!

" Yeke awak gedik? Saya tengok tak langsung."

Aku tersengih. Oh. Tak erk?

" Memanglah sekarang saya tak tunjuk. Nanti kalau kita keluar berdua. Ha? Sanggup?" Soalku lagi.

" Ermm.."

Aku tersengih lagi. Wan memang nampak macam ragu-ragu dah. Tapi dia tak apa. Yang seorang lagi ni jadi problem sikit. Aku kerling ke arah Faiz. Berkerut habis dahi tu. Hai cik abang? Sedang berfikir ke?

" Aku akan buat kau lupakan gedik kau tu."

Aku terlopong. Mak aii! Kasarnya! Wan aku tengok dah tahan ketawa. Hampeh! Dengan muka selamba dia lagi. Eiii! Geram!

" Macam mana?" Teringin juga aku nak tahu.

Tiba-tiba dia tersenyum. Tapi senyuman tu nampak sangat sinis. Dia merapatkan diri sikit ke arahku. Aku apa lagi? Diam statik dekat tempat.

" Macam mana? Tunggu. Takkan la nak tunjuk kat sini? Lagipun gedik kau pun tak keluar lagi. kan?"

Aku terteguk air. Makk aii! Main ugut-ugut nampak. Dengan cepatnya aku terus menoleh ke arah lain. Barulah dia tarik balik badan dia tu. Huish! Bahaya!

" Erk.. kalau macam tu okay."

Aku tunduk pandang jam tangan aku. Dah pukul 10.00 pagi. Aku pun dah tak betah duduk sini lama-lama. Balik kena fikirkan rancangan baru. Supaya direject.

" Erk.. saya nak balik dulu. Bye."

Baru saja aku nak bangun, ada seorang perempuan datang ke arah kami bertiga. Aku tengok dengan kerutan di dahi. Makk aii! Seksinya! Sombongnya! Tingginya! Okay. Semuanyalah!

" You!"

Aku terkejut. Amboi! Tingginya suara. Aku senyum senget. Siapa perempuan ni? tiba-tiba je.

" Apa yang you buat dekat sini?"

Aku terus toleh ke arah Faiz bila dia yang jawab. Okay. Aku dah terkelip-kelip tengok dia. Dia kenal?

" I yang patut tanya you. You buat apa dekat sini? Ada apa ni?"

Okay. Aku dah mula rasa diperhati dengan rasa tidak senang hati oleh perempuan depan mata aku ni. Eh! Ingat diri tu cantik sangat lah tu. Ceh!

" I jumpa calon isteri I. salah ke?"

Aku terlopong lagi. Dia cakap apa? Seriously what?

" What? Are you kidding me?"

Aku dah terteguk air liur. Okay. Aku rasa nak lari daripada sini. Aku pandang Wan. Dia pun macam terkejut dengan keadaan macam ni.

" No! I'm not. So what? I dengan you hanya kawan. Kawan! Please accept it!"

Fuh! Tarik nafas Malissa. Tarik! Hembus! Okay. Kau kena buat sesuatu.

" Excuse me! Kalau rasa nak gaduh bukan dekat sini ye. Sini restoran." Pesanku lantas menarik senyum.

Aku terus capai beg tangan aku bila tengok keadaan jadi sunyi seketika. Bagus!

" Wan. Saya pergi dulu. Assalamualaikum."

" Waalaikumussalam."

Fuh! Akhirnya, berjaya juga aku keluar. Tapi kenapa dia kejar aku? Siapa? Faiz ni la!

" Lis!"

Huh! Apa dia panggil aku?

" You!"

Aku terus menghentikan langkah. Aku menoleh ke arah mereka berdua. Nak apa lagi dua orang ni?

" Hey kau! Sebab kau lah boyfriend aku tak nak dekat aku tau!"

Aku tersenyum sinis. Main kasar nampak!

" Hey kau! Ingat aku hadap sangat ke boyfriend kau ni? Eh please! Dia yang datang cari aku. yang kau pula. Tak malu ke? Dah dia tak nak kau tu move on je la." Sikit punya kasar aku jawab. Puas!

Tiba-tiba dia terus meluru ke arah aku  tanpa sempat aku nak berbuat apa-apa pipiku menjadi mangsa. Rasa pedih jugalah.

" Diana!"

Okay. Aku rasa perang dunia ketiga akan bermula.

Kau Lelaki ItuWhere stories live. Discover now