36. keje baru part 4

5.9K 527 16
                                    

D) typewriter

Kat ofis aku ni boleh katakan 100% kita guna komputer. Typewriter ada satu, kat ruang depan tu. Jarang sangat guna.

Satu malam keje OT. Tinggal aku ngan sorang member ni. Dia department lain. Memang dia shift malam. Sambil wat2 keje tu, kita berbual2 sikit.. pasal nak hilangkan stress...

Tiba2 jer.. kitaorang dengar, typewriter depan sana tu seperti ada orang guna.

Member aku ni jerit dari dalam sini, " wei! Siapa tu??"

Lepas tu typewriter tu senyap. Dia bangun, pegi tengok. Kemudian dia patah balik. " tak de benda la. Tikus kot? Hahaha"

Tikus?? Kat dalam ofis ni?? Mengarut!

Member aku ni, dah selalu shift malam, dah terbiase dah. Tak tau takut agak nyer. Boleh tahan hati kering. Dia capai earphone, dengar lagu.

Aku tak puas hati. Pasal typewriter tu bunyi lagi. Aku bangun. Perlahan2 gi tengok. Dari jauh ni memang aku nampak, typewriter tu bergerak2. Aku baca2 sikit, sapu jari kat kelopak mata.

Ermm.. dalam kabur2, aku nampak satu makhluk ni. Sekadar bayang je. Bukan 'wujud yang nyata'. Hitam pekat. Tangan dia aku tak nampak. Dia diri sebelah typewriter tu, sambil hantuk2 kepala kat situ. Kadang2 kena.. Kadang2 tak kena. Dia tak perasan aku tengok dia agaknyer..

Aku baca2 sikit... nak cuba hembus sikit dari jauh. Tapi terbantut bila bunyi telefon ofis buat benda tu terkejut dan zuupp.. hilang.

Kesian benda tadi tu kan? Tak der tangan... nak menaip tak boleh... taip guna kepala.. ermmm... mesti nak taip surat resign tu... atau resume nak keje sini? huhuhu

Nota : Bukan nak masuk rumah jer kena baca doa. Masuk opis, masuk kelas, bilik kuliah... baca2 lah doa sikit. Supaya jauh2 benda2 mengarut nih. Setiap bilik, setiap ruang, mesti ada aje benda2 tu 'menepek'.


☆☆

Sebenarnye kan.. banyak benda yang aku jumpa.. perkara2 yang aku alami.. masa aku keje kat bangunan tu. Tu tak termasuk citer2 yang aku dengar dari budak2 ofis lain yang keje kat sini. Macam2 hal. Aku pelik sangat kenapa bangunan ni jadi port benda2 tu. Diorang tak 'semah' dulu ker, sebelum ofis2 ni dibuka untuk disewa? Atau tapak asal aper sebenarnya bangunan ni dibina? Wallahualam.. hanya Yang Maha Mengetahui jer yang tahu.

Tapi sekarang ni Alhamdulillah, ofis aku dah pindah bangunan lain dah. Bangunan sendiri.

Kalau ada masa nanti aku tambah lagi citer2 yang terjadi kat bangunan tu eh?

☆☆

Nak Sangat Buka Hijabkan? Nah, Ambik!!Where stories live. Discover now