#25

7.1K 647 42
                                    

"Faiq! Tok Mak suruh makan. Panggil sekali lagi 3 orang tu!" laung Elena kepada Faiq di luar.

"Kuih apa ada ni?" soal Adrian sebaik sahaja mereka berempat tiba di pangkin.

"Macam macam ada, kita orang beli dekat tepi jalan tadi." tutur Melissa.

"Mana Alana?" soal Aril.

"Dia pergi ambil teh panas tadi. Tapi ni dah macam buat air. Jap aku pergi tengok." balas Ariana lalu meninggalkan pangkin.

"Eh betina! kau tak payah nak bajet bajet bila masuk kampung kita orang. Orang bandar buat cara orang bandar!"

Ariana tersentak. Suara itu, macam baru dia dengar. Dia bergerak ke hadapan untuk mendengar lagi.

"Tak yang sekarang kau nak meroyan kenapa?"

Sah! mesti si minah kampung berempat tu sound Alana! Ariana terus bergerak ke tempat di mana Alana berada.

"Hello sis! apa bising bising ni?" soal Ariana sinis.

"Datang lagi sorang budak bandar acah acah bagus. Huh geli la!" tutur Zati.

"Kau yang datang menyemak, tak reti buat kerja lepas tu nak salahkan kita orang? balik pergi Google cara cara nak jadi wanita melayu terakhir dulu baru boleh sembang dengan aku." Ariana sudah mencapai tahap maksimum. Nasib la ni kampung.

Asya mara ke hadapan lalu menolak kasar bahu Ariana sehingga terjatuh dan terlanggar pokok.

"Eh apa masalah kau sebenarnya ni? kau nak apa?!" bentak Alana kuat.

"Sebab kau orang kacau boyfriend kami!" balas Mila.

"Boyfriend? siapa? lembu? itik? kerbau?" sempat lagi Alana menyakat.

"Huda! masuk dapur cepat!"

Keempat empat mereka terus bertukar muka dari bengis ke pucat. Huda terus membaringkan diri di tanah.

"Mak, Huda jatuh!" jerit Huda dengan suara di sayu kan.

Hey wadefak?

Mak Limah dan mak mak yang lain terus bergerak ke arah mereka selepas jeritan Huda.

"Ya Allah Huda! kenapa ni? ni mesti kau buat kan Ariana, Alana?! kau memang cemburu dengan anak aku kan?!" bertalu talu Mak Limah menyoal.

Ariana dan Alana kaku. Makin ramai sudah tiba di tempat mereka.

"Memang Mak Limah! dia orang tolak tolak kami! sebab kami tak reti buat kerja la! dia kata kami menggatal dengan boyfriend dia!" tipu Asya. Terbuntang mata kesemua yang berada di situ.

"Kau tak payah nak menipu. Kau yang datang serang aku, tolak aku. Hoi perempun kau ni cari pasal betul la!" bentak Ariana lalu berlari ke arah Asya.

PANG!

"Kau jangan nak berkasar dengan anak aku ya Ariana! kau tk tahu lagi siapa aku! datang kampung sini buat cara elok sikit!" kata Mak Limah kasar.

"Sudah sudah! semua masuk rumah!"ucap Tok Mak kuat.

"Ariana!" jerit Elena apabila Ariana rebah di pangkuannya dan darah menitik keluar daripada kepalanya.

SKIP

"Mana Lana? Ari dah bangun?" soal Elena kepada Melissa yang baru sahaja keluar daripada bilik.

"Tidur. Dia geram sangat tadi, you know her. Ari tak sedar lagi." balas Melissa lalu mengambil tempat di sebelah Elena. Matanya memandang tajam ke arah si minah kampung.

Semua kini sedang menunggu ruang tamu. Mila, Zati, Asya dan Huda masing masing pucat.

"Siapa yang buat Ariana sampai keluar darah kat kepala tu? Mila? Zati? Asya? Huda? kamu berempat ada kan dekat situ waktu tu?" soal Mak Su serious.

"Kami tak tau." jawab Huda.

"Pelik..." gumam Elena perlahan namun sinis benar bunyinya.

"Apa yang pelik? nak cakap anak aku yang buat dia jadi macam ni?" soal Mak Gayah sinis.

"Pelik sebab Huda yang bukan main jatuh tadi padahal tak ada satu luka pun. Ariana yang jadi 'mangsa' tuduhan pula cedera. Ke ada yang play victim sekarang ni?" kata Melissa. Semua terdiam.

"Dia terjatuh sendiri mungkin." tambah Mila.

"Asya yang tolak dia sampai terlanggar pokok. I'm there, Lana nampak jelas. Dia orang marah Ari dengan Lana kata kita orang rampas boyfriend dia. Bila Ariana balas, tu yang dia kena." sampuk Alana yang baru keluar daripada bilik. Terus Mak Timah memandang tajam ke arah Alana.

"Kenapa Mak Timah? tak percaya? balik nanti tanya sendiri anak Mak Timah tu. Lana tak ada masa la nak tipu. Nanti ajar dia elok elok sekali eh?"

"Kamu jangan nak kurang ajar dengan orang tua ya!" marah Mak Timah.Suaranya sudah naik satu oktaf.

"Dah cuba bersopan dengan makcik makcik and anak anak makcik tapi kalau sampai Ariana pengsan, rasa rasa cakap sopan boleh jalan ke? silap silap makin naik kepala."

"Jom la balik Mak!" pujuk Zati. Kain baju emaknya di tarik tarik. Lalu, makciks makciks pun beransur pulang bersama anaks anaks nya.

"Sorry la Tok Mak, Maksu. Terkasar pula" ucap Melissa dengan nada mendatar.

"Betul la cakap kamu tu, kalau dah sampai naik kepala. Cakap elok elok pun tak ada guna dah." ucap Tok mak.

👑👑👑

"Tolong gosokkan baju aku."

Elena meletakkan kembali seterika ke tepi lalu berpaling. Kelihatan Faiq yang berdiri memegang baju melayu dan sampin miliknya.

"Kemapa warna baju kena sama? kau tiru aku ke?"

"Hello! tak kuasa nak sama dengan kau. Spoil do kau El, aku baru nak sweet sweet macam dalam drama pukul 7 yang suami dia suruh isteri dia gosokkan baju." beria ria Faiq bercerita dengan mulutnya.

Elena berjalan ke arah Faiq lalu berkata, "Itu dalam drama, ini real life. Jangan berangan banyak sangat." Lalu terus merampas baju melayu lelaki itu.

"Jangan berangan tapi kau gosokkan juga. Sayang eh?" sakat Faiq.

"Faiq Haiqal sebelum seterika ni melekat dekat muka kau sila berambus sekarang juga. Amaran keras ni."kata Elena sambil menghalakan seterika ke arah Faiq.

"Okay okay aku surrender. Bye bye! kalau ada hantu, jangan jerit panggil aku pula!" sempat lagi Faiq menyakat sebelum dia beredar ke biliknya. Elena dalam hati sudah menyumpah seranah seketul Faiq Haiqal.

TBC

Banyak drama la chapter ni eii, vote and comment eh macam biaso hahaha

👑👑👑

bbbg | ✔Where stories live. Discover now