- East Victon High School
3 Mac 2018Kakinya dihayunkan beberapa kali, earphone ditelinga terpasang lagu Unintended by Muse.
Kawasan lapang di bahagian atas sekolah menjadi lokasinya sejurus sahaja dia selesai menerima slip keputusan SPM miliknya.
Satu buku nota kecil dan pen dikeluarkan daripada tote bag miliknya. Muka surat pertama dibuka dan dia mulai menulis.
- 3 Mac 2018
SPM's result day.Straight A+. I did it, mannn.
Aku claim pizza 3 kotak bila kita jumpa lagi nanti. 1 year? 2 year? 10? 20? i'll wait.Pintu kawasan lapang mulai kedengaran seperti dibuka. Pantas tangannya menyimpan kembali buku nota kecil tadi.
"Congrats El, as expected!"
Elena tersenyum lalu mereka berempat berpelukan. Group hug!
Selepas beberapa bulan duduk rumah, melayan segala jenis tv show, marathon k drama dan sebagainya, akhirnya keputusan SPM mereka bertujuh sudah pun keluar.
Bertujuh.
"Kau orang pun not bad apa result!"
"Paling daebak add math kau, A+ siot?! aku sebagai pelajar cemerlang subjek ni pun tergugat tau, sikittttt la!" ucap Aril teruja sambil meneliti slip keputusan Elena.
"Aku rasa waktu class add math, kalau kau tak dapat solve soalan, memang kau tidur je. Kena denda duduk luar pun redha je. Sampaikan madam pun dah tak tahu nak pakai method apa nak bagi kau suka add math ni ha. Memang daebakkkk!" Alana selaku ehem girl ehem friend Aril turut menyokong kata kata Aril.
"Alah past is past, aku malas nak throwback kisah kegemilangan aku dengan add math, yang penting add math A+ beb, tak sia sia rupanya aku bermalasan huahuahuahua!" Elena ketawa kuat diikuti gelak tawa yang lain.
"Jom ambil gambar!" ajak Ariana sambil menayang polaroid miliknya. Daripada hari habis SPM ke hari ambil result SPM, tak habis habis dengan polaroid.
Selepas tiga juta gambar dengan pelbagai pose maut, mereka bertujuh ke kafe sekolah. Lepas rindu dekat laksa makcik kafe katanya.
"Aik celebrate dekat kafe sekolah je ke?" mereka bertujuh menoleh terkejut.
"Madam Rihanna!" ooop oop ni bukan Rihanna shine bright like a diamond ya, ini Rihanna celup, nama betul Riana, kahkah!
"Congrats all of you. I'm so proud to be your home room teacher, even dulu kau orang bertujuh ni lah yang paling nakal, paling jelas tanduk terkeluar dekat kepala tu." kata kata Madam Riana disusuli gelak tawa mereka bertujuh.
"Paling nakal tapi paling sayang kan kan kan kan?" soal Adrian.
"Ni sayang." ucap Madam Riana lalu menayang penumbuk berapi miliknya.
"By the way madam... slip Faiq siapa ambil?" soal Zarith mencelah.
"Slip Faiq? ooh tadi dia-"
Kata kata Madam Riana terhenti apabila telefonnya berbunyi.
"Sorry kids, I got to go, pengetua panggil. Bye!" pantas Madam Riana berlari meninggalkan kafe selepas meminta diri daripada mereka bertujuh.
"How's Faiq eh? it's been a long time, aku rindu dia..." tiba tiba Aril bersuara mendatar.
Same, Aril, same.
Enam pasang mata memandamg Elena. The one who've been through a lot.
"Kau okay, El?" soal Melissa.
YOU ARE READING
bbbg | ✔
Novela Juvenil☠️ | of 8 highschoolers ; elena, ariana, melissa, alana, faiq, zarith, adrian and aril - playing with guns instead of mathematics questions. 💣 logically, no one could survive, but miracally - a true friendship can.