Part 37

5.4K 191 13
                                    

Other's POV

Kertas kerja yang ada di depan matanya itu dipandang dengan renungan kosong. Jasad je ada dekat tempat kerja. Tapi hati ada dekat hospital. Teringatkan Lisa. Dah seminggu dia mulakan kerja. seminggu juga dia tak ketinggalan jaga Lisa setiap malam. Itu dah jadi rutin harian dia. Tapi dia tak pernah mengeluh. Dia sanggup lakukan apa saja demi Lisa.

Tok! Tok!

Bunyi ketukan pintu mengejutkan dia yang sedang mengelamun panjang.

" masuk!" Laung Faiz lantas teruskan kerjanya yang tergendala sebentar tadi. Lagipun waktu balik dah nak dekat. Lepas ni dia akan terus ke hospital.

" bro!"

Faiz mendongak ke arah pintu. Ternyata Ammar.

" Eh! Kenapa kau datang?" Soal Faiz dengan senyuman kecil. kertas kerja yang dia buat tadi terus disimpan ke dalam file.

Ammar dah tak ada masa nak jawab semua itu. Dia pantas masuk ke dalam dan berdiri depan Faiz.

" Jom ikut aku ke hospital. Now!" Arah Ammar lantas menuju semula ke arah pintu.

Faiz jadi terpinga-pinga. Ha? Hospital?

" Kenapa weh?!" Soal Faiz lagi. tapi kakinya turut melangkah mengekori Ammar.

Ammar menjeling sekilas ke arah Faiz.

" Lisa."

Satu nama itu sudah cukup membuatkan hati Faiz dah tidak keruan. Macam-macam dia fikirkan sekarang ni.

" Aku baru balik daripada pejabat aku. then aku lalu sini. tup tup aku dapat panggilan daripada pihak hospital tentang Lisa. Mereka kata mereka call kau tapi tak dapat." Jelas Ammar dengan riak muka serius.

Faiz menepuk dahinya perlahan. Telefon dia habis bateri. Patutlah tiada sesiapa yang call. Haish!

" Habis sekarang keadaan Lisa macam mana?"

" Aku tak tahu. Tapi nurse kata keadaan Lisa tadi kritikal."

Faiz mengetap bibir. Lisa! Please bertahan demi aku!

**

Dari tadi Faiz mundar-mandir depan wad kecemasan. Hatinya tidak akan senang selagi tak tahu keadaan sebenar Lisa. Semua orang ada di situ yang melihat Faiz rasa simpati.

" Faiz. Cuba kau duduk. Pening aku tengok kau ni." Tegur Ammar. Geram tengok perilaku Faiz dari tadi. Boleh sakit mata aku tengok.

Faiz merengus geram. Dengan hati tak rela dia duduk sebelah Ammar. Wajahnya setia menghadap ke arah bilik kecemasan. Berharap Lisa okay.

" Faiz."

Mahfuz yang baru muncul memanggil Faiz. Faiz terus menoleh ke arah Mahfuz. Dengan riak risau dia mendekati Mahfuz. Mahfuz berjalan jauh daripada ahli keluarganya untuk berbual sekejap dengan Faiz.

" Kenapa bang?"

Mahfuz nampak pelik pada pandangan Faiz.

" Sebelum keadaan Lisa jadi kritikal tadi. Polis ada datang jumpa abang."

Faiz tersentak. Adakah ada berita baik?

" Polis ada cakap apa?"

Mahfuz pandang Faiz dengan pandangan tajam. Terlepas keluhan kecil daripada mulutnya.

" Polis dapat bukti baru."

" Bukti apa bang?"

" Semua ni memang lama dirancang. Dan semua ni dilakukan oleh seseorang yang sangat benci dekat Lisa."

Kau Lelaki ItuWhere stories live. Discover now