part 21

7.9K 205 1
                                    

    Seminggu berlalu..

  Tengku thia duduk bersandar di kerusi empuk yg terdapt diruangan kerjanya.

    Kerjanya terlampau bnyak sehingga terasa letih. Tengku thia berehat seketika memandangkan waktu ini waktu rehatnya.

     Untuk ketika ini dia amat merindui tengku zamril yg keluar negara untuk berubat.

    Tidak disangka pesyarah yang dulu dibenci kini menjadi penyeri hidup tengku thia.

    Kalau dulu usahkan nak berjumpa dengan tengku zamril dengar suara ja membuatkan tengku thia meluat tahap gaban.

   Tiba handphone tengku thia berbunyi menandakan mesej masuk.

Farah: weh thia jom pergi makan cafe aku lapar ni...

Thia: ko pegi lah aq x de selera nk makan ari penat sikit byak keje...

Farah: aku x kira kau kene makan jugak... Kau penat mesti x makan vitamin kan...

Thia: yela yela aku ikot... Ko pegi cafe dulu nanti aku dtg...

Farah:oky...

    Tengku thia mengemas apa yang patut kemudian berlalu ke kafe seperti yang dijanji kan.
                      **********
     "Kau ni kenapa thia monyok je muka tu" tanya farah pada tengku thia.

      "Biasalah laki tak de kat sini" jawab ringkas tengku thia.

        "Haish kau ni die kan pergi berubat... Sabar lah sikit ja lagi kau akan dapat kebahgian kau... 5 tahun boley tunggu takkan 3 bulan x leh tunggu." usik farah.

       "Ish kau ni ade ade je" ujar tengku thia malu malu. Sedang mereka menjamu selera tiba tiba handphone tengku thia berbunyi menunjuk panggilan masuk.

      "Hello"
"Hello doktor syaz ade kecemasan pemendahan segera perlu dilakukan sekarang"

     "Doktor len takde ke"
"Takde dato cuti doktor akim ade OT(operation)..."

       "Oky takpe saya datg sekarang siapkan semua saya dtg segera"

    "Oky doktor syaz"

    Tengku thia mematikan handphone nya. Sememangnya dihospital ini tengku thia dikenali sebagai doktor syaz.

    "Farah sorry aq kene pergi dulu ade emergency kes... Nanti kite jumpa lagi okay.." ujar tengku thia farah hanya menganggukkan kepala sahaj dan melihay tengku thia berlalu dengan pantas.

                            ****

      Sesampai di bilik pembedahan terus sahaja tengku thia melakukan prosedure sebelum melakukan sesuatu pembedahan.

     Tengku thia diterang yang pesakit kemalangan melibatkn kepala dn prlukan pembedahan secepat mungkin.

    Kini tengku thia menjalankan tugasnya sebagai seorang doktor yg sudah mahir dalam bidang itu.

    Stelah 3 jam berlalu akhirnya pesakit dapat diselamatkan. "Nama pesakit nur liana binti mustafar umur 29 tahun berjaya di bedah pada pukul 3.30 ptg" terang tengku thia kerana itu sudah mnjadi kebiasaanya membuat laporan selepas membuat pembedahan.

       Tengku thia mengarahkan liana ditempatkan di wad biasa tetapi didalam perhatian.

      Setelah itu tengku thia pergi berjumpa dengan keluarga liana yg sedang menunggu di ruangan menunggu.

     Nampak sahaja kelibat tengku thia pantas sahaja keluarga liana mendapatkan tengku thia.

      "Macam mana dok anak saya"tanya ibu kepada liana dan untuk pengetahuan semua org liana ada lh musuh pada tengku thia dan disebabkan liana jugalah tengku thia dan tengku zamril semakin benci antara satu sama lain.

     Liana sering menabur fitnah terhadap diri tengku thia tetapi sedikit pun tidak tengku thia simpan dalam hati.

     "Alhamdulillah anak puan berjaya di selamatkan cume buat masa sekarang dia belum sedarkan diri... Banyak banyakkan lah berdoa untuk liana" lembut sahaja pertuturan tengku thia terhadap ibu liana.

       "Thia..." alangkan terkejutnya tengku thia apbila ibu kepada liana memanggil namanya kerana panggilan thia itu hanya kenalan waktu dulunya sahaja yg memanggil dengan nama itu.

     "Makcik nak mintak maaf atas apa yang liana buat kat thia 5 tahun yang lepas... Mkcik tahu semuanya sebab sahabat liana telah citekan semua pada makcik..." ujar perlahan ibu liana.

     "Makcik bukan tugas saya menghukum seseorg hamba tu sya dh lama maafkan dia... Dah lah makcik pegilah tengok liana saya mintak diri dulu ya." pinta tengku thia dengan lemah lembut dan ibu liana hanya mengangguk tanda faham kemudian berlalu dri situ pergi ke wad yg ditempatkan liana.

      'Allahu sungguh mulia hatimu nak' getus hati ibu liana itu.

*bersambung
*nanti sis sambung cerita okay...

     

MR. LECTURE VS MISS STUDENTWhere stories live. Discover now