25. surau kilang

6.9K 611 11
                                    

Kerja kat kilang ni, selalu je kena OT. Tengok pada barang. Kalau banyak, memang lajak la hingga lewat malam. Tugas aku, sediakan beberapa documents.

Selalunya, kalau nak gi solat maghrib atau isyak, aku pergi berdua dengan seorang abang yang satu depatment ngan aku.

Ingat lagi aku...Time tu solat Maghrib. Surau tu terletak paling hujung bangunan. Betul-betul di sebelah bilik boiler. Kawasan sekitar tu, cuma diterangi dengan 2 lampu kalimatang surau je. Surau lelaki dan surau perempuan.

Ambil wuduk macam biase, lepas tu solat berjemaah. Abang tu jadi imam. Masa rakaat yang terakhir, aku dah rasa lain macam. Rasa angin meniup kat tengkuk aku. Aku terpaksa buat bodo pasal dah rakaat terakhir tu. Rugi kalau batal.

Selesai salam, aku perhatikan juga sekeliling, Semua.. clear! Ah ! perasaan aku jer kot?

Abang ofis aku baca doa, aku mengaminkan...  dalam pertengahan doa tu, boleh pulak aku terdengar suara dari belakang.... " Amiinnnn.... Amiinnnn.. "  sampai habis doa. Amin nyer tu seakan meleret-leret.  Sempat gak aku toleh kiri, kanan, belakang.... tapi tak de.... mana datang suara tu? Main-main eh !

Bila dah sampai ofis, aku saja wat lawak kat abang tu.....  tanya dia, dia dengar tak suara 'jemaah' tu.. dia marah aku, cakap aku mulut celupar... ermrmmmm...

Lepas dengar cerita ni, jangan lak korang takut nak ke surau atau tahajud malam2. Ingat satu jer. 'Yang Atas' tu lagi kuat dari diorang.




Nak Sangat Buka Hijabkan? Nah, Ambik!!Where stories live. Discover now