DS 12

14.3K 348 6
                                    

MAKANAN hospital diletakkan di atas meja di hadapan Sara namun kelihatan Sara merenung kosong ke arah makanan tersebut.

"Kenapa tak makan ?" Soal Harraz membuatkan Sara berpaling ke arahnya.

"Tak minat Sara lebih gemar makan ayam ini sup ikan sahaja" Kata Sara kepada Harraz.

"Tak baik merungut depan rezeki lagipun mujurlah kita masih dapat makan.So,Sara makan ya" Kata Harraz lalu menghulurkan sudu kepada Sara.

"Tapi..."

"Makanlah kesian mak cik yang masak sup ikan ini lagipun belum cuba belum tahu" Kata Harraz kedengaran seperti memujuk Sara untuk makan.

"Okey Sara makan sekarang" Kata Sara lalu mengambil sup ikan dengan sudu lalu dibubuhkan ke dalam nasi.

"Tunggu dulu" Kata Harraz membuatkan Sara memandang ke arahnya.

"Apa lagi awak ?" Soal Sara apabila Harraz meminta dia berhenti sekejap daripada melakukan aktivitinya.

"Baca doa dulu sebelum makan" Kata Harraz membuatkan Sara segera menadah tangan dan membaca doa makan.Kemudian,dia memasukkan nasi ke dalam mulutnya.

"So bagaimana rasanya ?" Soal Harraz kepada Sara.

"Not bad" Kata Sara lalu menyambung makan semula.

"Makanlah kenyang-kenyang" Kata Harraz namun Sara segera tersenyum sahaja.

"Petang nanti temankan saya pergi taman" Kata Sara yang sudah selesai makan.

"Okey kita pergi selepas solat asar" Kata Harraz kepada Sara manakala Sara sekadar mengangguk-angguk sahaja.

Pada waktu petang,Sara dan Harraz bersiar-siar di taman dan mereka terjumpa seorang kanak-kanak perempuan yang duduk di atas bangku.

"Hai adik buat seorang diri di sini ?" Soal Sara yang datang menyapa kanak-kanak perempuan itu.

"Hai saya sahaja datang ke sini nak menikmati keindahan dunia.Nama saya Fia akan pula ?" Soal kanak-kanak perempuan itu yang bernama Fia.

"Panggil kak Sara dan ini suami akak nama dia abang Harraz" Kata Sara sambil menunjuk jari ke arah Harraz.

"Kak Sara sakit apa ?" Soal Fia sambil melihat ke arah Sara.

"Kepala sebab jatuh dalam tandas tapi nasib baik abang Harraz jumpa kak Sara" Kata Sara sambil tersenyum.

"Ouh baguslah macam itu" Kata Fia sambil mengukirkan senyuman ke arah Sara dan Harraz.

"Adik pula sakit apa ?" Soal Harraz yang berdiri di sisi Sara.

"Leukimia tahap 4 tapi abang dan kakak jangan risau Fia tak takut pun dengan penyakit Fia dan Fia akan lawan" Kata Fia yang masih dapat tersenyum membuatkan Harraz dan Sara rasa bangga dengan Fia kerana kanak-kanak sekecil dia masih bersemangat untuk melawan penyakitnya walaupun tipis peluang untuk sembuh.

"Fia !" Ibu kepada Fia memanggilnya dari jauh.

"Fia pergi dulu bye" Kata Fia kepada Harraz dan Sara sebelum pergi meninggalkan taman.

"Bye" Kata Sara dan Harraz serentak kepada Fia sambil melambai tangannya dan mengukirkan senyuman.

Keesokkannya,Sara memandang lama kearah Harraz yang sedang menyimpan pakaian ke dalam beg pakaian namun dia mengalihkan pandangan apabila Harraz mengangkat wajah memandang ke arahnya.

"Kenapa tak pakai tudung lagi ?" Soal Harraz yang memegang selendang Keknis milik Sara dan menghulurkannya kepada Sara.

"Tak ingat" Sara memberi alasan apabila ditanya Harraz.

Dia Suamiku ✔(editing)Where stories live. Discover now