Tengku thia baru sahaja selesai membuat rondaan "doktor dah lama ke doktor kenal ngan patient sebb nmpak rapat sangat.." Tanya adriana.
"Saya cukup knl dengan dia adriana... Kalau awak nak tahu dia lah bekas suami saya..." Terang tengku thia.
"Wahhh.. Patut lah rapat semacam... Macam mana doktor boleh kenal dia..." Tanya adriana.
"Dia tu lect saya dulu masa belajar kat usm" bals tengku thia.
"Waaa... Bercinta dengan lect lah ni" adriana mkin teruja.
"Sbnarnya saya bercinta dengan adik dia dulu mungkin jodoh x panjang so saya kahwin dengan abang dia" terang tengku thia.
"Wahhh.. Hebat doktor ni..." Puji tengku thia.
"X hebat pon ad... Sjak die tinggalkan saya tanpa pesan saye tutup pintu hati saya untuk org lain...5 tahun saya mnggung seksa dia x de kat sisi saya... Bile dia mncul balik dalm hidup sya... Saya terus bersemngat... Walaupun saya dh tahu yg mngkin peluang untuk dia sembuh 50% je mngkin selama ni dia tinggalkan saya atas sebab dia sakit.. " luah tengku thia.
"Doktor berdoa lah yg terbaik inshaAllah kite boleh rawat dia... Mngkin ada hikmah kenapa dia kembali pada doktorkn..." Nasihat adriana.
"Terima kasih ad.. Nanti dtg lah majlis nikah saya mnggu depan" jemput tengku thia.
"InshaAllah doktor saya dtg" jawab ringkas adriana.
"Saya buat kecil kecilan shaja.. Cuma buat majlis nikah sahaja.. Sebab keadaan kesihatan tengku tak mengizinkan." Terang tengku thia.
"Oky lh tu jnji sah kn dri segi islm" ujar adriana smbil tersenyum.
*****
Berakhir lah sudah majlis pernikahan antara tengku thia dan tengku zamril.Tengku zamril di benarkan keluar hospital tetapi di bawah jagaan tengku thia.
"Farah harap angah ngan thia akan kekal smpai ke jannah..." Ucap farah kepada tengku zamril.
"InshaAllah" itu sahaja jawapan ringkas dri tengku zamril.
"Angah 5 tahun angah pendam sakit ni sensorang 5 tahun juga angah biarkan thia terus salah terhadap diri angah.. Kenapa???" Tanya farah ingin kan kepastian.
"Angah nak dia bersedia untuk kehilangan angah biar dia sedih sebb hilang angah tinggalkn dia atleast dia akan bersedia jika angah tak de kat dunia ni lagi." Terang tengku zamril.
"Angah ajal maut semua di tangan Allah... Kita ni cume merancang je... Sakit tu kita boleh rawat angah bkan x boleh atleast kita berusaha... Angah tengok thia tersenyum riang manis ja farah tengok 5 tahun angah dia kematian senyum yang manis seperti itu..." Nasihat farah sambil menunjukkan kearah tengku thia yg sedang tersenyum manis bersama kawan kerjanya.
Tengku zamril memandang tengku thia dengan perasaan kesian salah dirinya membuatkan gadis itu kehilangan senyuman.
Tengku zamril pergi kearah tengku thia belum sempat tengku zamril memanggil tengku thia dia sudah rebah.
Tengku thia terkejut terus sangat menyuruh orang disitu call ambulans. Tengku thia membuat pemeriksaan kecemasan terhadap tengku zamril.
Setibanya ambulans serta merta tengku thia masuk kedalam ambulans mengambil peralatan kecemasan yg diperlukn untuk merawat tengku zamril.
Tengku thia merasai nadi tengku zamril adalah lemah. Tengku thia memakaikan tengku zamril oxygen kerana pada ketika ini tengku zamril kekurangan oxygen.Sesampai di hospital terus sahaja tengku zamril ditolak masuk ke icu.
Tengku thia mengenakan rawatan kepada tengku zamril walaupun pada ketika ini dia cuti oleh kerana tengku zamril bawah tanggungjawabnya dia terpaksa merawat tengku zamril.
Akhirny setelah bertaruh tenaga tengku zamril kini dalam keadaan stabil. Tetapi tengku zamril masih dalam keaddan tidk sedarkan diri.
Tengku thia mengarahkan tengku zamril di tempat di wad vip.
****
Seperti biasa tengku thia akan membuat rodaan pada setiap pesakit bawah jagaannya. Tengku thia hanya memantau sahaja pesakit pesakit itu selebih diserahkan kepada housement atau lebih dikenali sebagai HO yang bertugs pada ketika itu.
Setelah selesai membuat rondaan kini tengku thia masuk ke wad yg ditempatkn tengku zamril.
Kelihatan tengku zamril sedang tidur dengan lena tengku thia merenung wajah tengku zamril. 'Abang thia x sanggup tgk abg sakit macam ni' desis hati thia.
Tengku thia mengmbil pergelangan tangan tengku zamril untuk merasai tekanan nadi tengku zamril.
Keadaan nadi tengku zamril agak lemah sedikit. Mungkin kerana tengki zamril keletihan.
Tengku zamril tersedar melihat isteri sedang menulis laporan mengenai dirinya dibuku laporan pesakit.
"Sayang..." Panggil tengku zamril dengan lembut. Terus sahaja tengku thia pergi kesisi tengku zamril kemudian duduk di kerusi yg disediakn seterusnya dia mentap wajah tengku zamril.
"Ye abang kenapa... Abang okay tak hari ni" tanya tengku thia.
"Aku okay je... Thia sampai bila aku kene duduk sini aku dh mula bosan ni... " tanya tengku zamril.
"Keadaan abang tak mengizinkan abang untuk keluar... " jelas tengku thia.
"Tu aku tahu... Kalau mcam buat sahaja pembedahan cyberknife.." Pinta tengku zamril.
"Ye.. Tapi thia x sanggup nk berpisah dengan abang lagi..." Ujar tengku thia dengan nada yang sedih.
"Sayang abang thia taknak hilang abang lagi cukup 5 tahun thia berpisah dengan abang skang ni thia tak nak berpisah dengan abang..." Ucap tengku thia dengan lembut kemudian kepala dilentokkan di dada tengku zamril.
"Ye sayang kau takkn hilng aq lagi kau nak aku sihat kan lepaskan aq pergi buat smemtara ye..." Ucap tengku zamril dengan lembut.
*bersambung
YOU ARE READING
MR. LECTURE VS MISS STUDENT
RomanceTengku ilham adalah pilihan hati tengku thia... Tetapi ada sesuatu perkara yg membuatkn tengku thia terluka dan menyebabkan tengku thia trpksa berkahwin dengan abang kpda tengku ilham merangkap musuh pada tengku thia. Tengku zamril adalah abang...