B A B 61 : Hanyut

276 6 0
                                    

Yoona pov

Aku menyuapkan snek kentang madu ke dalam mulut. Sedap rasanya.

"Haih..susahnya soalan." keluhku apabila melihat soalan Matematik yang susah itu.

Tok tok tok

Bunyi pintu bilikku diketuk. "Masuklah. Tak kunci pun." izinku pada orang tersebut. Sama ada ahjumma atau oppa.

Pintu bilikku dibuka. Aku melihat gerangan itu. "Yoona, terima kasih pinjamkan hairdryer ni." ucap lelaki itu.

"Sama-sama." balasku dan terus melihat soalan matematik semula. "Ni nak letak mana?" tanya oppa. Dia menunjukkan pengering rambut padaku.

"Letaklah dekat atas meja tu." tunjukku pada meja solekku.

Oppa mengangguk dan masuk ke dalam bilikku. Dia sempat menutup pintu bilik sebelum bergerak ke meja itu.

"Hati-hati. Mahal tu." pesanku sambil mengunyah chips maduku.

"Tahulah." oppa meletakkannya perlahan-lahan.

"Eh, Yoona makan apa tu?" oppa berjalan ke arahku dengan muka terujanya.

"Eh, ni Yoona punya." aku mengalihkan plastik snek jauh darinya.

"Ala. Nak sikit." pinta oppa sambil cuba mengambil plastik di tanganku.

"Tak boleh." gelengku. Aku menolaknya ke belakang.

"Ala...nak sikit." oppa menunjukkan muka kesiannya. Mulutnya dimuncungkan.

"Yelah yelah. Tapi sikit je." beriku snek itu padanya. "Jangan makan banyak, kalau tak siap." amaranku padanya.

Dia duduk di hujung katilku dengan tersengih-sengih. "Nae."

Aku menyambung membuat soalan. "Buat apa tu?" soal oppa yang tiba-tiba berada di sebelahku.

"Tengah memasak." balasku dengan sengihan.

"Cakaplah betul-betul."

"Dah nampak orang tengah buat kerja, boleh tanya lagi." aku mengambil chips dari tangan oppa.

"Hey" marahnya. Aku tersengih dan terus mengunyah makanan itu.

"Habiskan eh?" ugut oppa. "Okay okay okay. Yoona tak buat lagi." janjiku dengannya.

"Oppa, boleh tolong ajarkan ni?" pintaku padanya. "Heih..budak tak datang sekolah pun buat kerja ke?"

"Biarlah, pelajar contoh ni." aku tersenyum bangga.

"Eleh. Mana?" oppa melihat kertas soalanku.

"Ni." tunjukku. "Baru soalan nombor 1. Hahahaha..." gelak oppa. Aku membuat mulut.

"Ajarkanlah." aku memukul lengannya. Dia berhenti gelak dan terus mengajarku tentang cara menyelesaikan masalah itu.

"Ha, kan dah dapat jawapan tu."

"Haah lah. Terima kasih." ucapku.

"Oklah, oppa keluar dulu." oppa berjalan ke arah pintu.

"Oi oi oi...nak bawak mana benda tu." aku menjeling oppa. Dia berhenti berjalan.

"Hehehehe...ingatkan tak perasan. Baru nak bawa lari tadi." sengih oppa. Dia meletakkan plastik makanan itu di sebelahku.

"Dah, shuh shuh." halauku.

[C] Fanfic || Yeojachingu Palsu ↭ P.cy [박찬열], K.mg [김민규] & K.th [김태형]Where stories live. Discover now