Part 14

7K 267 7
                                    

*Itu rupa Faiz. Handsome?*

Jam tangan dikerling sekali lagi. Dah dekat 10 minit aku tunggu dalam restoran Zubaidah ni. Tapi orang yang nak aku jumpa tu still tak datang-datang. Ke memang tak nak datang? Haish!

" Lisa!"

Serentak itu aku menoleh ke belakang. Aku menghembus nafas lega. Mujur dia datang.

" Asal lambat?" Soalku sambil memeluk tubuh.

" Sorry. Ada hal kerja sikit tadi. Tak dapat nak elak."

Tercungap-cungap dia duduk depan aku. Sebab kesian aku tolak gelas minuman aku ke arah dia. Mujur aku tak minum lagi.

" Eh! Air awak kan? Tak apa. Saya order lain. Cik!"

Aku hanya memerhati sampai dia nampak rileks sikit. Barulah aku keluarkan suara.

" Kenapa awak tarik diri Wan?"

Sebab soalan aku itu lah Wan tersenyum. Tapi kenapa senyuman dia nampak kelat. Ada sesuatu yang berlaku ke?

" Saya tak nak rumitkan keadaan Lisa."

" But why? Anything wrong?"

Wan menghembus nafas berat. Nampak dia serba salah nak cakap.

" Just tell me the truth Wan." Arahku tanpa senyuman.

" Kalau saya tak tarik diri, saya rasa akan buatkan awak lebih resah. Lebih susah hati. Dan mereka berdua akan bergaduh."

Aku tersentak. Bergaduh? Siapa?

" Maksud awak Ammar dan Faiz ke?"

" Ya. Semalam diorang bergaduh."

Wan merenung aku dengan senyuman tawar. Aku membalas dengan rasa kekok.

" Mereka berdua sayangkan awak Lisa."

Aku terdiam. Ammar aku tahu lah sebab dia dah cakap dekat aku. Tapi Faiz? Mustahil.

" Faiz pun sayangkan awak Lisa." Sambung dia lagi.

" Tak mungkinlah." Aku nafikan cukup-cukup.

" Yes Lisa. Dia memang sayangkan awak." Wan tekankan lagi ayat-ayat dia agar aku percaya.

Aku tunduk. Takut nak percaya.

" Sebenarnya saya nak sangat beritahu awak siapa tuan rancang ni. Nak sangat. Tapi saya tak boleh. Saya dah janji dengan dia. Saya nak dia yang cakap sendiri dekat awak." Ujarnya sambil melemparkan senyuman kecil buatku.

" Faiz kan Wan?" Tekaku lantas memberikan renungan tajam pada dia.

" Kenapa awak boleh kata macam tu?"

" Ammar dah luahkan perasaan dia. Cuma Faiz je belum. Lagipun kami belum keluar berdua. Tapi cara dia, gaya dia nampak care sangat fasal saya. Sampai saya rasa saya ni orang penting dia." Terangku dengan jelas.

Wan tersenyum lagi. Dia ni memang murah dengan senyuman kan?

" Jangan risau. Awak akan tahu tak lama lagi."

Aku merengus geram. Suka nak berahsia sangat ni kenapa?

" Yang penting hati awak Lisa. Hati awak pilih siapa?"

Hati aku pilih siapa? Aku tak tahu!

" Bila awak rasa awak dah yakin dengan pilihan awak. Awak cakap dekat saya. Saya akan jujur dengan awak siapa orang yang dah lama cintakan awak."

Aku terkedu. Tapi bila? Arh! Kusut!

**

Aku jalan tanpa arah tuju. Entah ke mana aku nak pergi sebenarnya. Tup tup kaki aku dah ada depan sebuah tasik. Aku toleh sekeliling. Macam mana aku boleh sampai ke sini? Terhambur juga keluhan kecil daripada mulut aku.

Kau Lelaki ItuWhere stories live. Discover now