Bab 16

1.7K 71 7
                                    

"FUH ! penatnya.." keluh Amni sambil melepaskan penatnya di sofa ruang tamu. Mata dipejamkan buat seketika.

"Aii Amni, baru first day kerja dah tak larat ke ? penat sangat nampaknya tu.." Haji Hamsyar menegur anak gadisnya itu.

Amni membuka matanya perlahan. Satu lagi keluhan dilepaskan.

"Hmm, mana ada.. Am cuma penat sikit aje bah. Angah dah balik ke bah ? tak tengok kereta pun kat garaj tu.." soal Amni kemudiannya.

"Angah ? hmm, biasalah tu. Kejap lagi balik lah, tak sah kalau tak melencong kat tempat lain dulu."

"Hm, okay lah. Am naik atas dulu bah, nak mandi. Oh ya, umi mana ?"

"Umi pergi kat rumah Mak Su, kejap lagi balik lah tu."

"Ohh.. okay lah, Am naik dulu. Assalamualaikum bah." dengan kudrat yang ada Amni bangun dari duduk dan berlalu ke biliknya di tingkat atas.

******
Tali leher dilonggarkan sebelum dibuka dari batang leher. Suit hitam yang dipakainya tadi terlebih dahulu dilemparkan di atas katil. Giliran kemeja pula ditanggalkan. Kini, Syameel hanya mengenakan singlet putih di tubuhnya yang sasa itu.

Bateri handphone yang kian berkurang dicas sebelum lelaki itu memungut semula pakaiannya tadi dan dimasukkan ke dalam bakul pakaian yang memang disediakan di dalam biliknya itu.

"Fuh, penat jugak eh. Baru semak dua tiga fail kepala rasa dah nak biul, belum lagi kalau dapat projek besar. Aduhaii, tambah lagi kena hadap perangai PA aku tu. Semak betul lah perempuan tu. Haih !" keluh Syameel satu persatu.

Badan yang terasa penat dihempaskan ke atas tilam yang agak empuk itu. Tangan disilangkan di dahi. Mata ralit merenung siling biliknya. Entah apa yang ada difikirannya saat ini.

"Aku kena hadap muka perempuan biul tu untuk sebulan dua ni, kang kalau aku tukar papa bising pulak nanti. Nak tak nak, kena juga hadap muka dia." bebel Syameel lagi.

Seketika dahinya ditepuk perlahan.

"Aduh, lupa pulak.. " segera dia bangkit dari pembaringannya lalu mencapai tuala sebelum ke bilik mandi. Namun, sempat tangan menekan skrin handphone bagi melihat waktu sekarang. 6:55 petang.

"Hm, tak apa lah. Nanti aku whatsapp dia balik.." ujarnya sebelum memboloskan diri ke dalam bilik air.

******
Usai saja menunaikan solat Isyak tadi, Amni berlalu ke almari untuk menyimpan sejadah dan telekungnya sebelum bergerak ke cermin hias bagi mengikat rambutnya yang panjang paras bahu itu.

"Yeppeuda ! (cantik)" pujinya pada diri sendiri sebelum bergerak ke katil untuk mengambil handphonenya.

Amni mula mengorak langkah untuk keluar dari bilik. Pintu ditutup rapat. Dalam perjalanan untuk ke tingkat bawah, gadis itu terserempak dengan Emir di tangga.

"Aii angah ? baru balik ke ?" tegur Amni apabila terserempak dengan angahnya di tangga.

Emir mendongak memandang adiknya dengan senyuman.

"Tak, baru nak pergi kerja ni.." balas Emir bersahaja.

Amni mencebik.

"Orang tanya baik-baik, dia jawab macam tu pulak. Tadi kemain lagi senyum, tapi hampeh punya jawapan.." bebel Amni.

"Eleh, marah ke ? haha.. iya lah, sorry ya adik angah ya cantik menarik kebadebom ! haha.."

Berkerut dahi Amni mendengar kata-kata yang dianggap pujian dari mulut angahnya itu.

'Aik ? demam ke angah aku ni ? mana pernah puji aku pun selama ni.' detiknya dalam hati.

Sepantas itu tangannya diletakkan di dahi Emir bagi memeriksa keadaan angahnya itu sekarang ni. Kot kot demam, mana tahu kan.

I LOVE YOU Cik Pinocchio ! [COMPLETE]Where stories live. Discover now